landschap hoofding 1

Waar zoekt u naar?

Graag uw suggesties !

Heeft u ergens een foutje ontdekt?
Zocht u iets wat u niet vond op onze website?
Heeft u suggesties voor nieuwe toepassingen op onze website?

Bezorg ons uw feedback en help ons
om deze site te verbeteren!

Flitscamera in vuilbak

In totaal werden 3.775 voertuigen gecontroleerd. 307 bestuurders reden te snel (8%).

Op de Bellestraat in Affligem werden 89 snelheidsovertredingen vastgesteld op 736 gecontroleerde voertuigen. 12% van de bestuurders reed te snel. De maximum gereden snelheid was 92 km/u. Bij één bestuurder werd het rijbewijs onmiddellijk ingetrokken.

Op de Molenstraat in Affligem werden 76 snelheidsovertredingen vastgesteld op 791 gecontroleerde voertuigen. 9% van de bestuurders reed te snel. De maximum gereden snelheid was 75 km/u.

Op de Pamelsestraat in Liedekerke werden 78 snelheidsovertredingen vastgesteld op 1048 gecontroleerde voertuigen. 7% van de bestuurders reed te snel. De maximum gereden snelheid was 70 km/u.

Op de Assesteenweg in Ternat werden 21 snelheidsovertredingen vastgesteld op 585 gecontroleerde voertuigen. 4% van de bestuurders reed te snel. De maximum gereden snelheid was 85 km/u.

Op de Kleemstraat in Roosdaal werden 16 snelheidsovertredingen vastgesteld op 321 gecontroleerde voertuigen. 5% van de bestuurders reed te snel. De maximum gereden snelheid was 74 km/u.

Op de Kaaitvaartstraat in Roosdaal werden 27 snelheidsovertredingen vastgesteld op 294 gecontroleerde voertuigen. 9% van de bestuurders reed te snel. De maximum gereden snelheid was 84 km/u.

Logo De Vlaamse Waterweg

De aanwezigheid van houtige vegetatie langs waterwegen als gevolg van aanplant of spontane ontwikkeling in combinatie met achterstallige onderhoud heeft ervoor gezorgd dat vele houtkanten zijn uitgegroeid tot bestanden met grote bomen. Deze situatie creëert een aantal problemen voor zowel de infrastructuur zelf als voor de gebruiker en aangelanden.

Tegelijk is deze houtige vegetatie vaak een belangrijk leefgebied en verbindingsas voor fauna en flora. Als uitgangspunt, maar steeds in functie van de waterweginfrastructuur, dient deze vegetatie dan ook in stand gehouden en beheerd te worden met als doel de biodiversiteit op lokaal niveau te behouden en indien mogelijk nog te verhogen.

Het Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) heeft daarom in samenwerking met het INBO, ANB, Departement Omgeving, VVOG en natuurverenigingen een visie uitgewerkt zodat bij het beheer van de aanwezige houtige vegetatie tegelijk aandacht besteed wordt aan ecologie, verkeers- en waterveiligheid, landschap, esthetiek, recreatie en educatie. De keuze van het meest optimale beheer is locatie specifiek en afhankelijk van de afweging van de verschillende prioriteiten per zone.

In uitvoering van deze visie voert De Vlaamse Waterweg sinds 1/11/2024 beheerwerken uit op de houtige vegetatie langs de waterweg in onze gemeente. Het gaat hierbij meer specifiek om hakhoutbeheer langs de waterweg en het jaagpad.

De werken worden uitgevoerd tussen 1/11/2024 en 31/03/2025. De uitvoering van deze werken is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de weersomstandigheden. De planning van de aannemer kan dus nog wijzigen. Aangezien deze werken uitgevoerd worden met gemotoriseerde voertuigen en machines kunt u eventuele geluidshinder ondervinden.

Meer informatie over de geplande beheerwerken vindt u op de website van De Vlaamse Waterweg:

www.vlaamsewaterweg.be/hakhoutbeheer.

Voor meer inlichtingen kunt u terecht bij de sectorverantwoordelijke, de heer Andy Cosijn, op het nummer 053 76 94 71

Verkeersbord werken

Kaart werken Rotstraat

Om de waterleveringszekerheid in Ternat, Roosdaal en Lennik te kunnen blijven garanderen, saneert De Watergroep momenteel een watertoevoerleiding. Dit na meerdere breuken in die watertoevoerleiding. De sanering gebeurt door gespecialiseerd aannemer Litran.
De werken zijn gestart in mei 2024 en duren (behoudens weersomstandigheden) een jaar. De uitvoering gebeurt in verschillende fases. Die kan je raadplegen in deze presentatie (pdf).
De Watergroep en Litran stellen alles in het werk om de hinder zo beperkt mogelijk te houden. De meest recente informatie en planning zal je steeds op hun webpagina kunnen terugvinden.

