landschap hoofding 1

Waar zoekt u naar?

Graag uw suggesties !

Heeft u ergens een foutje ontdekt?
Zocht u iets wat u niet vond op onze website?
Heeft u suggesties voor nieuwe toepassingen op onze website?

Bezorg ons uw feedback en help ons
om deze site te verbeteren!

De huidige strooiweide en bijhorende gedenkzuilen op de begraafplaats aan de Lostraat zijn aan vernieuwing toe. Het lokaal bestuur van Roosdaal vernieuwt daarom in het voorjaar van 2022 de strooiweide aan de Lostraat.

De huidige gedenkzuil wordt verwijderd en er komt een zitbank en 4 nieuwe gedenkzuilen in zichtbetonelementen met uniforme gedenkplaatjes in de plaats. De huidige gedenkplaatjes worden allemaal vernieuwd naar een uniform model en worden overgezet naar de nieuwe gedenkzuilen.

Onderhoud begraafplaatsen

De voorbije maanden stond de natuur in volle bloei, helaas groeide ook het onkruid op de begraafplaatsen aan een razendsnel tempo. De gemeentelijke groendienst zet zich het hele jaar door in om de begraafplaatsen respectvol te onderhouden. Door een nieuw onderhoudsplan, extra middelen en extra kracht garanderen we goed onderhouden begraafplaatsen.

Het mooi houden van deze begraafplaatsen is echter een taak van ons allen.

  • Het lokaal bestuur Roosdaal onderhoudt de paden, perken en beplanting en houdt het gras op de strooiweide kort.
  • Als nabestaande onderhoud je de grafsteen en maak je de ruimte rondom het graf schoon.

Samen zorgen we voor een mooie laatste rustplaats van onze geliefden.

Heb je vragen?

Heb je een vraag rond de vernieuwing van de strooiweide?
Neem contact op met de Stefanie De Visch via stefanie.devisch@roosdaal.be.

Heb je een vraag rond onderhoud van de begraafplaatsen?
Neem contact op met de dienst milieu via milieu@roosdaal.be of 054 89 13 32

Heb je een vraag over een concessie?
Neem contact op met de dienst burgerzaken via burgerzaken@roosdaal.be of 054 89 13 20

Meer informatie over een (verlenging van een) concessie of de begraafplaatsen vind je terug op: Begraafplaatsen

Wees slimmer dan een phisher

Het aantal slachtoffers van phishing is hallucinant: criminelen worden steeds beter en slimmer. Daarom lanceert het Centrum voor Cybersecurity België (CCB) een Safeonweb-app. Zo heb je altijd actuele informatie op zak.

Wat is pishing?
Velen van ons kregen er al wel eens mee te maken. Je ontvangt een mail, sms of bericht via sociale media die je met een smoes wil overhalen tot het klikken op een link. Daar moet je je persoonlijke gegevens, code en wachtwoorden invullen. Zo hebben criminelen toegang tot je rekening en gaan ze met je geld aan de haal. Het gebeurt ook telefonisch: ze bellen je op, proberen je vertrouwen te winnen en overhalen je om je bankkaartgegevens en wachtwoorden mee te delen.

Wat doe ik met een verdacht bericht?
Stuur verdachte sms'en of mailberichten door naar verdacht@safeonweb.be. Met deze informatie worden mensen via de nieuwe Safeonweb-app gewaarschuwd voor grote phishingcampagnes.

Wat doet de Safeonweb-app?
Als het CCB merkt dat er veel meldingen binnenkomen via mail, ontvang je binnen de 10 minuten een waarschuwing via de app zodat je extra waakzaam bent en niet in de val kan trappen.

Waar download ik de Safeonweb-app?
De nieuwe Safeonweb-app wordt gratis ter beschikking gesteld voor iOS in de App Store en Android in de Google Play Store. Meer informatie: www.safeonweb.be/nl/safeonweb-app

Dat kan altijd tijdens de kantooruren, tenzij anders vermeld.

