landschap hoofding 1

Waar zoekt u naar?

Graag uw suggesties !

Heeft u ergens een foutje ontdekt?
Zocht u iets wat u niet vond op onze website?
Heeft u suggesties voor nieuwe toepassingen op onze website?

Bezorg ons uw feedback en help ons
om deze site te verbeteren!

foto rijbaanversmalling

Op verschillende locaties in Roosdaal staan (tijdelijke) rijbaanversmallingen (a.d.h.v. verkeerseilanden). Hinderlijk, veiliger ... de meningen zijn soms verdeeld. Het wat, waarom, wanneer, hoe of het antwoord op andere vragen leest u hieronder.


Rijbaanversmallingen zorgen voor een vertraging van het (vaak te snel rijdende) doorgaande verkeer. Er is in elke straat (in de ene al meer dan de andere) wel te snel rijdend verkeer maar toch worden de rijbaanversmallingen in Roosdaal niet zomaar overal lukraak geïnstalleerd waar te snel gereden wordt.

Tijdelijke rijbaanversmallingen a.d.h.v. verkeerseilanden worden in Roosdaal mogelijk ingericht in volgende gevallen:

  • er is verhoogde doorstroming van (te snel) verkeer omwille van wegenwerken in de buurt (bv. een rijbaanversmalling op een omleggingsweg)
    Voorbeeld: periode augustus 2017 – maart 2018 - verkeerseilanden Kleemstraat, Keyerberg (omleggingswegen tijdens de wegenwerken in de Kraanstraat)
    Voorbeeld: verkeerseilanden Daalbeekstraat en Kapellestraat wegenwerken N8
  • er worden test-rijbaanversmallingen opgesteld in het kader van een toekomstig herinrichtingsproject (opmerking: vaak bevat zo een project ook de aanleg van fietspaden die aan een minimumbreedte moeten voldoen. Die breedte is niet altijd haalbaar (bijvoorbeeld ter hoogte van een gebouw dat (te) dicht tegen de weg staat). Een definitieve ingerichte wegversmalling maakt dan ter hoogte van dat gebouw letterlijk ruimte voor het fietspad én heeft zijn effect op de snelheden van het verkeer).
    Voorbeeld: periode mei 2018 tot eind 2020 - verkeerseilanden Koning Albertstraat (wegvak tussen de Daalbeekstraat en de Jozef Jansstraat
    Voorbeeld: periode juni 2018 tot ... - verkeerseiland Ijzerenkruisstraat
  • er is een (ernstig) probleem met het wegdek dat niet onmiddellijk kan hersteld worden
    Voorbeeld: Kleemstraat, Broekstraat (beiden lokaal zeer slechte betonplaten, door de rijbaanversmalling wordt rijdend verkeer over de slechte betonplaat vermeden)
    Opgelet: het inrichten van een tijdelijke rijbaanversmalling is niet altijd mogelijk (bijvoorbeeld ter hoogte van bochten in de weg, soms in combinatie met bebouwing, waardoor er onvoldoende zichtbaarheid is).
  • soms ligt de (verkeers)oplossing van een probleem niet voor de hand: m.a.w het is niet zeker of het inrichten van een rijbaanversmalling voldoende oplossing biedt. De rijbaanversmalling wordt dan als test ingericht. Meestal voor 6 maanden (gangbaar in de mobiliteitswereld als testperiode), soms korter of langer.

Het inrichten van tijdelijke rijbaanversmallingen gebeurt op advies van het GVO (Gemeentelijk Veiligheidsoverleg met o.a. burgemeester, politie, technische dienst, dienst mobiliteit) en na goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen.

Inrichtingen van tijdelijke rijbaanversmallingen worden opgevolgd en geëvalueerd door de gemeente en de politie op het maandelijkse GVO. Dat gebeurt a.d.h.v. terreinobservaties, snelheidsmetingen (de snelheidsinformatieborden meten ook de snelheden en hoeveelheden van het verkeer), snelheidscontroles, centralisatie van meldingen van burgers of bewoners, ...

Vaak gestelde vragen:

Hoe snel kan de gemeente overgaan tot de inrichting van een tijdelijke rijbaanversmalling?

Dat hangt af van verschillende factoren. Uiteraard moet er eerst een advies van het GVO en een goedkeuring van het college van burgemeester en schepen zijn (zie hierboven). Daarna moet meestal nog een bestelling gebeuren. Verkeerseilanden zijn relatief duur en de gemeente heeft er daarom niet altijd "in voorraad" klaarliggen. De levering van nieuwe verkeerseilanden en de bijhorende signalisatie kost soms tijd. Op de plaats van de inrichting is het niet altijd vanzelfsprekend waar de verkeerseilanden precies moeten komen. Er moet rekening gehouden worden met de doorgang voor fietsers, opritten van bewoners of uitritten van handelszaken, de parkeersituatie, kruispunten of zijwegen in de buurt, bushaltes ... enz. Tenslotte moet de eigenlijke plaatsing in de werkplanning van de gemeentearbeiders worden opgenomen, ook rekening houdend met evenementen (bijvoorbeeld een wielerwedstrijd). Veel van voorgaande zaken kunnen parallel gebeuren waardoor er tijd wordt gewonnen, maar dat is niet altijd het geval.

