landschap hoofding 1

Waar zoekt u naar?

Graag uw suggesties !

Heeft u ergens een foutje ontdekt?
Zocht u iets wat u niet vond op onze website?
Heeft u suggesties voor nieuwe toepassingen op onze website?

Bezorg ons uw feedback en help ons
om deze site te verbeteren!

Deelfietsen

Vanaf nu kan je in Roosdaal gebruik maken van nextbike deelfietsen. Je vindt het deelfietssysteem nu in zo’n 33 Hoppinpunten in Halle-Vilvoorde. Tot 9 april kan je 1 uur gratis ‘fietstesten’. Als bedrijf of vereniging kan je zelf ook nieuwe deellocaties voorstellen. Deze uitrol past binnen Hoppin, een initiatief waarmee Vlaanderen inzet op duurzame mobiliteit.

Vlot naar het werk, een snelle boodschap doen of een ontspannen fietstocht maken? Vanaf nu kan je dat in Roosdaal ook doen met een deelfiets! Met de steun van Vlaanderen en Haviland wordt het deelfietssysteem van nextbike uitgerold in 33 Hoppinpunten in de vervoersregio Vlaamse Rand. Zo wordt in de brede regio een betaalbaar, flexibel en milieuvriendelijk alternatief voor de auto geboden. In combinatie met trein of bus verplaats je je met minder parkeer- of fileproblemen door de regio.

Waar vind je de deelfietsen precies?

De deelfietsen worden strategisch geplaatst bij de belangrijkste Hoppinpunten in de regio. Dat zijn plaatsen waar verschillende vervoersmiddelen samenkomen die de reizigers makkelijk kunnen combineren. Zo sluiten ze perfect aan op trein- en/of busverbindingen. Er zijn 8 dropplekken waar je de deelfiets terug kan achterlaten. Meer info over de Hoppinpunten vind je op hoppin.be. Alle locaties met deelfietsen vind je op deze kaart.

De locaties met deelfietsen kan je herkennen aan het blauw-groene kader met infobord.

Voor onze gemeente gaat het concreet over de volgende locatie:

  • Pamel / Schoon Verbond (Belle Alliance)
    Deelfietsen

Hoe werkt het?

We gaan van start met 185 gewone fietsen en 80 e-bikes, verspreid over 33 Hoppinpunten in vervoerregio Vlaamse Rand (Halle-Vilvoorde). De deelfietsen zijn 24/7 beschikbaar. Je kan ze eenvoudig ontlenen en terugbrengen via de nextbike-app of telefonisch via +32 5 026 01 28:

  1. Download de nextbike-app (beschikbaar in GooglePlay, AppStore en Huawei App Gallery)
  2. Registreer je éénmalig gratis via de nextbike-app. Je betaalt een borg van €1, die als huurtegoed wordt omgezet.
  3. De fiets ontlenen kan heel eenvoudig door de QR-code op het slot te scannen.
  4. Geniet van je rit doorheen de regio of daarbuiten. Ritten naar Brussel, Aalst, Mechelen of Leuven, het kan allemaal en dat voor een maximale duur van 24 u.
  5. Ben je op jouw bestemming gearriveerd? Pauzeer je rit met de handige parkeermodus in de app.
  6. Pech onderweg? Bij een technisch defect kan je een beroep doen op pechverhelping.
  7. Breng na de fietstocht de fiets terug. Dit hoeft niet noodzakelijk op de locatie te zijn waar de fiets ontleend werd. Je kan de fiets stallen in eender welk nextbike-fietsstation. Doe de fiets terug op slot en klaar!

Wat kost het?