TE GEBEUREN

In fase 3 leggen ze de toevoerleiding aan in de Luitenant Jacopsstraat (ten noorden van de Ninoofsesteenweg). De rijweg wordt afgesloten voor het verkeer. Deze fase zal ongeveer 40 werkdagen in beslag nemen. De verwachte startdatum is 14 oktober 2024.
In fase 4 staat de Rotstraat op de planning. De rijweg wordt afgesloten voor het verkeer. Deze fase zal ongeveer 30 werkdagen duren.
In fase 5 werken ze in de Eikauterstraat(+Bollestraat). Ook daar zal er geen verkeer mogelijk zijn. Deze fase zal ongeveer 50 werkdagen duren.

Tijdens de werken zal er steeds een omleiding voorzien worden via de hoofdwegen Ninoofsesteenweg en Assesteenweg.
Wanneer de werken in de buurt van uw woning zullen aanvatten, zal u geïnformeerd worden met een bewonersbrief.

Indien er vragen zijn, aarzel dan niet om Litran nv te contacteren via onderstaande gegevens. U mag ook steeds de ploegbaas of de werfleider ter plaatse aanspreken bij vragen.

Eric Steyaert
Werfleider Litran nv
GSM 0477/89.97.88
e.steyaert@litran.be

Schade door stormweer

Op dinsdag 9 juli 2024 kreeg Roosdaal, en bij uitbreiding heel Vlaanderen, storm- en rukwinden, hagel en hevige regenval over zich heen. Heb je schade geleden door het stormweer van 9 juli, dan kan je hiervan melding maken bij het Vlaams Rampenfonds! Deze melding dient binnen de 60 dagen na het noodweer te worden ingestuurd, dit kan dus tot en met 7 september 2024. Op basis van die meldingen wordt eerst geëvalueerd of het schadelijk noodweer in Roosdaal kan erkend worden als ramp. Deze melding is nog geen aanvraag. Indien de geleden schade aan de voorwaarden voldoet, kan je daarna een aanvraag indienen om een gedeeltelijke schadevergoeding te verkrijgen.

Meer info over de procedure en voorwaarden: www.vlaanderen.be/natuur-milieu-en-klimaat/schadevergoeding-vlaams-rampenfonds-aanvragen

De Puttenberg in Roosdaal blijft afgesloten tem 13/09/2024.

Doorgaand verkeer blijft omrijden via de Gasthuisstraat, Pamelse Klei, Dokter Roosensstraat, Ledebergdries, Ledebergstraat.

T.e.m. 04/08/2024 kunnen voetgangers en fietsers (afstappen) door via een gangpad (huidige situatie dd 09/07/2024).

Van 05/08 tem 13/09/2024 worden herstellingswerken uitgevoerd en wordt de Puttenberg o.w.v. de veiligheid afgesloten voor alle weggebruikers (ook voor voetgangers en fietsers).

Voetgangers kunnen wel gebruik maken van de trappen van en naar de Hoogstraat (trapverbinding Kaaitvaartstraat/Puttenberg met Hoogstraat).

Groot Gelijk

Deze zomer blijft onze boodschap: Groot Gelijk dat je nuchter rijdt! Dat doe je het beste alcoholvrij vanaf het eerste drankje, zo geniet je als nuchtere chauffeur zonder zorgen van alle leuke zomeravonden. Steeds meer en meer Vlamingen kiezen om helemaal geen alcohol te drinken als ze nog moeten rijden, we roepen dus alle chauffeurs om deel te worden van die groep.

 
Spuiten markering

In juni 2024 werkt een markeringsfirma in Roosdaal.

De bestaande wegmarkeringen krijgen een nieuwe laag.
De verfwerken hebben een beperkte droogtijd. Lokaal is er tijdelijk verkeershinder mogelijk.

Merk je als bestuurder dat er werken bezig zijn? Matig je snelheid. Blijf hoffelijk en rijd voorzichtig.

De Dendervallei is gevoelig voor overstromingen en droogte. Hierdoor krijgen Geraardsbergen, Ninove, Roosdaal, Liedekerke, Denderleeuw, Affligem, Aalst, Lebbeke en Dendermonde te maken met wateroverlast en watertekort. Dat komt door het typische reliëf, maar ook door de toegenomen bebouwing en de klimaatverandering. Dat zal in de toekomst niet anders zijn, tenzij we nu actie ondernemen.

