landschap hoofding 1

Waar zoekt u naar?

Graag uw suggesties !

Heeft u ergens een foutje ontdekt?
Zocht u iets wat u niet vond op onze website?
Heeft u suggesties voor nieuwe toepassingen op onze website?

Bezorg ons uw feedback en help ons
om deze site te verbeteren!

Veel horecaondernemingen hebben grote financiële problemen door de coronacrisis. Daarom is het juist nu voor criminelen interessant om in de horeca te investeren. De grote contante geldstromen die in de horeca normaal zijn, maken het mogelijk om geld wit te wassen en bijvoorbeeld drugshandel of illegaal gokken te faciliteren. Criminelen bieden ondernemers in nood een ‘reddingsplan’ met snel contant geld, wat aantrekkelijk lijkt, maar je loopt een groot risico als er vervolgens dit soort illegale activiteiten in je zaak plaatsvinden.

Hoe herken je een criminele investeerder?

  • Criminelen ‘helpen’ graag in de vorm van contante leningen of giften. Zij beschikken immers vaak over grote hoeveelheden contant geld dat zij met bijvoorbeeld drugshandel hebben verdiend. Het is voor hen interessant om dit contante geld te investeren in horeca. Zo wordt het geld witgewassen.
  • Iemand wil je pand huren maar is onduidelijk over de activiteiten waarvoor hij of zij het pand wil gebruiken. Je loopt het risico dat het pand wordt gebruikt voor productie van drugs, opslag van illegale goederen of illegale verhuur.
  • Je wordt overgehaald of gedwongen om contracten met leveranciers af te sluiten tegen hoge tarieven, bijvoorbeeld als voorwaarde bij een lening.
  • Het aanbod is afkomstig van personen die gelieerd zijn aan een criminele motorclub.
  • De investeerder vraagt een extreem hoge rente of gebruikt geweld en bedreigingen om de schuld te innen. Dit noemen we ‘Loan Sharks’. Ze zijn vaak betrokken bij georganiseerde criminaliteit.
  • De investeerder ontwijkt vragen of levert gevraagde informatie niet aan.

Geen weg meer terug

Wanneer je als ondernemer met criminelen in zee gaat, is er vaak geen weg meer terug. Je loopt grote risico’s. Je zaak kan worden gesloten en de vergunning ingetrokken. Ook deinzen criminelen niet terug voor geweld en bedreiging. Bedenk altijd: je kan maar één keer nee zeggen!

Komen er mensen ongevraagd je horecazaak binnen of nemen ze telefonisch contact met je op?

  • Noteer kentekens of telefoonnummer en onthoud bij een fysiek bezoek hoe de mensen eruitzien.
  • Vraag rond bij horecazaken in de omgeving: wie kent ze? Zijn ze ook al bij de buren geweest?
  • Zie je verdachte situaties in je omgeving? Ben je benaderd of geïntimideerd door criminelen? Meld dit dan bij de lokale politie.

Steunmaatregelen

Wil samenwerken met een investeerder of je bedrijf verkopen?

  • Is de investeerder een bedrijf? Doe een check bij de KruispuntBank van Ondernemingen (KBO) of kijk of het bedrijf een website heeft.
  • Vraag om het originele identiteitsbewijs en maak een foto/kopie.
  • Accepteer nooit contante betalingen.
  • Lees de kleine lettertjes, waar teken je exact voor?
  • Lijkt het aanbod te mooi om waar te zijn, dan is het dat waarschijnlijk ook. Wijs een ‘te mooi’ aanbod resoluut af en maak duidelijk dat je geen zaken doet met degene die het aanbiedt.

Vraag raad of laat je bijstaan. Wend je tot uw beroepsvereniging (vb. Horeca Vlaanderen), ondernemersorganisatie (vb. UNIZO), horeca consultant, advocaat of de brouwerij waar je een overeenkomst mee heeft. Deze instanties kunnen je helpen in te schatten of het aanbod of de voorwaarden die je kreeg al dan niet te vertrouwen zijn en je begeleiden bij een eventuele overname.

Sinds 15 april 2020 hebben uittreksels uit het strafregister een QR-code en een internetadres, met een geldigheidsduur van drie maanden. Aan de hand daarvan kan de bestemmeling het document authenticeren.
Het is een controlesysteem die de betrouwbaarheid van het uittreksel uit het strafregister verhoogt, door de mogelijkheden tot vervalsing te beperken.

Meer informatie: justitie.belgium.be/nl/nieuws/communiques_de_presse_0

Door de maatregelen voor het coronavirus zijn heel wat handels- en horecazaken verplicht gesloten. Steun je lokale economie, en koop de komende weken bewust bij ondernemers van hier, fysiek (in de zelfstandige voedingszaken die nog wel geopend zijn) en zeker ook online.

Geen zin om te koken? Vele horecazaken bieden de mogelijkheid om maaltijden af te halen of aan huis te laten leveren.

We maakten een overzicht met welke zaken open zijn. Staat jouw zaak er nog niet tussen of is de info niet helemaal correct, stuur dan een mail naar nicole.vanschepdael@roosdaal.be. Wij passen onze info dagelijks aan.

Heb je nog vragen, via www.unizo.be/corona kom je alles te weten van de impact van het coronavirus op jouw bedrijf.