Sporadisch gebruik – losse ritten

  1. Gewone fiets
    ✔ €1 per uur – maximaal €5 per dag
    ✔ Voordelig nachttarief: van 17 u. tot 9 u. voor slechts €2,50
  2. Elektrische fiets
    ✔ €2,50 per uur – maximaal €10 per dag
    ✔ Nachttarief: van 17 uur tot 9 uur voor €5

Wil je regelmatig gebruik maken van de deelfiets? Kies dan een abonnement en bespaar!
Zo kan je voor €45 in de maand onbeperkt gebruikmaken van de fietsen. Kijk op de website www.nextbike.be/vlaamserand welke formule voor jou van toepassing is.
Wist je trouwens dat werkgevers kunnen tussenkomen in abonnementen of ritten?

Gratis testen

Wil je het graag even uittesten? Dat kan! Tot 9 april 2025 kan je de fiets gedurende 1 uur gratis uittesten. Gebruik de code FIETS60 in de app.

 

Uitbreiding systeem

De infrastructuur is flexibel en schaalbaar opgezet om toekomstige groei en aanpassingen aan de veranderende mobiliteitsbehoeften mogelijk te maken. Daarom wordt de mogelijkheid voorzien om het netwerk uit te breiden. Als bedrijf, lokaal bestuur of vereniging kan je zelf een voorstel doen om de locaties te gaan uitbreiden. De locatie kan dan tegen een kleine vergoeding opgestart worden. Heb je interesse, contacteer ons via mobiliteit@haviland.be.

Meer informatie over het gebruik van de fietsen is te vinden op de website www.nextbike.be/vlaamserand.

 

Kort samengevat: waarom kiezen voor de deelfiets?

  • Snel & flexibel: Pak een fiets bij een van de vele stations en breng deze bij hetzelfde of een ander station in de regio terug.
  • Zorgeloos: Een fiets zonder zorgen, want nextbike staat in voor het onderhoud en alle herstellingen.
  • Duurzaam alternatief: Kies voor een vlotte en duurzame vervoersoptie, dit in combinatie met de bus of de trein.
  • Eenvoudig in gebruik: Huur een gewone of elektrische fiets in enkele seconden via de nextbike-app.
  • Betaalbaar: Geniet van lage tarieven en voordelige abonnementen.

Hoppin

Deelmobiliteit speelt een belangrijke rol in Hoppin, de Vlaamse visie op mobiliteit met als doel efficiënter, duurzamer en flexibeler vervoer voor iedereen. De Vlaamse overheid voorziet de 15 vervoerregio’s in Vlaanderen van subsidies voor de uitrol van deze deelfietsen. Vervoerregio Vlaamse Rand stelde intercommunale Haviland aan als penhouder. Haviland ondersteunt het project en zal naast de uitrol ook de opvolging en eventuele uitbreiding(en) op zich nemen. Nextbike is Europees marktleider op gebied van deelfietsen en werd gekozen als leverancier. De deelfietsen maken volwaardig deel uit van het openbaar vervoer en stemmen als ‘vervoer op maat’ het aanbod verder af op de lokale vervoersvraag.
www.hoppin.be

Vanaf 19 februari tot en met 21 maart 2025 zullen er nutswerken uitgevoerd worden in de Reusestraat. Tijdens deze werken zal de Reusestraat afgesloten worden voor alle doorgaand verkeer.

Het doorgaand verkeer zal omgeleid worden via de Populierstraat, Ijzerenkruisstraat en Weverstraat.

Opgelet: tijdens de krokusvakantie zullen deze werken zich verplaatsen naar het kruispunt Reusestraat/Weverstraat/Kloosterstraat. Hierdoor zal de Kloosterstraat tijdelijk een doodlopende straat zijn en wordt het eenrichtingsverkeer tijdelijk opgeheven.  Het doorgaand verkeer zal dan omgeleid worden via de Lostraat, Weverstraat, Ijzerenkruisstraat en Populierstraat.

De betrokken bewoners krijgen een infobrief in de brievenbus. De hulpdiensten zijn van deze werken op de hoogte gebracht.

Flitscamera in vuilbak

In totaal werden 3.775 voertuigen gecontroleerd. 307 bestuurders reden te snel (8%).