De Vlaamse Waterweg nv, het Departement Omgeving en de Provincie Oost-Vlaanderen bundelden daarom de krachten voor de opmaak van een Strategisch Plan met bijhorend gebiedsprogramma. Dit gebiedsprogramma bevat acties en projecten die focussen op het beschermen van toekomstgerichte
locaties, het herstellen van de vallei en ruimte maken voor het overstromende water.

Resultaat van een intensief participatief proces

Het Strategisch Plan is het resultaat van een intensief participatief proces met alle actoren in de Dendervallei. De voorbije jaren werd samengewerkt met steden en gemeenten, waterbeheerders, middenveldorganisaties, beleidsmakers en inwoners van de Dendervallei.

  • In het najaar van 2023 was er een laatste publieke informatieronde. Op infomarkten en buurtspecifieke infosessies kregen inwoners meer informatie over de resulaten van verschillende onderzoeken en de manier waarop de alternatieven ten opzichte van elkaar werden afgewogen. Dit verliep samen met een uitgebreide overlegronde met alle betrokken besturen.
  • Er werd ook een Strategisch MER uitgevoerd. Dat is een procedure waarbij de milieueffecten van een voorgenomen activiteit, plan, programma of project systematisch in kaart worden gebracht en beoordeeld. Een S-MER zorgt ervoor dat er goed onderbouwde keuzes kunnen gemaakt worden om tot een definitief actieprogramma te komen. Tussen 22 december 2023 en 5 april 2024 werd het ontwerp Strategisch MER (S-MER) door de Vlaamse Waterweg nv voorgelegd aan de adviesinstanties voor formeel advies. Ook het publiek kreeg de kans om het S-MER in te kijken en feedback te geven tussen 22 januari 2024 en 22 maart 2024. De opmerkingen werden verwerkt in een definitieve versie. Er werd ook een verklaring over de
    Milieueffectenrapportage en hoe de effecten te monitoren opgemaakt door De Vlaamse Waterweg nv. Vervolgens heeft het Team Omgevingseffecten de kwaliteit van het definitieve S-MER beoordeeld en getoetst aan de richtlijnen die zij hebben opgesteld. Hun kwaliteitsbeoordeling van het S-MER werd ontvangen op 26 april 2024.
  • De adviezen en inspraak uit beide feedbackrondes én de manier waarop er rekening mee is gehouden, werden gebundeld in een Adviesnota.
  • Rekening houdend met de verschillende adviezen en inspraak is het Strategisch Plan verder vormgegeven en is er een Uitvoeringsprogramma voor de eerste fase 2024-2026 uitgewerkt.

Het Strategisch Plan, met bijhorde onderzoeksdocumenten inclusief het Strategisch MER, is te raadplegen via ruimtevoorwater.be/documenten

Vlaamse overheid en Provincie Oost-Vlaanderen geven startschot voor uitrol van eerste reeks acties en projecten

Op 31 mei 2024 keurden de Vlaamse Regering en de Provincie Oost-Vlaanderen het Strategisch Plan goed. De acties en projecten uit het plan zullen stap voor stap worden uitgevoerd. De totale uitvoering zal een 20-tal jaar in beslag nemen en volgens een eerste schatting 130 miljoen euro kosten. Een eerste maatregelenpakket zal al tussen 2024 en 2026 uitgevoerd worden. De belangrijkste knelpunten worden hiermee aangepakt. De Vlaamse Regering, Provincie en gemeenten maakten hiervoor bijna 22 miljoen euro vrij.

Het Strategisch Plan bouwt voort op de vernieuwing van de stuwen op de Dender en de geplande opwaardering van de rivier voor schepen tot 1350 ton tussen Aalst en Dendermonde. Samen met die realisaties moet het zorgen voor een veerkrachtiger Dendervallei.

Alles weten over de maatregelen die het Strategisch Plan omvat? Je leest meer info op www.ruimtevoorwater.be.

Heb je (ver)bouwplannen?

Een van de maatregelen uit het Strategisch Plan is zoveel mogelijk overstromingsruimte behouden.
Het is dan ook belangrijk dat iedere eigenaar of gebruiker van percelen gelegen binnen het overstromingsgebied van de Dender zich bewust is van de mogelijke impact hiervan. Het Strategisch Plan doet immers ook uitspraken over de (bouw)mogelijkheden op deze percelen.

Plan je een aanvraag voor een omgevingsvergunning binnen het natuurlijk overstromingsgebied van de Dender? Neem dan voor indiening van jouw dossier al contact op met de dienst Omgevingsvergunningen van de gemeente.

Subcategorieën