Voeding en horeca

  • Wijnhuis Oinos, 0475 30 80 95, info@oinos.be
    Wijnen, likeuren, geschenkmanden,…: Bestelling via webshop of mail => betaling via overschrijving => gratis levering aan huis
  • Brokantie's Refined, Korte Kamstraat 6
    Streekproducten, geschenkmanden, … : Bestelling via mail of telefonisch => na overschrijving => gratis levering in Roosdaal
  • Traiteur Mozaiëk , Pamelse Klei 6, 054 34 27 27, traiteurmozaiek@telenet.be
    Belegde broodjes, toespijs, gerechten, ,… Alleen afhalen! Bestelling bij voorkeur telefonisch => tijdstip van afhalen wordt afgesproken => betaling ter plaatse Bestellingen via mail: 1 dag op voorhand plaatsen
  • Het Friethuis, Brusselstraat 5, 054 33 56 43, www.frietjesonline.be 
    Bestellen: online: tot 21.30 uur / Betaling: online => klant wordt verwittigd als bestelling klaar is / Of: ter plaatse bestellen en meenemen / Openingsuren; iedere dag van 16.30 uur tot 22 uur (behalve op dinsdag en woensdag) / er wordt niet aan huis geleverd
  • Bistro à Point, Koning Albertstraat 137, 054 24 57 23, www.gastenhofterlombeek.be
    Ontbijtmanden, bereide maaltijden,… / Bestelling: telefonisch / Levering: gratis aan huis of afhalen na afspraak / Alle info via de site
  • Kali Orexi, Tombergstraat 1, 0473 17 57 51, www.kali-orexi.be 
    Bereide maaltijden / Bestelling: telefonisch => tijdstip van levering of afhaling wordt afgesproken / Alle info via de site
  • De Wingerd, Poelkveldstraat 60, 054 32 78 79, info@de-wingerd.be
    Bereide maaltijden / Bestelling: telefonisch of via mail / Betaling bij afhalen of levering / Levering is gratis vanaf 30,00 euro
  • Suikerdraakje, Pamelse Klei 24, info@suikerdraakje.bewww.suikerdraakje.be
    Paaseitjes, pralines, geschenkmanden,… / Bestelling: via mail, of via de site => na overschrijving => gratis levering binnen Roosdaal en Liedekerke
  • Vimar Aeyels Mini-market, Kerkstraat 40 , 02 582 25 99, vimar@outlook.be
    Voeding, huishoudmiddelen,… / Bestelling: telefonisch => levering aan huis => cash betaling
  • Bakkerij Hugo De Braeckeleer, Kerkstraat 15, 02 582 44 60
    Bestelling: telefonisch / Levering aan huis op afspraak
  • Traiteur Stef Van Cleemputte, Knoddelstraat 17, 02 582 40 29, stef.vancleemputte@telenet.bewww.traiteur-stefvancleemputte.be
    Bereide gerechten, paasbrunch,… / Bestelling: telefonische of via mail => afhalen op afspraak / Alle info op de website!
  • Frituur 't lof, Kraanstraat 1, 02 466 16 86
    Bestelling en afhaling ter plaatse
  • Traiteur GOESTING!! Christina Kestens Poelkbeekstraat 28, www.facebook.com/goestingkoken.beinfo@goestingkoken.be
    Bereide maaltijden / Bestelling via mail => afhalen ter plaatse op afspraak => betaling: cash of via KBC app / Alle info op FB GOESTING!
  • Valckenier BVBA, frank.valckenier@telenet.be
    Groenten en fruit / Bestelling enkel via mail met vermelding AANBOD/PRIJSLIJST => mail met instructies wordt teruggestuurd / Bestellen: tot woensdagavond / Bij voorkeur afhalen: op donderdag / Leveringen: gebeuren op vrijdag en/of zaterdag / Leveringen boven 20,00 euro: gratis / onder 20,00 euro + 5,00 euro transportkosten / Betaling: cash, via overschrijving met smartphone
  • Victor’s Take Away, Gasthuisstraat 67, info@victorpamel.be, 0478 23 86 07
    Ontbijten, brunch, hartig en zoet / Bestellen via mail vóór donderdag => betaling via overschrijving / Afhalen elke zaterdag en zondag tussen 8 uur en 12 uur / Levering: alleen van ontbijtpakketten op zondag

Schoonheidsinstituut

  • Nancy De Braeckeleer, Brusselstraat 16, 054 32 25 04
    Verzorgingsproducten / Bestellen via Facebook of telefonisch => na overschrijving gratis levering aan huis
  • Esthetiek Leyla, Dr. Roosensstraat 28A, www.esthetiek-leyla.be
    Verzorgingsproducten / Bestelling via webshop => na overschrijving => levering aan huis: in de buurt: gratis / Andere locaties: via B-post / Extra aanbod: Face@home: 2 gelaatsverzorgingen die je zelf thuis kan uitvoeren / gratis online huidanalyse
  • Sabine Schets, Koollochting 11, 054 33 54 33
    Verzorgingsproducten / Bestelling: telefonisch => betaling via overschrijving => afhalen na afspraak
  • Hou van je Huid Skin Coach, Ninoofsesteenweg 240, info@houvanjehuid.be, www.houvanjehuid.be
    Verzorgingsproducten / Bestelling: via webshop => levering in Roosdaal: gratis (op zaterdag) / Buiten Roosdaal: levering via een verzekerde verzending (KP 5,00 euro per levering) / De aangerekende verzendingskosten worden in de vorm van een tegoedbon voor een gelaatsverzorging teruggestort.
  • Noëlla De Vos, Kapellestraat 16, 0478 34 27 36, noella.nelle@gmail.com
    Verzorgingsproducten / Bestelling: telefonisch / Of: na afspraak ter plaatse afhalen / Of: levering aan huis
  • Schoonheidsinstituut Marijke, Nieuwe Kaai 5, 0477 87 20 02
    Verzorgingsproducten / Bestelling: telefonisch => betaling via overschrijving => afhalen na afspraak
  • Ocean Dreams, Kraanstraat 34 0476 45 01 12, gotegeeroms@gmail.com
    Verzorgingsproducten / Bestelling via mail of telefonisch => betaling via overschrijving => levering aan huis: in de buurt: gratis / of via de post

