landschap hoofding 1

Waar zoekt u naar?

Graag uw suggesties !

Heeft u ergens een foutje ontdekt?
Zocht u iets wat u niet vond op onze website?
Heeft u suggesties voor nieuwe toepassingen op onze website?

Bezorg ons uw feedback en help ons
om deze site te verbeteren!

Foto huisnummerplaatjes

Een duidelijk zichtbaar en correct aangebracht huisnummer is belangrijk.  Het zorgt er voor dat postbodes, taxichauffeurs maar vooral ook hulpdiensten vlot een huis kunnen terugvinden.

Een duidelijk huisnummer redt levens!

U kunt een gratis huisnummerplaatje afhalen bij dienst burgerzaken, Brusselstraat 15, 1760 Roosdaal.

Affiche verandering huurwetgeving

Op 9 november 2018 kondigde de Vlaamse Regering het Vlaams Woninghuurdecreet af. Of u nu huurder, verhuurder of kotstudent bent, alle huurcontracten die vanaf 1 januari 2019 worden gesloten, vallen onder de nieuwe regelgeving. Die is enkel van toepassing op de huurovereenkomsten voor een woning als hoofdverblijfplaats en op studentenhuisvesting. Dus niet op handelshuurovereenkomsten, pachtcontracten of huurcontracten voor kantoren, tweede verblijfplaatsen en garages.

Wat verandert er dan precies?

In het decreet staan nieuwigheden rond o.a. de staat van het gehuurde goed, de duur van de huurovereenkomst, de huurwaarborg, de opzeggingsmogelijkheden, de overdracht van de huurovereenkomst, de onderverhuring, de indexatie en de eventuele herziening van de huurprijs. Het decreet bevat ook vernieuwingen op het vlak van medehuur en studentenhuurovereenkomsten.

Informeer u dus goed voor u als verhuurder een huurcontract opstelt of als huurder een contract ondertekent. Meer informatie vindt u op de website www.woninghuur.vlaanderen. Bestel er gratis de gedetailleerde brochures of handige flyers: zo blijft u altijd op de hoogte.

Registratie- en kadasterkantoor

Door problemen met het gebouw in Asse zijn de registratie- en kadasterkantoren die zich in het administratieve gebouw in de Mollestraat in Asse bevonden, verhuisd.

Voor de gemeenten Affligem, Asse, Dilbeek, Gooik, Lennik, Liedekerke, Merchtem, Opwijk, Roosdaal, Sint-Pieters-Leeuw en Ternat vindt u voortaan:

  • het registratiekantoor (Rechtszekerheid) op de 24ste verdieping van de Kruidtuinlaan 50/3958 in 1000 Brussel - Contactcenter: 02 572 57 57 - rzsj.kantoor.asse@minfin.fed.be
    (Enkel te bereiken via contact center en email)
  • het kadasterkantoor (Opmetingen & Waarderingen) in het FINTO-gebouw (verdieping 29P) aan de Kruidtuinlaan 50, bus 396 in 1000-Brussel
Omgevingsvergunning van start

Op 1 januari 2018 wordt de omgevingsvergunning van kracht voor alle lokale besturen in Vlaanderen. De nieuwe regelgeving wijzigt de procedures, de termijnen, de manier van indienen en vele andere aspecten. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste wijzigingen:

Foto werken

Hebt u opmerkingen of klachten omtrent werken in uw straat uitgevoerd door één van de nutsmaatschappijen kan u deze aan het gemeentebestuur melden.

Wat kan je wel en wat kan je niet aan het gemeentebestuur melden?

De zomer staat voor de deur. De kans op warmteperiodes stijgt. Daarom start vandaag de waakzaamheidsfase van het Vlaams Warmteactieplan. Deze loopt van 15 mei tot en met 30 september.

Affiche warme dagen

Klik op de afbeelding voor de affiche.

Waarom is het zo belangrijk om voorbereid te zijn op warme dagen?

Hitte kan een ernstige bedreiging vormen voor onze gezondheid, vooral voor kwetsbare groepen zoals ouderen, kinderen en mensen met bepaalde medische aandoeningen. Door tijdig maatregelen te nemen en alert te zijn op de signalen van hittegerelateerde gezondheidsproblemen, kunnen we het risico verminderen.

Wat kan je doen?

✅ Volg de weersvoorspellingen
✅ Zorg voor voldoende verkoeling en hydratatie
✅ Denk ook aan ouderen en kwetsbare buren – een klein gebaar kan een groot verschil maken 💛

📌 Op zoek naar tips om veilig en gezond de zomer door te komen?
Bezoek 👉 www.warmedagen.be

Samen zorgen we voor een warme, maar veilige zomer! ☀️

Je belastingaangifte invullen? Zo doe je dat eenvoudig

Binnenkort is het weer tijd om je belastingaangifte in te dienen. De FOD Financiën maakt het je zo gemakkelijk mogelijk. Je kunt je aangifte snel online invullen via MyMinfin of je laten helpen door een expert tijdens een zitdag in ons gemeentehuis.

Je aangifte via MyMinfin

Vanaf eind april staat je aangifte of je voorstel van vereenvoudigde aangifte klaar in MyMinfin (Tax-on-web). Veel gegevens zijn al vooraf ingevuld.

Zo krijg je toegang:

  1. Ga naar MyMinfin.be.
  1. Meld je aan via itsme® of met je eID (identiteitskaart), pincode en kaartlezer.
    Let op: ben je je pincode kwijt? Vraag een nieuwe aan bij je gemeente.

Geen gebruik van MyMinfin?

Dan ontvang je je aangifte of voorstel van vereenvoudigde aangifte per post, in de loop van mei.

Nog niets ontvangen begin juni? Bel dan naar 02 572 57 57 (gebruik directe code 17001).

Wat als je een voorstel van vereenvoudigde aangifte kreeg?

  • Alles correct? Dan hoef je niets te doen. Je krijgt automatisch je aanslagbiljet.
  • Iets klopt niet? Pas je gegevens aan via MyMinfin of via het papieren antwoordformulier.

Vragen over je aangifte?

  • Bezoek de website van de FOD Financiën.
  • Bel naar het nummer op je aangifte of naar 02 572 57 57 (code 17001).

Hulp nodig bij het invullen?

Telefonische hulp

  • Enkel op afspraak.
  • Je vindt de info voor het maken van een afspraak in de bruine envelop.
  • Een expert van de FOD Financiën belt je op het afgesproken tijdstip.

Zitdag in het gemeentehuis

Op dinsdag 17 juni helpen medewerkers van de FOD Financiën je graag verder:

🕘 Van 9 tot 12 uur en van 13 tot 15 uur
📍 Gemeentehuis: Brusselstraat 15, 1760 Roosdaal
📞 Maak een afspraak: 054 89 13 20

Ontvang je documenten digitaal via eBox

Wil je je documenten van de FOD Financiën digitaal ontvangen? Activeer dan je eBox via myebox.be.

Zo blijf je makkelijk op de hoogte:

  • Je krijgt een melding zodra er een nieuw document beschikbaar is.
  • Vergeet niet je e-mailadres in te vullen voor meldingen.

Subcategorieën