Argenta: 03/285.51.11

AXA Bank: 03/286.66.55

Bank Nagelmackers: 02/229.69.30 (ma-vrij 8u-18u)

Bank van Breda:
03/217.53.88 (tijdens de kantooruren)
03/217.52.00 (buiten de kantooruren)

Belfius: 02/222.82.70 (ma-vrij 8u-22u, za 9u-17u)

Beobank: 02/626.50.50

BNP Paribas Fortis: 02/762.60.00
(ma-vrij 7u-22u, za 9u-17u)

bpost bank: 02/278.50.32
CBC Banque: 0800/920.20 (24/7 bereikbaar)
of +32 (0)15/63.23.53 (vanuit het buitenland)

Crelan: 02/558.78.88

Deutsche Bank: 078/15.61.60

Europabank:
09/224.76.90 (tijdens de kantooruren)
09/224.74.07 (buiten de kantooruren)
+32 (0)9/224.74.07 (vanuit het buitenland)

ING: 02/464.60.01 (ma-vrij 8u-22u, za 9u-17u)

KBC Bank: 0800 656 50 (24/7 bereikbaar) of
+32 (0)15/63.22.80 vanuit het buitenland

Keytrade Bank: 02/679.90.00

Triodos Bank: 02/548.28.00

VDK Bank: 09/267.33.31 (op werkdagen van 9u tot 12u en van 13.30u tot 16.30u)

Bron: Febelfin.be

Reflecterende huisnummers

Een huisnummer dat duidelijk zichtbaar is van op straat redt mensenlevens. Het gebeurt soms dat de ambulanciers ’s nachts aanbellen bij de verkeerde voordeur omdat een huisnummers onduidelijk is aangebracht. Bij sommige spoedinterventies – bijvoorbeeld bij hart- of herseninfarcten – maken deze minuten tijdverlies soms het verschil tussen leven en dood. In bijna de helft van de interventies bij duisternis is er sprake van een moeilijk terug te vinden woning.
 
Het gemeentebestuur van Roosdaal roept daarom, samen met de hulpdiensten, alle inwoners op om een reflecterend huisnummer aan te vragen en op een duidelijk zichtbare plaats te bevestigen.
 
 
Op deze pagina vind je een overzicht van de antwoorden op veel gestelde vragen. Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact op met de medewerkers van de dienst burgerzaken (burgerzaken@roosdaal.be).  
 

Hoe kan ik me inschrijven voor een reflecterend huisnummer?

Tot en met 1 november 2021 kon je een gratis reflecterend huisnummer aanvragen.

Het is niet meer mogelijk een huisnummer aan te vragen.

Waarom moet ik me inschrijven voor een gratis huisnummer?

We hebben nog geen duizenden cijfers en letters aangekocht. Om logistieke en kostenefficiënte redenen kan je je inschrijven om een gratis reflecterend huisnummer te krijgen. Op die manier krijgen we een goed zicht op de te bestellen nummers voor inwoners die bereid zijn zo’n huisnummer te bevestigen.

Wanneer worden de reflecterende huisnummers voorzien?

Je kan je reflecterend huisnummer aanvragen tot en met 1 november 2021. 
Nadien doen we de bestelling van de reflecterende huisnummers. 
 
We hopen de huisnummers te kunnen verdelen begin 2022. Via de website, sociale media, Roosdaal Info, … word je op de hoogte gebracht hoe de reflecterende huisnummers worden verdeeld.  

Is het reflecterend huisnummer gratis?

Je ontvangt eenmalig een gratis reflecterend huisnummer. 
 
Het is momenteel niet mogelijk om bij beschadiging, verlies of diefstal een nieuw nummer aan te vragen. 

Ben ik verplicht om het reflecterend huisnummer te gebruiken?

Je bent niet verplicht om het reflecterend huisnummer te bestellen en te gebruiken. 
 
Bestel je een reflecterende huisnummer? Dan verwachten we dat je dit ook gebruikt.

Ik woon in een meergezinswoning. Wat moet ik doen?