 Kappers

  • Hairstyling TF-Frederik, Omer De Vidtslaan 57, 054 32 88 30 
    Haarverzorgingsproducten / Bestelling telefonisch of via Facebook => na overschrijving => gratis levering

Bloemen

  • Flora Roosdaal, Brusselstraat 25, 054 33 34 03, info@floraroosdaal.be
    Bloemen, planten, geschenkartikelen, ... / Bestelling: telefonisch of via mail => na overschrijving => levering aan huis

Kleding

  •  Morena Fashion, Kaaitvaartstraat, info@morenafd.be
    Alleen voor cadeaubonnen / Via mail, Facebook of Instagram => levering wordt afgesproken
  • Pajotex textiel, Ninoofsesteenweg 128, 054 33 20 66, www.pajotex.be 
    Riruals geschenkartikelen / Bestelling: via webshop / Gratis verzending vanaf 45,00 euro / Extra: gratis geschenkje!
  • Mode Piccas, www.modepiccas.be, www.modepiccas.eu, mode.piccas@telenet.be
    Kleding, accessoires / Bestelling via de site => levering aan huis => betaling via overschrijving / Alle info terug te vinden op de site

Sport en gezondheid

  •  LMNTS Roosdaal, Molenstraat 11A, 0474 82 25 27, www.lmnts.be 
    Cadeaubonnen, T-shirts, sporttops,,… / Bestelling: telefonisch of via site => overschrijving => gratis thuislevering of afhalen op afspraak /
    Extra: online: dagelijks aanbod van interactieve groepslessen, wekelijks aanbod van uitgeschreven en uitgewerkte workouts / Alle info op de website!

Electro

  •  Elektro Van den Eede & Renders, Donkerstraat 12, 054 33 73 44, elektrovandeneede@telenet.be, www.elektrovandeneede.be
    Alle electro-apparatuur,… / Bestelling: telefonisch of online => levering aan huis  / Extra: uitvoeren van herstellingen.
  • Electro Van Asbroeck, EVA, Ramerstraat 29, info@elektro-vanasbroeck.be, 054 34 41 31
    Elektrische gereedschappen en toebehoren / Bestelling: telefonisch of via mail / Betaling, levering of afhaling volgens afspraak

IT-materiaal

Optiek

  • Optiek Boriau, Kerkstraat 50, steven.boriau@skynet.be
    Voor dringende interventies en bestelling van contactlenzen en producten / Bestelling: via mail => praktische afspraken volgen
Logo IK ZIE U ZITTEN

Iedereen heeft het wel eens moeilijk. Hulp is sneller nabij als je over je problemen praat, zelfs al is er een taboe rond. Daarom heeft ‘ik zie u zitten’ heel wat activiteiten voor groot en klein die ons kunnen helpen.

Op 7 juni vindt de lancering van ‘ik zie u zitten’ plaats in ’t Sportvlot. We starten om 14u00 met een beweegmoment voor jong en oud door de Bewegen-op-Verwijzingscoach en er is een familie fotozoektocht. De activiteit eindigt om 16u00. Iedereen is zeker welkom!

In 10 stappen je mentale veerkracht vergroten, daarover gaat de infosessie ‘Fit in je Hoofd’. De sessie vindt plaats op 9 juni van 19u00 tot 21u00 in GC Koetshuis. Inschrijven voor deze infosessie via e-mail (inge.vanderstappen@roosdaal.be) of telefoon (054 83 13 53). Maar let wel op! Er kunnen maar maximum 20 personen inschrijven, dus wees er snel bij!

Op 20 juni kan je om 17u00 in GC het Koetshuis genieten van de film A Beautiful Mind van de regisseur Ron Howard. De film gaat over een wiskundige die aan schizofrenie leed en is gebaseerd op het leven van John Forbes Nash, die een Nobelprijswinnaar was. Voordat de film begint getuigt een ervaringsdeskundige van het DENKteam over psychose. Iedereen is welkom!

Diezelfde dag kan je tussen 13u00 en 15u00 je oude kleding binnenbrengen in GC Koetshuis (vuile of kapotte kleren worden niet geaccepteerd). Om 19u00 vindt ‘Swishing: Kleed je goed, voel je goed!’ plaats en gaat het kledingruilevent echt van start! Met je tickets kan je kleding ruilen. Heb je zelf geen kleren om te ruilen? Dan kan je een vrijwillige bijdrage geven die het project Te Gek?!? helpt. Iedereen is welkom, maar vergeet geen zakje mee te brengen om de geruilde kleding mee te nemen!

De dag afsluiten op 20 juni doen we met Bal folie. Bij Bal folie kan je met jong en oud uit Roosdaal je hoofd vrij dansen. Iedereen is welkom in de tuin van GC Koethuis om 20u00.

De allerlaatste activiteit van ‘ik zie u zitten’ is een intiem concert met Guy Swinnen dat plaatsvindt op 21 juni om 14u00 in de tuin van GC het Koetshuis. Guy vertelt het verhaal over zijn depressie. Dat wisselt hij af met liedjes van The Scabs. Als je er graag bij wilt zijn, kan je je inschrijven via e-mail (inge.vanderstappen@roosdaal.be) of via telefoon (054 89 13 53). Maar wees er wel snel bij, want er kunnen maar maximum 60 personen toegelaten worden!