Heeft een rijbaanversmalling altijd effect op de snelheid?

Gemiddeld voor elke rijbaanversmalling is er altijd een effect in de vorm van een algemeen dalende snelheid . Maar ... de grootte van dat dalende snelheidseffect is op een bepaald tijdstip in de dag ook afhankelijk van de hoeveelheid verkeer. In een drukke ochtendspits bijvoorbeeld is de daling van de snelheid veel duidelijker merkbaar (de hoeveelheid verkeer verplicht de wagens automatisch trager te rijden) dan bijvoorbeeld laat in de avond als er weinig verkeer is. Helaas ... zoals overal zijn er altijd een aantal bestuurders die het gaspedaal te hard blijven induwen. Daarom blijft de gemeente snelheidsmetingen uitvoeren via de snelheidsinformatieborden die sensibiliseren en meten tegelijk. Bijkomend kunnen dan snelheidscontroles door de politie (met boetes) volgen, al dan niet met hoge regelmaat gedurende een langere periode.

Wat is het effect van een rijbaanversmalling op de doorstroming van het verkeer?

Een rijbaanversmalling zorgt algemeen voor een minder vlotte doorstroming van het verkeer. Dat is een nadeel, maar een bewuste keuze en afweging ten opzichte van de snelheid en dus de veiligheid van bestuurders, andere weggebruikers, bewoners.

Is er een voorrangsregeling aan de rijbaanversmallingen?

In geval de rijbaanversmalling slechts betrekking heeft op één rijbaanhelft heeft het tegenoverliggende verkeer voorrang.

In geval de rijbaanversmalling betrekking heeft op beide rijbaanhelften kan een voorrangsregeling ingesteld worden a.d.h.v. verkeersborden. Op basis van de ervaring van de gemeente en de politie en ook ingewonnen advies van verschillende verkeersexperts koos het gemeentebestuur tot 2022 meestal voor een situatie zonder voorrangsregeling omdat

  • dit een positieve en hoffelijke houding van het verkeer stimuleert. Houdt iedereen zich aan die hoffelijkheid? Helaas niet iedereen. Maar ook mét een voorrangsregeling ontbreekt bij sommige bestuurders soms de hoffelijke houding in het verkeer.
  • dit het grootste effect heeft op de (dalende) snelheid van het verkeer in beide rijrichtingen
  • door te dereguleren (= geen voorrangsregeling) worden bestuurders aangezet tot langzamer rijden want ze moeten de situatie beter inschatten

In het geval van circulatie van het verkeer (bv in- of uitrijden dorpskern zone 30) is een voorrangsregeling meer gangbaar.

Vanaf 2022 koos het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad voor uniformiteit en werd aan alle rijbaanversmallingen in Roosdaal een voorrangsregeling ingesteld.

Als er geen voorrangsregeling is, wie is er dan in fout bij een ongeval?

Elk ongeval is verschillend, met of zonder voorrangsregeling. Vaststellingen en verdere afhandeling bij een ongeval gebeurt door de politie en de verzekeringsmaatschappijen van de betrokkenen. Het probleem begint niet bij het ongeval, wel bij het (niet) respecteren van de verkeersborden, de hoffelijkheid, veilig verkeersgedrag en een aangepaste snelheid.


Heeft u vragen of opmerkingen over de rijbaanversmallingen? Neem contact op met politie of de dienst mobiliteit van de gemeente (mobiliteit@roosdaal.be of 054 89 13 42). Uiteraard kan u ook terecht bij de schepen van mobiliteit of de burgemeester (contactgegevens).

Foto compostvatFoto compostbak

Hoe composteer je?

Thuis zelf composteren bespaart je veel lekkende en geurende gft-zakken en/of ritten naar het recyclagepark voor je groot tuinafval. Bovendien produceer je compost om terug in de tuin te gebruiken. Redenen genoeg dus om een hoekje in je tuin op te offeren voor een composteersysteem. Maar welk systeem is het meest geschikt en hoe begin je eraan?

Wens je een vat of bak aan te kopen?

De gemeente geeft je graag een duwtje in de rug. Tegen een voordelig tarief kan je bij ons vaten en bakken aankopen. De bakken en vaten zijn beschikbaar tot het jaarlijks budget is opgebruikt en zolang de voorraad strekt.

