Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, ontvangen pas automatisch een EID op het moment dat hun kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.
Vanaf 15 jaar ben je verplicht om je identiteitskaart altijd bij je te hebben.
Sinds 1 maart 2014 is de geldigheidsduur van een EID 10 jaar (oudere kaarten blijven nog 5 jaar geldig). U vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van uw kaart.
Uitzondering is de EID voor jongeren van 12 tot 18 jaar, die maar 6 jaar geldig is. De EID voor personen vanaf 75 jaar blijft dan weer 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.
Als de geldigheidsperiode van je EID verloopt, ontvang je automatisch een oproepingskaart om een nieuwe EID aan te vragen.
In een aantal gevallen kan je ook op eigen initiatief een EID aanvragen bij:
- als je EID verloren, gestolen of beschadigd is
- als je pasfoto niet meer gelijkend is
- als je van naam of geslacht verandert
- bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
- als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.
Elektronische identiteitskaart (EID)
Bij de aanvraag van je EID brengt je volgende zaken mee:
- je oproepingskaart
- je huidige identiteitskaart of het vervangingsattest van de politie (bij verlies of diefstal).
De dienst burgerzaken maakt voortaan zelf pasfoto’s aan het loket!
Wil je toch graag zelf een foto meebrengen? Dan moet de foto voldoen aan volgende criteria:
- Maximaal 6 maanden oud zijn.
- Het aangezicht moet 70 tot 80% van de oppervlakte van de foto innemen.
- Neutrale gezichtsuitdrukking: geen gefronste wenkbrauwen, de mond gesloten, tanden niet zichtbaar, geen grote glimlach.
- Het aangezicht moet volledig zichtbaar zijn, zonder ‘accessoires’, behalve om medische of godsdienstige redenen. De ogen, de kin en de gezichtsomtrek moeten altijd zichtbaar zijn.
- De achtergrond van de foto moet licht, effen en zonder schaduw zijn.
De aanvaardingscriteria kan je raadplegen op ibz.rrn.fgov.be (Identiteitsdocumenten – eID – Reglementering).
Een identiteitsdocument moet altijd persoonlijk aangevraagd te worden op het gemeentehuis.
Bij het afhalen van je eID breng je mee:
- je oude identiteitskaart
- de brief die je thuis kreeg met de vraag je identiteitskaart af te halen en waarop ook je pin- en pukcode vermeld staan.
Kids-ID: identiteits- en reisdocument
De uitreiking van een kids-ID gebeurt op vraag van de persoon of personen die het ouderlijk gezag over het betrokken kind uitoefenen. Dit identiteitsbewijs geldt ook als verplicht reisdocument binnen Europa.
Bij de aanvraag van de kids-ID brengt je volgende zaken mee:
- een recente pasfoto van het kind die aan de voorwaarden , vermeld op de oproepingskaart, voldoet ((opgelet: deze voorwaarden werden met ingang van 16 januari 2017 aanzienlijk verstrengd)
- indien van toepassing, de huidige kids-ID of het vervangingsattest van de politie (bij verlies of diefstal).
Een identiteitsdocument moet altijd persoonlijk aangevraagd te worden op het gemeentehuis.
Bij het afhalen van de kids-ID breng je mee:
- indien van toepassing, het oude kids-ID
- de brief die je thuis kreeg met de vraag je identiteitskaart af te halen en waarop ook je pin- en pukcode vermeld staan.
Afhalen van een identiteitsdocument kan door derden.
Kostprijs identiteitsdocumenten (vanaf 1/1/2024)
Elektronische identiteitskaart | 21 euro |
Vreemdelingenkaart (F, F+, N, M, EU en EU+ - kaart) | 21 euro |
Vreemdelingenkaart (A, B, H, K, L– kaart) | 21 euro |
Kids ID | 9 euro |
Kids ID duplicaat | 13 euro |
Vreemdelingenkaart Kids | 12 euro |
Duplicaat Elektronische identiteitskaart (na verlies of diefstal) | 25 euro |
Spoedprocedure met afhaling in Brussel | |
Elektronische identiteitskaart | 157 euro |
Kids Id | 145 euro |
Spoedprocedure met afhaling op gemeentehuis Roosdaal | |
Elektronische identiteitskaart | 120 euro |
Vreemdelingenkaart | 120 euro |
Kids Id | 108 euro |
Verlies of diefstal identiteitskaart/kids-ID
Bij verlies: Blokkeer onmiddellijk je identiteitskaart
De eerste stap is je identiteitskaart te blokkeren via:
- DOC STOP op het gratis nummer 00800 2123 2123. DOC STOP is 24u/24u en 7 dagen per week bereikbaar, zelfs vanuit het buitenland. Ook de Belgische paspoorten en de nieuwe elektronische kaarten voor vreemdelingen kunnen met DOC STOP worden geblokkeerd.
- De dichtstbijzijnde politie
- Dienst bevolking op het gemeentehuis (Brusselstraat 15 – 1760 Roosdaal)
Je identiteitskaart wordt dan onmiddellijk geannuleerd om te voorkomen dat iemand jouw identiteit misbruikt door bijvoorbeeld een lening aan te gaan of een wagen te huren op jouw naam.
Na aangifte krijg je van de bevolkingsdienst of van de politie een bewijs dat jouw tijdelijke identiteitskaart vervangt.
Bij diefstal: Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie
Bij diefstal moet je aangifte doen bij de politie. Ook indien je niet de Belgische nationaliteit hebt en je jouw elektronische vreemdelingenkaart kwijt bent, moet je naar de politie gaan.
Na aangifte krijg je van de politie een bewijs dat jouw tijdelijke identiteitskaart vervangt.
Een nieuwe identiteitskaart aanvragen
Na de aangifte moet je onmiddellijk een nieuwe kaart aanvragen bij de dienst bevolking op het gemeentehuis (Brusselstraat 15).
Breng mee naar dienst bevolking:
- je bewijs van aangifte van verlies/diefstal
- één goede, recente pasfoto (met witte achtergrond)
- 22 euro
Je kan de nieuwe kaart ophalen wanneer je de persoonlijke codes hebt ontvangen. Dit is meestal 2 tot 3 weken na de aanvraag van de kaart.
Verlies PIN/PUKcode
Als je driemaal na elkaar een foute pincode intikt, dan blokkeert de microchip. Als dat gebeurt, of je bent je gewijzigde pincode vergeten, ga langs bij de dienst Bevolking, samen met het originele document met je pukcode. Met de pukcode kan je bij de dienst Bevolking je pincode deblokkeren of wijzigen.
Zowel pin- als pukcode vergeten?
Ben je je pin- én pukcode vergeten? Dan kan je nieuwe codes bekomen via:
- aanvraag aan loket bevolking
- mail naar burgerzaken@roosdaal.be met vermelding van verlies PIN/PUK-code, je naam en rijksregisternummer.
- de website van de FOD Binnenlandse Zaken
Je codes worden dan binnen de drie weken verstuurd naar de gemeente, die je verwittigt zodra ze beschikbaar zijn.
Let wel: om de codes opnieuw te kunnen aanvragen, mag er geen procedure van adreswijziging of aanvraag van een nieuwe eID lopende zijn. Als er een adreswijziging lopende is, dan kun je pas codes aanvragen bij de inschrijving in je nieuwe gemeente. Bij een lopende aanvraag voor een nieuwe eID worden de nieuwe pin- en pukcode automatisch naar je hoofdverblijfplaats opgestuurd.
Meer info op de website van de federale overheid
Dienst Burgerzaken
Brusselstraat 15, 1760 Roosdaal
|