Tijdens de actie “Ik zie u zitten” willen we ook enkele motiverende spreuken onder de aandacht van voorbijgangers brengen op goed zichtbare plekken. Daarvoor kunnen we wat hulp gebruiken! Ben je handelaar, arts,… en heb je interesse om zo’n spreuk op je raam/vitrine/… aan te brengen? Geef ons dan een seintje of contacteer ons dan voor meer informatie (054/89 13 53 of inge.vanderstappen@roosdaal.be).

 Nuttige links:

Update 15 mei 


Update 11 mei - oproep Triangel Roosdaal

De scholen van Triangel Roosdaal kunnen wat hulp gebruiken bij de heropstart van de scholen! Zij zoeken meerbepaald:

  • Gezonde helpers (jonger dan 65 jaar) met een hart voor kinderen voor de opvang tijdens de schooluren: zie de volledige oproep op www.impactdays.co/roosdaalhelpt 
  • Bepaalde materialen om de veiligheidsvoorschriften te realiseren (katoenen labojassen, grote plastiekzakken en plastiekfolie): zie de volledige oproep op www.impactdays.co/roosdaalhelpt

Meer info via de links, aarzel niet om contact op te nemen met de school als jij kan en wilt helpen!

Update 10 mei

 Boodschap van de gouverneur Vlaams-Brabant aan de bevolking

Update 7 mei i.v.m. de afvalophaling aan huis

Op 30 maart werden door Intradura enkele beperkingen vastgesteld op de maximale hoeveelheden van de fracties die mochten aangeboden worden voor de huisophaling:

  • per afvalfractie (restafval, pmd, gft) konden er 3 zakken buiten geplaatst worden
  • Voor papier&karton en snoeiafval gold een maximum hoeveelheid van 0,5m³

Hierdoor konden zij de afgelopen weken alle afvalophalingen blijven uitvoeren.

Na intern overleg deze week werd nu besloten dat deze richtlijnen vanaf MAANDAG 11 mei NIET meer van toepassing zijn.

De inwoners kunnen opnieuw alle afval aanbieden volgens de standaard regels van de afvalophaling: https://www.intradura.be/nl/hoe-aanbieden-aan-huis

Update 7 mei 

De Nationale Veiligheidsraad heeft besloten dat kleinhandelszaken vanaf 11 mei opnieuw open mogen. Om zelfstandigen en handelaars te helpen hun activiteiten in veilige omstandigheden te hervatten, publiceert de FOD Economie een praktische gids en communicatiemateriaal voor hen.

De gids en het communicatiemateriaal zijn te vinden en downloadbaar via de volgende link: https://bit.ly/GidsHandel 

Update 6 mei

Woensdag 6 mei 2020 is de Nationale Veiligheidsraad, uitgebreid met de ministers-presidenten, bijeengekomen om de nieuwe fase van de afbouwstrategie die op 11 mei van start gaat, te valideren, te vervolledigen en te verduidelijken. De experts hebben groen licht gegeven voor deze nieuwe fase naar aanleiding van een aantal gunstige criteria op dit moment, namelijk het aantal ziekenhuisopnames per dag, de gemiddelde trend van deze ziekenhuisopnames die lager is dan de voorgaande weken, het aantal bedden op intensieve zorg, testing en tracing. Deze criteria zullen een rol blijven spelen bij de geleidelijke afbouw.

 Lees meer op https://crisiscentrum.be/nl/news/afbouw-fase-1b-vanaf-11-mei-uitbreiding-van-de-sociale-contacten-en-opening-van-de-winkels

 

Update 5 mei

De nationale veiligheidsraad heeft beslist dat het dragen van een neus-mondbescherming vanaf 4 mei 2020 verplicht is bij het nemen van het openbaar vervoer voor al wie ouder is dan 12 jaar.

Door de enorme vraag naar mondmaskers, is de gemeente Roosdaal wachtende op de levering van haar aangekondigde mondmaskers voor elke inwoner ouder dan 3 jaar. Medewerkers van de gemeente en een groep vrijwilligers worden bij levering ingezet om de mondmaskers zo snel mogelijk bij jullie te krijgen. Elke Roosdaalnaar krijgt zijn/haar gratis stoffen mondmasker in de brievenbus. 

In afwachting van de mondmaskers van de gemeente en deze van de federale regering, verdeelt het gemeentebestuur alvast een zeer beperkt aantal mondmaskers. Het gaat om zelfgemaakte mondmaskers.

Deze mondmaskers zijn er in eerste instantie enkel voor personen:  

  • wonende te Roosdaal én
  • ouder dan 12 jaar zijn én
  • in het bezit zijn van een (geldig) trein- of busabonnement of een MOBIB-kaart met vermelding van naam én
  • nog niet in het bezit zijn van een mondmasker én
  • vanaf 4/5/2020 het openbaar vervoer gebruiken om zich naar het werk of de school te begeven.

Deze maskers kunnen, op afspraak, vanaf woensdag 6 mei 2020 worden opgehaald bij de dienst Vrije Tijd (Gemeentehuis, Brusselstraat 15) op vertoning van hun trein- of busabonnement of MOBIB-kaart en identiteitskaart.

Een afspraak maak je via mail naar welzijn@roosdaal.be of telefonisch (op werkdagen tussen 10u en 12u) op 054 89 13 53.

We herinneren jullie er nog even aan dat een masker op zich geen voldoende bescherming biedt aan wie het draagt. Het moet worden gezien als een aanvulling op fundamentele voorzorgsmaatregelen als het beperken van sociale contacten, fysiek afstand bewaren en de hygiënevoorschriften naleven.