Meergezinswoningen hebben meestal niet alleen een hoofdcijfer, maar ook een busnummer per wooneenheid (bijvoorbeeld 33 bus 1). Wie in een meergezinswoning woont, mag uiteraard ook laten weten dat hij/zij een reflecterend huisnummer wil. We zullen evenwel enkel een hoofdcijfer voorzien en dat bezorgen aan een van de bewoners van het gebouw dat een exemplaar heeft aangevraagd.

Hoe en waar moet ik het reflecterend huisnummer bevestigen?

Streef naar een maximale zichtbaarheid vanaf de openbare weg.
 
  • Bij voorkeur op de brievenbus, op een hoogte tussen 0,50 en 1,50 meter.
  • Past het nummer niet op de brievenbus? Dan mag het ook op een andere drager worden bevestigd. Op een paaltje of een omheining bijvoorbeeld, op een hoogte tussen 0,50 en 1,50 meter.
  • Indien de voorgevel van het gebouw of de woning zich op minder dan acht meter van het openbaar domein bevindt (de rooilijn), mag het nummer ook op de voorgevel worden bevestigd, vlakbij de voornaamste toegangsdeur en op een hoogte tussen 1,50 en 2 meter.

Wat met mijn huidige huisnummer?

Je eigen, originele huisnummer mag uiteraard blijven hangen. Is je huisnummer niet meer goed leesbaar, verouderd of te ver van de straatkant geplaatst? Dan kan je het best verwijderen. 
 

Waarom een reflecterend huisnummer?

Een huisnummer dat goed leesbaar is van op de straat is een welgekomen hulpmiddel om de bereikbaarheid van de inwoners te verhogen. De tijdwinst die hierdoor gerealiseerd wordt, kan van levensbelang zijn. Zo vinden de hulpdiensten meestal eenvoudig de straat, maar moeilijker de juiste woning. Dit zeker in afgelegen gebieden en in het donker of bij slecht weer. In geval van nood kan elke extra seconde die een huisarts, ziekenwagen of brandweer nodig heeft om te zoeken naar een adres immers een seconde te veel zijn. 
 
Daarnaast is het voor vele postbodes en pakjesdiensten niet altijd vanzelfsprekend om snel het juiste adres te vinden. Het verkeerd bussen en de daarbij aansluitende problemen kunnen hierdoor vermeden worden.
 
Ook andere diensten en mensen rekenen op de goede zichtbaarheid van je huisnummer. Denk maar aan de leden van verenigingen die drukwerk moeten bedelen. Op deze manier steunt het bestuur alle vrijwilligers die zich willen inzetten voor hun vereniging.
 
Tenslotte worden ook bezoekers die niet vertrouwd zijn met de omgeving geholpen.
 

Wat moet ik doen als ik mijn woning of gebouw huur?

Ben je huurder of gebruiker van een gebouw? Bespreek dan onderling met de eigenaar over de bestelling en plaatsing van het reflecterend huisnummer. 
 
Ook gebouwen die bestemd zijn voor administratief, commercieel en industrieel gebruik kunnen een reflecterend huisnummer bestellen, zelfs als ze geen woning bevatten.
 
Burenbemiddeling

Zomermaanden in coronatijd: lekker genieten van de tuin of klussende buren en spelende kinderen?

burenbemiddelingBinnenkort nodigt de zomer uit om buiten te vertoeven om aan de slag te gaan met de klusjes in de tuin of  binnen. En daarna genieten van een lekkere barbecue met muziekje erbij en spelende kinderen buiten.

Stoort het lawaai van de boormachine, heb je last van de rook van de barbecue die bij jou overvliegt of heb je een andere ergernis? De ergernis wordt vaak niet besproken, waardoor het conflict niet opgelost geraakt en escaleert. Dit kan zorgen voor spanning met de buren. Laat het niet escaleren en praat op tijd met je buren! Maak eventueel afspraken. Zo kunnen veel ergernissen worden opgelost.

Pagina 1 van 6