Voor een vat van 280 liter betaal je € 25,00. Een bak van 1300 liter kost je € 50,00.

Als je een kleinere tuin hebt of weinig groenafval zoals bladeren en snoeihout kies je best voor een vat. Voor eigenaars van grote tuinen (>400m²) is een bak de beste optie.

Elk gezin kan maximaal twee recipiënten aankopen.

Informeer de beschikbaarheid via milieu@roosdaal.beof telefonisch op het nummer 054 89 13 35.

Tips van de Tuincoach:

Stap 1:
Bekijk het eerste filmpje 'composteren: basisbegrippen'.
Daarin legt Jan Godemont uit wat je allemaal kan composteren, hoe composteren in zijn werk gaat en helpt je bij de keuze tussen composteren in een compostvat of in compostbakken.

Stap 2:
Nadat je de basis hebt gezien, kan je kiezen welk compostsysteem je wilt installeren en bekijk ofwel het filmpje 'composteren in een vat' ofwel 'composteren in bakken'. Op 10 minuten heb je hiermee voldoende informatie om aan de slag te gaan!

Stap 3:
De derde stap is een geschikte locatie kiezen en de aankoop van een compostbak of -vat.

Hoe compost gebruiken in je tuin?
Compost is een bodemverbeteraar. Dit wil zeggen dat compost de structuur van je bodem beter maakt zodat je bodem luchtiger wordt en meer water vasthoudt. In compost zitten ook voedingsstoffen zoals stikstof, fosfor en calcium die jouw planten nodig hebben om te blijven groeien en bloeien.
Wat is het verschil tussen (kunst)meststoffen en een bodemverbeteraar zoals compost?
Meststoffen geven kort heel veel voedingstoffen aan je plant; compost gaat minder voedingstoffen geven maar wel veel langer. Dat is beter voor jouw planten.
In het laatste filmpje legt Jan uit op welke verschillende manieren je je compost nuttig kan gebruiken.

Foto rat

De beste bestrijding tegen ratten is preventie. Door de voedselbeschikbaarheid laag te houden en geen rommel te laten rondslingeren wordt de kans op ratten aanzienlijk verkleind.

Volgende richtlijnen maken de kans op ratten aanzienlijk kleiner:

  • Laat geen etensresten slingeren en zorg dat voedingswaren bewaard worden in harde afgesloten dozen. Dit geldt ook voor het eten van huisdieren. Voeder ze bij voorkeur ’s morgens en ruim de restjes ’s avonds op.
  • Verzamel huisvuil in afgesloten bakken, niet in zakken en zorg dat het zo snel mogelijk wordt afgevoerd.
  • Vermijd langdurige voedselopslag.
  • Beperk het aantal plaatsen waar de ratten nesten kunnen maken en te schuilen. Zorg daarom voor een opgeruimde tuin en binnenruimte (huis, stal, schuur,…).
  • Laat geen water staan, ook ratten moeten drinken.
  • Plaats compostbakken op een verharde ondergrond en sluit deze goed af.

De meest voorkomende ratten rond woningen zijn bruine en zwarte ratten.
Bruine ratten zijn 20 tot 30 cm groot en kunnen tot 500 g wegen. Hun staart is korter dan hun lichaam.
Zwarte ratten zijn iets kleiner. Ze worden 15 tot 25 cm en kunnen tot 300 g wegen. Hun staart is langer dan hun lichaam.

De aanwezigheid van ratten wordt meestal duidelijk uit de sporen die ze achterlaten. Volgende signalen (kunnen) wijzen op de aanwezigheid van ratten:

  • Rondscharrelende en knarsende geluiden;
  • Knaagschade, ratten laten typisch een knaagspoor na van twee ondiepe gootjes met een tussenafstand van ongeveer 4 mm;
  • Holen en nesten;
  • Uitwerpselen, donkere langwerpige uitwerpselen van 1 tot 2 cm. Vaak meerdere bij elkaar.
  • Specifieke geur;
  • Pootafdrukken.

De gemeente staat in voor het verdelgen van ratten op het openbaar domein. Vanaf 2022 worden er per jaar 12 rattenverdelgingscampagnes georganiseerd.

De gemeente staat niet in voor de verdelging van ratten in private tuinen, koeren of gebouwen. Iedereen is bij wet verplicht om op eigen terrein ratten te bestrijden. Wanneer je dus ratten aantreft in of rond je huis of bedrijf, moet je deze (laten) verdelgen. Voor de bestrijding kan je beroep doen op een erkende rattenverdelgingsfirma, of je kan zelf aan de slag gaan.

Als het slechts om één of enkele ratten gaat, kan je werken met klemmen of vallen. Deze moeten dicht bij het hol of nest geplaatst worden op een loopspoor. Ratten zijn heel schuwe dieren die nieuwe dingen mijden. Je kan de slaagkans doen stijgen door ervoor te zorgen dat ze geen alternatieve route hebben.