 

Update 4 mei 

 

Update 16 april

Op dinsdag 7 april 2020 heropende het recyclagepark in onze gemeente met een beperking van afvalstoffen die mochten aangevoerd worden.

Wij hebben dit steeds nauw opgevolgd, en alles verliep deze afgelopen 2 weken vlekkeloos qua aanvoer door inwoners.

Daarom werd besloten om vanaf volgende week maandag 20/04/2020 alle afvalstoffen BEHALVE ASBEST zullen aanvaard worden op het recyclagepark. Asbest kan niet aanvaard worden daar mondmaskers worden voorbehouden voor de zorg.

Zoals geldt bij alle verplaatsingen, geldt ook hier dat wanneer je niet dringend van je afval af moet, je je bezoek uitstelt.

Op het recyclagepark blijven de regels van toepassing:

  • Bij het aanschuiven blijf je in je wagen zitten
  • Wacht op een teken van de parkwachter om het park te betreden. Het aantal bezoekers die tegelijk op het park kunnen aanwezig zijn, wordt namelijk beperkt om de regels rond social distancing te kunnen opvolgen.
  • Je kan enkel elektronisch betalen voor betalende afvalstoffen.
  • Wanneer een container vol is, zal je je afval een volgende keer opnieuw moeten aanbieden.

En natuurlijk: hou het veilig, hou het hoffelijk!

Update 9 april

Familiaal geweld is in veel gezinnen een harde realiteit. Door de coronacrisis is er een gebrek aan dagelijkse structuur en komen gezinnen in sociaal isolement. Dat kan in combinatie met angst en stress tot meer spanningen in gezinnen leiden, of tot geweld. Het is dan ook belangrijk dat de hulpverlening deze gezinnen blijft bereiken.  

Elke burger die vragen heeft over geweld, misbruik en kindermishandeling, kan terecht bij 1712

 Maar ook bij:  

 

Update 5 april

Ministerieel Besluit van 3 april 2020 houdende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken

Update 30 maart - 9u30

Intradura:

Zoals jullie weten tracht Intradura haar werking verder te zetten mét zorg voor haar medewerkers en inwoners.
De afgelopen dagen merken onze ophalers een duidelijke stijging van de hoeveelheid afval dat wordt aangeboden. Vooral de excessen maken dat de druk op onze ophalers begint te vergroten.

Om ervoor te zorgen dat we de huidige dienstverlening kunnen aanhouden, graag hierbij de regels in verband met de aan te bieden hoeveelheden die vanaf maandag worden gehanteerd:

  • Afvalstromen in zakken (restafval, pmd, gft): maximaal 3 zakken per adres
  • Afvalstromen die los worden aangeboden (papier&karton, snoeihout): maximaal 0,5m³ per adres.

Op deze manier hopen wij het werk leef- en werkbaar te houden voor alle medewerkers.

Update 25 maart

Ministerieel besluit van 24 maart 2020 houdende wijziging van het MB van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken

Update 24 maart

Ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken

Update 22 maart - 10u30

Dinsdag opent in de sporthal Jo Baetens in Lennik het Consultatiepunt Covid-19. Dit consultatiepunt zorgt voor een gescheiden opvang van patiënten die mogelijk besmet zijn met het coronavirus en biedt de mogelijkheid deze klinisch te onderzoeken na doorverwijzing van de huisarts. Hier zal men de triage doen tussen thuis in quarantaine uitzieken of doorverwijzing naar het ziekenhuis.

Alles organisatorisch in goede banen leiden maakt dat dokters zich op hun kerntaak kunnen focussen. Wil jij mee zorgen voor de registratie van patiënten, het inplannen van afspraken en het wegwijzen van patiënten naar de correcte wachtbox in kader van een vlotte doorstroom met respect voor de social distancing maatregel waarbij iedereen 2m afstand van elkaar houdt?

Wij zorgen voor jouw gezondheid en bieden je de nodige beschermmiddelen. Zo zal je achter een plexiglas scherm zitten en een mondmasker, handschoenen en een beschermschort ontvangen. Bovendien voorzien wij een vrijwilligersvergoeding (34,71 euro per dag). 

Wij rekenen op de hulp van onze Roosdaalse vrijwilligers met een warm hart in de voormiddag van 9u30 tot 13u30 uur en in namiddag van 14u30 tot 18u30 en dit op volgende dagen:

  • Dinsdag 24/03 van 14u30 tot 18u30
  • Donderdag 26/03 van 9u30 tot 13u30
  • Maandag 30/03 van 14u30 tot 18u30
  • Woensdag 01/04 van 9u30 tot 13u30
  • Vrijdag 03/04 van 14u30 tot 18u30
  • Dinsdag 07/04 van 9u30 tot 13u30
  • Donderdag 09/04 van 14u30 tot 18u30
  • Dinsdag 14/04 van 9u30 tot 13u30
  • Donderdag 16/04 van 14u30 tot 18u30

Interesse? 

Heb je interesse om 1 of meerdere van deze dagen mee te helpen, laat dit dan zo snel mogelijk weten, bij voorkeur per e-mail aan guy.evenepoel@roosdaal.be ( heb je geen email, mag je ook bellen op 0496 47 05 92). Vermeld zeker je naam en adres, telefoonnummer en email waarop we je kunnen bereiken.

Afhankelijk van het aantal vrijwilligers en van de evolutie van de drukte in het consultatiepunt, zullen wij u dan zelf contacteren van zodra de concrete planning wordt opgesteld. 