Op de Bellestraat in Affligem werden 89 snelheidsovertredingen vastgesteld op 736 gecontroleerde voertuigen. 12% van de bestuurders reed te snel. De maximum gereden snelheid was 92 km/u. Bij één bestuurder werd het rijbewijs onmiddellijk ingetrokken.

Op de Molenstraat in Affligem werden 76 snelheidsovertredingen vastgesteld op 791 gecontroleerde voertuigen. 9% van de bestuurders reed te snel. De maximum gereden snelheid was 75 km/u.

Op de Pamelsestraat in Liedekerke werden 78 snelheidsovertredingen vastgesteld op 1048 gecontroleerde voertuigen. 7% van de bestuurders reed te snel. De maximum gereden snelheid was 70 km/u.

Op de Assesteenweg in Ternat werden 21 snelheidsovertredingen vastgesteld op 585 gecontroleerde voertuigen. 4% van de bestuurders reed te snel. De maximum gereden snelheid was 85 km/u.

Op de Kleemstraat in Roosdaal werden 16 snelheidsovertredingen vastgesteld op 321 gecontroleerde voertuigen. 5% van de bestuurders reed te snel. De maximum gereden snelheid was 74 km/u.

Op de Kaaitvaartstraat in Roosdaal werden 27 snelheidsovertredingen vastgesteld op 294 gecontroleerde voertuigen. 9% van de bestuurders reed te snel. De maximum gereden snelheid was 84 km/u.

Logo De Vlaamse Waterweg

De aanwezigheid van houtige vegetatie langs waterwegen als gevolg van aanplant of spontane ontwikkeling in combinatie met achterstallige onderhoud heeft ervoor gezorgd dat vele houtkanten zijn uitgegroeid tot bestanden met grote bomen. Deze situatie creëert een aantal problemen voor zowel de infrastructuur zelf als voor de gebruiker en aangelanden.

Tegelijk is deze houtige vegetatie vaak een belangrijk leefgebied en verbindingsas voor fauna en flora. Als uitgangspunt, maar steeds in functie van de waterweginfrastructuur, dient deze vegetatie dan ook in stand gehouden en beheerd te worden met als doel de biodiversiteit op lokaal niveau te behouden en indien mogelijk nog te verhogen.

Het Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) heeft daarom in samenwerking met het INBO, ANB, Departement Omgeving, VVOG en natuurverenigingen een visie uitgewerkt zodat bij het beheer van de aanwezige houtige vegetatie tegelijk aandacht besteed wordt aan ecologie, verkeers- en waterveiligheid, landschap, esthetiek, recreatie en educatie. De keuze van het meest optimale beheer is locatie specifiek en afhankelijk van de afweging van de verschillende prioriteiten per zone.

In uitvoering van deze visie voert De Vlaamse Waterweg sinds 1/11/2024 beheerwerken uit op de houtige vegetatie langs de waterweg in onze gemeente. Het gaat hierbij meer specifiek om hakhoutbeheer langs de waterweg en het jaagpad.

De werken worden uitgevoerd tussen 1/11/2024 en 31/03/2025. De uitvoering van deze werken is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de weersomstandigheden. De planning van de aannemer kan dus nog wijzigen. Aangezien deze werken uitgevoerd worden met gemotoriseerde voertuigen en machines kunt u eventuele geluidshinder ondervinden.

Meer informatie over de geplande beheerwerken vindt u op de website van De Vlaamse Waterweg:

www.vlaamsewaterweg.be/hakhoutbeheer.

Voor meer inlichtingen kunt u terecht bij de sectorverantwoordelijke, de heer Andy Cosijn, op het nummer 053 76 94 71

Verkeersbord werken

Kaart werken Rotstraat

Om de waterleveringszekerheid in Ternat, Roosdaal en Lennik te kunnen blijven garanderen, saneert De Watergroep momenteel een watertoevoerleiding. Dit na meerdere breuken in die watertoevoerleiding. De sanering gebeurt door gespecialiseerd aannemer Litran.
De werken zijn gestart in mei 2024 en duren (behoudens weersomstandigheden) een jaar. De uitvoering gebeurt in verschillende fases. Die kan je raadplegen in deze presentatie (pdf).
De Watergroep en Litran stellen alles in het werk om de hinder zo beperkt mogelijk te houden. De meest recente informatie en planning zal je steeds op hun webpagina kunnen terugvinden.