Wanneer de vallen en klemmen onvoldoende werking blijken te hebben of er is een grote haard, moeten de ratten verdelgd worden m.b.v. gif. Ratten worden bestreden met traagwerkende anticoagulantia. Het kan dus enkele dagen duren vooraleer het gif effect heeft. Daarnaast heeft een rat een aangeboren vrees voor vreemde objecten en kan het dus een tijdje duren vooraleer ze het gif opneemt.

Wanneer je werkt met giftige lokazen is het belangrijk om volgende richtlijnen in acht te nemen:

  • Volg de richtlijnen op de verpakking;
  • Plaats het gif op loopsporen of dicht bij het nest/hol;
  • Zorg ervoor dat kinderen en (huis)dieren er niet bij kunnen, gebruik rattenbakken of -buizen of leg het gif in het hol;
  • Plaats de juiste hoeveelheid lokaas. Te veel lokaas kan gaan schimmelen, zeker op vochtige plaatsen en buiten, te weinig lokaas zal niet efficiënt zijn;
  • Blijf opnieuw lokaas plaatsen tot er niet meer van gegeten wordt.
Logo Kleine daad groot resultaat

Dagelijks zijn wij in de weer om onze gemeente netjes te houden. Soms is dat ontmoedigend, want onze inspanningen zijn na korte tijd al niet meer zichtbaar.

Geef het goede voorbeeld en laat geen afval achter.

Wil je actief helpen? De ondersteunen wij je opruimacties!
Je kunt aan de slag gaan, alleen, met buren, met een vereniging,...

Opruimmateriaal zoals grijpers, fluohesjes en duurzame handschoenen kan je bestellen via de website van Mooimakers.

De zakken specifiek voor zwerfvuil kan je bij de dienst milieu afhalen, na afspraak. Volle zakken worden volgens gemaakte afspraken bij je thuis opgehaald.

Merk je een sluikstort op, laat dit dan weten aan onze dienst milieu via milieu@roosdaal.be
of telefonisch op 054 89 13 30.
We ruimen het stort dan zo snel mogelijk op. Kunnen we achterhalen wie het afval achterliet dan krijgt die de rekening!

Kinderen opruimactie zwerfvuil

 

 

krul contactDienst Milieu

Brusselstraat 15, 1760 Roosdaal
Tel 054 89 13 30
milieu@roosdaal.be

 

Week van de bij

Van 25 mei tot en met 1 juni 2025 is het ‘Week van de Bij’ en zetten we deze bijzondere insecten opnieuw in de kijker.

Ambassadeurs Dominique Persoone en Britt van Marsenille vragen aan iedereen om hun eigen tuin in te richten als B&B voor bijen! Doe mee en kies als echte bijenheld voor een tuin waar bijen welkom zijn! Surf naar www.weekvandebij.be. Daar vind je alle nodige info om onze zoemende vrienden een handje te helpen.

Wens jij graag een zakje bloemenzaad? Er zijn 300 zakjes beschikbaar (max. 2 zakjes per gezin).
Bestel hier je bloemenzaad.

Vrije inschrijvingen:

Vanaf 27 mei om 9 uur kan je je kind inschrijven in scholen waar nog plaats is. De lijst met vrije plaatsen vind je hier:

Overzicht vrije plaatsen

Wachtlijst:

Sta je nog op de wachtlijst? Deze wachtlijst geldt tot de 5e schooldag van oktober. Voor kinderen geboren in 2023 geldt het tot 30/06/2026. Als er in die periode een plaats vrij komt, moet de volgorde van de wachtlijst gerespecteerd worden.

 

Brochure aanmelden basisschool 2025-2026

Presentatie inforsessie 14/01/2025 (PDF)

Banner Jobbonus

De Vlaamse jobbonus is een premie voor wie minder dan 2.500 euro bruto per maand verdient. De premie kan oplopen tot 600 euro per jaar. Met deze maatregel wil de Vlaamse Regering werklozen aanmoedigen om werk te zoeken en wie minder verdient extra stimuleren om aan de slag te blijven.

Verdient u als werknemer of grensarbeider minder dan 2.500 euro bruto per maand? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor de Vlaamse jobbonus.

Voor meer informatie over de jobbonus kan je terecht op www.vlaanderen.be/jobbonus.

Logo Fedris

Hebt u een arbeidsongeval gehad of bent u getroffen door een beroepsziekte?

Neem contact op met de maatschappelijk assistent in uw streek van FEDRIS, het Federaal agentschap voor beroepsrisico’s.

Fedris

Klik op de afbeelding voor een groter formaat.

Fedris

Klik op de afbeelding voor een groter formaat.

Subcategorieën