Alvast bedankt aan alle kandidaat-vrijwilligers. 

 

Update 20 maart - 11u30

Aanpassing ophaling papier en karton: op regelmatige basis worden door Intradura de voorziene ophalingen bekeken. Om deze afvalophalingen te kunnen blijven garanderen, wordt er af en toe ingegrepen.

Op donderdag 26/03/2020 is de ophaling papier en karton voorzien in Roosdaal. Deze zal worden verplaatst naar vrijdag 27/03/2020.

Plaats het afval de dag van de ophaling buiten voor 6u of de avond voordien voor 18u.

Intradura tracht haar werking verder te zetten mét zorg voor haar medewerkers en inwoners. Wijzigingen in de afvalophaling worden steeds op voorhand gecommuniceerd.


Update 20 maart - 10.00

De Watergroep:

Ook tijdens de huidige coronacrisis blijft De Watergroep haar klanten van kwaliteitsvol drinkwater voorzien. Om onze dienstverlening als openbaar drinkwaterbedrijf niet in het gedrang te brengen, focust het zich op de dringende en noodzakelijke opdrachten.
Om haar medewerkers de mogelijkheid te geven zoveel mogelijk thuis te werken, is De Watergroep voor klantenvragen enkel nog bereikbaar via:

Brief Bericht van De Watergroep - klik hier !

Update 19 maart - 14.00

Brief vanwege alle Roosdaalse huisartsen aan de Roosdaalse bevolking - klik hier !

Update 19 maart - 8.30

De Lijn:

Houd voldoende afstand van elkaar en de chauffeur, minstens 1,5 meter.

Waar ga je zitten op bus of tram?
Ga niet naast elkaar zitten

De Lijn - houd afstand op bus

Update 18 maart - 21.00

Op vrijdag 20 maart om 12u 's middags willen we ook in Roosdaal massaal gevolg geven aan de oproep van de Belgische Federatie van Zorgkundigen (www.befezo.be) en van de Belgische Federatie voor HBO Verpleegkundigen (www.bfhbov.be) om met zijn allen door de ramen van onze huizen, kantoren, ... een oorverdovend applaus te geven voor het fantastische werk van alle zorgverstrekkers. (klik hier voor het volledige bericht

 

Update 18 maart - 19.00

Meer dan ooit is het belangrijk dat elke inwoner correcte informatie krijgt van het gemeentebestuur over de huidige maatregelen ter voorkoming van de verspreiding van het coronavirus. 

Vermits uiteraard nog niet elke inwoner toegang heeft tot de digitale informatiekanalen, werd besloten om een informatieve brief (klik hier voor de brief) te bezorgen in alle Roosdaalse brievenbussen op donderdag 19 maart 2020.


Update 17 maart - 17.00

Gemeentebestuur Roosdaal heeft beslist om alle speel- en sportterreinen in open lucht af te sluiten, ten gevolge van de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad.
Op harde oppervlakken van speeltuinen overleeft het virus vrij lang. Bovendien komen kinderen er in nauw contact met elkaar. Daarom is het beter om een tijdje niet te spelen op openbare speeltuigen. Ook openbare sportterreinen en het kunstgrasveld zijn niet langer toegankelijk, de Finse piste aan GC het Koetshuis blijft toegankelijk mits strikte naleving van de regels van social distancing. 
Openbaar domein zoals groene plekjes en pleinen blijven vooralsnog gewoon toegankelijk, al wordt bezoekers wel gevraagd om afstand te houden van elkaar.

Update 17 maart  -16.30

Het vredegerecht van het kanton Lennik (bevoegd voor de gemeenten : Lennik, Gooik, Liedekerke, Roosdaal, Dilbeek, Galmaarden, Bever en Herne) meldt de opschorting van de zaken van de openbare terechtzitting van maandag 23 maart aanstaande. Alle zaken van de zitting van 23 maart 2020 zullen onbepaald uitgesteld worden en ten gepaste tijde opnieuw opgeroepen worden.

 De vastgestelde (pleit)zaken voor de zitting van 24 maart (en verder) kunnen schriftelijk behandeld worden.

Alle andere vastgestelde zaken (buitengewone zittingen, plaatsopnemingen en raadkamer zittingen)  zullen tevens onbepaald uitgesteld worden en later opnieuw vastgesteld worden.

Er worden voorlopig geen nieuwe zaken vastgesteld tenzij hoogdringend.

De balie van het vredegerecht te Lennik is gesloten en als volgt  bereikbaar :

TELEFOON : 02 532 42 24

FAX : 02 532 20 88

E-MAIL : VRED.LENNIK@JUST.FGOV.BE

E-DEPOSIT

Tussen 8.30 u -12.30 u/13.30 u – 16.00 u


Update 17 maart 2020 - 13.30

Wegens een abnormale stijging van het aantal bezoekers, heeft Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) beslist om alle recyclageparken vanaf dinsdagmiddag 17/03/2020 te sluiten.
Blijf thuis tenzij het niet anders kan. Dat geldt dus ook voor bezoeken aan het recyclagepark. Als we de verdere verspreiding van het coronavirus zo sterk mogelijk willen afremmen, is de algemene sluiting van de Vlaamse recyclageparken noodzakelijk.

Update 15 maart 2020 - 10.30 

Op 14 maart 2020 werd door het Nationaal Crisiscentrum (NCC) een geactualiseerde lijst van FAQ's (de meest gestelde vragen) gepubliceerd, in deze lijst vindt u alvast antwoorden op vragen waar ieder van ons momenteel mee zit omtrent alle maatregelen.   