TE GEBEUREN

In fase 3 leggen ze de toevoerleiding aan in de Luitenant Jacopsstraat (ten noorden van de Ninoofsesteenweg). De rijweg wordt afgesloten voor het verkeer. Deze fase zal ongeveer 40 werkdagen in beslag nemen. De verwachte startdatum is 14 oktober 2024.
In fase 4 staat de Rotstraat op de planning. De rijweg wordt afgesloten voor het verkeer. Deze fase zal ongeveer 30 werkdagen duren.
In fase 5 werken ze in de Eikauterstraat(+Bollestraat). Ook daar zal er geen verkeer mogelijk zijn. Deze fase zal ongeveer 50 werkdagen duren.

Tijdens de werken zal er steeds een omleiding voorzien worden via de hoofdwegen Ninoofsesteenweg en Assesteenweg.
Wanneer de werken in de buurt van uw woning zullen aanvatten, zal u geïnformeerd worden met een bewonersbrief.

Indien er vragen zijn, aarzel dan niet om Litran nv te contacteren via onderstaande gegevens. U mag ook steeds de ploegbaas of de werfleider ter plaatse aanspreken bij vragen.

Eric Steyaert
Werfleider Litran nv
GSM 0477/89.97.88
e.steyaert@litran.be

Schade door stormweer

Op dinsdag 9 juli 2024 kreeg Roosdaal, en bij uitbreiding heel Vlaanderen, storm- en rukwinden, hagel en hevige regenval over zich heen. Heb je schade geleden door het stormweer van 9 juli, dan kan je hiervan melding maken bij het Vlaams Rampenfonds! Deze melding dient binnen de 60 dagen na het noodweer te worden ingestuurd, dit kan dus tot en met 7 september 2024. Op basis van die meldingen wordt eerst geëvalueerd of het schadelijk noodweer in Roosdaal kan erkend worden als ramp. Deze melding is nog geen aanvraag. Indien de geleden schade aan de voorwaarden voldoet, kan je daarna een aanvraag indienen om een gedeeltelijke schadevergoeding te verkrijgen.

Meer info over de procedure en voorwaarden: www.vlaanderen.be/natuur-milieu-en-klimaat/schadevergoeding-vlaams-rampenfonds-aanvragen

De Puttenberg in Roosdaal blijft afgesloten tem 13/09/2024.

Doorgaand verkeer blijft omrijden via de Gasthuisstraat, Pamelse Klei, Dokter Roosensstraat, Ledebergdries, Ledebergstraat.

T.e.m. 04/08/2024 kunnen voetgangers en fietsers (afstappen) door via een gangpad (huidige situatie dd 09/07/2024).

Van 05/08 tem 13/09/2024 worden herstellingswerken uitgevoerd en wordt de Puttenberg o.w.v. de veiligheid afgesloten voor alle weggebruikers (ook voor voetgangers en fietsers).

Voetgangers kunnen wel gebruik maken van de trappen van en naar de Hoogstraat (trapverbinding Kaaitvaartstraat/Puttenberg met Hoogstraat).

Groot Gelijk

Deze zomer blijft onze boodschap: Groot Gelijk dat je nuchter rijdt! Dat doe je het beste alcoholvrij vanaf het eerste drankje, zo geniet je als nuchtere chauffeur zonder zorgen van alle leuke zomeravonden. Steeds meer en meer Vlamingen kiezen om helemaal geen alcohol te drinken als ze nog moeten rijden, we roepen dus alle chauffeurs om deel te worden van die groep.

 

Pagina 1 van 11