 

Update 14 maart 2020 - 12.00 - Afvalophaling en recyclagepark

De afvalintercommunale Intradura, verantwoordelijk voor de huisvuilophaling aan huis en voor de uitbating van het recyclagepark, laat weten dat zij tot nader normaal blijven doorwerken:

- het recyclagepark blijft normaal geopend tijdens de reguliere openingsuren, wel zal er worden over gewaakt dat slechts een beperkt aantal personen gelijktijdig aanwezig zijn op het recyclagepark

- de afvalophalingen aan huis blijven ook gewoon doorgaan, voor zolang intradura over voldoende medewerkers kan blijven beschikken. Mochten er bij het personeelsbestand problemen ontstaan (ziekte, kinderopvang, ...) waardoor niet langer de volledige dienstverlening kan gegarandeerd worden, zal prioriteit worden gegegven aan de ophaling van restafval en GFT. Bij niet ophaling van de andere fracties, wordt aan de inwoners gevraagd om deze correct terug binnen te nemen. 

Als deze regeling wijzigt, zal hierover verder gecommuniceerd worden. 

Update 13 maart 2020 - 20.30

Het eerder vermelde politiebesluit van de gouverneur van Vlaams-Brabant (zie hieronder update 11 maart 2020) wordt op 13 maart 2020 om 24.00 uur opgeheven omdat de maatregelen niet langer van kracht zijn en vervangen worden door de maatregelen  in het Ministeriele Besluit van 13 maart 2020 bij de opstart van de federale fase:

 

Update 13 maart 2020 - 17.00

Naar aanleiding van de verregaande maatregelen die donderdagavond door de federale overheid werden genomen, heeft de permanentiecel van de gemeente Roosdaal vrijdagmiddag de volgende beslissingen genomen die onmiddellijk zullen ingaan:

    • Vanaf maandag 16 maart 2020 zijn zowel het gemeentehuis, het OCMW als de kantoren van het AGB (gemeenschapscentrum Koetshuis) gesloten voor de bezoekers. De dienstverlening blijft evenwel achter gesloten deuren verder gegarandeerd, inwoners worden verzocht om in eerste instantie via mail of telefonisch contact op te nemen. Enkel indien een effectief bezoek nodig is, zal de betrokkenen op afspraak uitgenodigd worden.
  • De bibliotheek sluit vanaf zaterdag 14 maart 2020 en zeker tot en met zaterdag 4 april 2020 de deuren. Terugbrengen van uitgeleende boeken kan via de inleverbox die je kan vinden in de doorgang aan de rechterzijde van het gemeentehuis. Nieuwe ontleningen zijn momenteel niet mogelijk.

  • Alle gemeentelijke zalen worden met onmiddellijke ingang en tot nader bericht gesloten, zowel publieke evenementen als privé-feesten door particuliere huurders worden geannuleerd (de terugbetaling van reeds betaalde retributies wordt later afgehandeld)

  • De poetshulpdienst en klusjesdienst van het OCMW blijft normaal verder werken, evenwel met inachtname van verhoogde veiligheidsmaatregelen. Het vervoer door vrijwilligers van de Mindermobielencentrale kan nog doorgaan voor de noodzakelijke ritten en voor zover de vrijwilligers deze ritten nog willen uitvoeren.

  • Gemeenteschool Triangel heeft voor de 3 Roosdaalse afdelingen ook de nodige maatregelen getroffen, deze worden door de schooldirecties rechtstreeks gecommuniceerd aan de betrokken gezinnen via de gebruikelijke communicatiekanalen

De gemeentelijke permanentiecel volgt de evoluties op de voet op en zal de genomen beslissingen in de komende dagen continu evalueren en bijsturen waar nodig.

We rekenen alvast op de goeie wil en het begrip van iedereen om samen op de meest efficiënte manier het hoofd te bieden aan de verdere verspreiding van het coronavirus.

 

Update 13 maart 2020 - 09.30

De gemeentelijke diensten blijven alvast tot nader bericht normaal geopend. Wij willen echter zeer nadrukkelijk vragen om de contacten met de gemeentelijke diensten zoveel mogelijk via telefoon of email te doen en het persoonlijk langskomen bij de diensten voorlopig te vermijden of tot het strikte minimum te beperken. 


 Update 12 maart 2020 - 19.00

De Academie voor Beeldende en Audiovisuele Kunsten Liedekerke - met een afdeling in Roosdaal - stopt met onmiddellijke ingang en tot verder bericht alle lesactiviteiten.


 

 

 

Update 12 maart 2020 - 17.00 - Alle gemeentelijke evenementen tot 31 maart afgelast !

Intussen is het corona-virus erkend door de Wereldgezondheidsorganisatie als een wereldwijde pandemie. Om de verdere verspreiding van dit virus zoveel mogelijk in te dijken, werden vanuit de gouverneur van Vlaams-Brabant een aantal maatregelen afgekondigd. Zo worden alle indoor evenementen met meer dan 1000 deelnemers verboden (zie update van 11 maart hieronder).

Daarnaast wordt gevraagd aan organisatoren om zoveel mogelijk het beleid van Social Distancing te volgen en vooral verhoogde aandacht te hebben voor risicogroepen, zoals personen ouder dan 65 jaar, diabetici, personen met hart-, long- of nieraandoeningen, kinderen jonger dan 6 maanden, zwangere vrouwen, personen met een verzwakt immuunsysteem,…

Daarbovenop willen wij vanuit Gemeentebestuur Roosdaal aan alle organisaties, volgend op het advies van de burgemeester Wim Goossens van 12 maart 2020, vragen om vanaf heden tot minstens einde maart alle samenkomsten en evenementen die niet strikt noodzakelijk zijn, te annuleren. Dit gaat van wekelijkse bijeenkomsten, trainingen van de club of vereniging, eetfestijnen, wedstrijden, feesten en weekends zowel indoor als outdoor.

De gemeente heeft bovendien besloten om ook alle eigen evenementen te schrappen, zo zal er tot nader order o.a. geen inwonerszwemmen (zondagvoormiddag en maandagavond) georganiseerd worden en verplaatsen we reeds geplande activiteiten tot einde maart naar een latere datum.  

Wij vragen met aandrang om deze aanbevelingen te respecteren, en bovenal het gezond verstand te laten primeren!

We vragen aan iedereen om deze informatie zoveel mogelijk te verspreiden naar andere belanghebbenden.

UPDATE 11 maart 2020

Lodewijck De Witte, gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, heeft op woensdag 11 maart 2020 een politiebesluit (klik hier om te downloaden) uitgevaardigd waarmee alle indoor evenementen van meer dan 1000 deelnemers met onmiddelijke ingang worden verboden en dit voor een periode van 1 maand. 

Tevens werd door de provinciegouverneur een aanbevelingsnota (klik hier om te downloaden) opgesteld voor de organisaties van evenementen.  


5 maart 2020

De uitbraak van het nieuwe coronavirus (Covid-19) in China beheerst al enkele weken de actualiteit. Daarom heeft de federale overheidsdienst Volksgezondheid, in nauwe samenwerking met onze partners bij de Gemeenschappen en Gewesten, het initiatief genomen om alle belangrijke informatie samen te brengen.

Op de website www.info-coronavirus.be is alle informatie makkelijk te vinden en worden de “veel gestelde vragen” doorlopend bijgewerkt onder toezicht van een groep experten en virologen. Ook het laatste nieuws over de evolutie in ons land, is hier op een toegankelijke manier te raadplegen. Burgers kunnen op de website ook per mail hun vragen kwijt of kunnen ons bellen op het gratis info-nummer 0800/14 689.

Ook op het twitter-account (@be_gezondheid) en facebook-pagina informeren ze doorlopend over alle nieuwe ontwikkelingen en het hygiëne-advies waarmee burgers zichzelf kunnen beschermen dit virus, en dus ook tegen de wintergriep.

Wat kan je zelf doen om de verspreiding van het coronavirus (en andere ziektes zoals griep) te voorkomen?

corona1

corona2

Foto eID

Vanaf 1 januari 2020 stijgen de prijzen voor elektronische identiteitskaart en vreemdelingenkaarten. De aanmaakkost, doorgerekend door Binnenlandse zaken, wordt jaarlijks herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex.

De nieuwe prijzen
Elektronische identiteitskaart 18 euro
Duplicaat Elektronische identiteitskaart (na verlies of diefstal) 22 euro
Spoedprocedure Elektronische identiteitskaart (afhalen in Brussel) 133 euro
Spoedprocedure Elektronische identiteitskaart (afhalen op gemeentehuis Roosdaal) 102 euro
   
Vreemdelingenkaart 18 euro
Duplicaat vreemdelingenkaart (na verlies of diefstal) 22 euro
Spoedprocedure vreemdelingenkaart (afhalen op gemeentehuis Roosdaal) 102 euro
   
Kids Id 8 euro
Duplicaat Kids Id (na verlies of diefstal) 8 euro
Spoedprocedure Kids Id (afhalen in Brussel) 124 euro
Spoedprocedure Kids Id (afhalen op gemeentehuis Roosdaal) 92 euro

Contact
Tel.: 054 89 13 20
burgerzaken@roosdaal.be

Welzijnsraad

In de welzijnsraad hebben we een werkgroep “welzijnsdepot” opgericht.

(De naam “welzijnsdepot” als ideeënbus is een voorstel en kan zeker nog aangepast worden)

Om die werkgroep zo representatief mogelijk uit te bouwen hebben we tal van mensen nodig.

In eerste instantie zijn dat de mensen van onze welzijnsraad zelf, maar ook mensen van andere adviesorganen, mensen van alle strekkingen, verenigingen en individuele mensen zijn welkom.

Met andere woorden een diverse groep die zich samen willen inzetten voor onze burgers.

Het project welzijnsdepot zoals wij het zien, bestaat uit twee aspecten:

-1- Het welzijnsdepot met zijn activiteiten
We gaan nadenken over: aan welke sociale activiteiten is er een noodzaak? Welke mensen vallen uit de boot qua socio-cultureel engagement? Wat kunnen we zelf al aanbieden, kunnen we partners vinden zoals andere verenigingen, instellingen, individuen enz… In een later stadium kunnen we nadenken rond de vorm, de manier waarop we een activiteit kunnen aanbieden.

Een paar voorbeelden: kaartnamiddag, opleiding NL voor anderstaligen, info momenten, advies & opleidingen, zelf een danske placeren moet kunnen enz…

-2- Een ontmoetingsplaats, als optie voor de toekomst, waar mensen terecht kunnen voor alles en nog wat. Met de werkgroep gaan we zoeken naar de mogelijkheden en alles wat erbij komt kijken.

Heb je zin om mee te denken om iets sociaals uit de grond te stampen in Roosdaal, laat het ons weten.

inge.vanderstappen@roosdaal.be of deroo.andries@skynet.be

We komen de eerste keer samen op 3-12-2019 om 19u45 in de collegezaal van het gemeentehuis.

Pagina 1 van 2