landschap hoofding 1

Waar zoekt u naar?

Graag uw suggesties !

Heeft u ergens een foutje ontdekt?
Zocht u iets wat u niet vond op onze website?
Heeft u suggesties voor nieuwe toepassingen op onze website?

Bezorg ons uw feedback en help ons
om deze site te verbeteren!

Onbevaarbare waterloop

In de periode van 1 januari 2025 tot 31 maart 2025 zullen oppervlakkige ruimingswerken uitgevoerd worden aan de waterlopen die de provincie beheert.

De oppervlakkige ruimingswerken omvatten het wegnemen van allerlei ongewenste materialen en voorwerpen zoals afval, afbraakmateriaal, takken, grove plantenresten e.d. die opstoppingen binnen de bedding van de waterloop of overwelvingen kunnen veroorzaken. De oppervlakkige ruimingswerken omvatten geen slibverwijdering uit de bodem.

Men gaat werken aan volgende waterlopen:

- Bellebeek (Hunselbeek), nr. 5.086;
- Elbeek, nr. 5.122;
- Kleine Beek, nr. 5.121;
- Voetbeek, nr. 5.120;
- Beek, nr. 5.119 (Kleistraat);
- Boesdaalheidebeek, nr. 5.125;
- Elbeek, nr. 5.122;
- Moeliebeek, nr. 5.123;
- Nattenmeersbeek, nr. 5.127;
- Omloopbeek, nr. 5.126.

Wij vestigen ieders aandacht op artikel 17 van de wet op de onbevaarbare waterlopen van 28 december 1967 en artikel 1.3.2.2. van het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gecoördineerd op 15 juni 2018 (waterwetboek) die bepalen dat de aangelanden er toe gehouden zijn doorgang te verlenen aan de personen (inclusief het benodigde materiaal) belast met de uitvoering van de werken en aan de personeelsleden van het bestuur.

Eventuele klachten en/of verzoeken over de uitvoering van de werken moeten zo snel mogelijk gemeld worden aan de heer Koen Peeters of de heer Stan Vandersmissen, dienst waterlopen – provincie Vlaams-Brabant.
Tel. 02 456 07 24 – Tel. 02 456 07 25 of mailen naar waterlopen@vlaamsbrabant.be

Veilig op stap

Veilig op stap - te voet of per fiets, alleen of in groep

Het Vias institute (tot voor kort het BIVV, Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid) bracht een folder uit de voornaamste verkeersregels voor voetgangers en fietsers, alleen of in groep (al dan niet vergezeld van een leider of wegkapitein), bevat. De volledige folder is online beschikbaar (zie verder) en bevat naast de regels ook tips. Hieronder vind je alvast enkele belangrijke regels die uiteraard zeer interessant zijn voor wandel- en fietsclubs … maar zeer zeker ook voor de individuele wandelaar, jogger, fietser …

VOETGANGERS ALLEEN (of in groep zonder leider)

Waar stappen?

  • Gebruik eerst en vooral de begaanbare trottoirs, de delen van de openbare weg die voor jou zijn voorbehouden door de verkeersborden D9 of D10, of de begaanbare verhoogde bermen.
  • Bij gebrek daaraan gebruik je de begaanbare gelijkgrondse bermen.
  • Zijn deze niet aanwezig, dan mag je de andere delen van de openbare weg gebruiken (parkeerzones, fietspaden,...). Opgelet: als je op het fietspad loopt moet je voorrang verlenen aan fietsers en bromfietsers. Als je op de rijbaan loopt, moet je zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven (in jouw staprichting).
  • Autosnelwegen en autowegen zijn verboden terrein voor voetgangers.
verkeersbord D9a D9       Verkeersbord D10 D10

Hoe oversteken?

Als er geen oversteekplaats voor voetgangers is:

  • Kies een plek uit waar je goed ziet én goed gezien wordt: steek niet over in een bocht, noch op de top van een helling, onder een brug of tussen geparkeerde voertuigen.
  • Kijk naar alle kanten vanwaar er verkeer kan aankomen.
  • Steek voorzichtig over en hou rekening met de naderende voertuigen. Als jullie met meerdere personen zijn, dan mogen de andere weggebruikers niet door jullie groep breken als deze op reglementaire wijze begonnen is met het oversteken van de rijbaan.
  • Ben je in groep en nadert er verkeer zonder dat de groep in één keer kan oversteken, dan moeten degenen die nog moeten oversteken, wachten.
  • Midden op de rijbaan blijven wachten tot een voertuig is voorbijgereden, is helemaal uit den boze.
  • Steek de rijbaan altijd loodrecht over (nooit schuin), zonder te slenteren, te hollen of te stoppen.

Op oversteekplaatsen voor voetgangers zonder bevoegd persoon of verkeerslichten:

  • De bestuurders mogen de oversteekplaats slechts met matige snelheid naderen; ze moeten voorrang verlenen aan 5 de voetgangers die zich op het zebrapad bevinden of op het punt staan zich erop te begeven. Steek voorzichtig over en hou rekening met de naderende voertuigen.
  • Op oversteekplaatsen voor voetgangers zonder bevoegd persoon of verkeerslichten hebben trams altijd voorrang.

OPGELET: is er op minder dan ongeveer 20 meter (vroeger was dit 30 meter) een oversteekplaats voor voetgangers, dan moet je die gebruiken.

Op oversteekplaatsen voor voetgangers met verkeerslichten:

  • Let goed op dat er geen bestuurders zijn die door het rode licht proberen te rijden of die afslaan naar de weg die jij moet oversteken. Als het voetgangerslicht op rood springt terwijl jij aan het oversteken bent, dan mag je op een normale wijze verder oversteken. Wie zich op dat moment echter nog op het trottoir bevindt, mag niet meer oversteken (zelfs als je in groep bent).

Op oversteekplaatsen voor voetgangers met een bevoegd persoon:

  • Je mag slechts oversteken wanneer de agent het toelaat.

FIETSERS ALLEEN

Waar rijden?

  • Je moet de berijdbare fietspaden gebruiken; het fietspad wordt aangeduid door:
    • twee evenwijdige witte onderbroken strepen: je moet het fietspad volgen dat rechts in je rijrichting ligt;
    • verkeersborden D7 of D9: je moet het fietspad volgen in de richting aangeduid door het verkeersbord. Tweerichtingsfietspaden moet je soms links in je rijrichting volgen; let in dat geval extra op bij kruispunten: autobestuurders verwachten niet steeds fietsers die uit de andere richting komen.
  • Als een deel van de openbare weg aangeduid is door het verkeersbord D10, moet je dat volgen. In dat geval mag je de voetgangers die er zich bevinden niet in gevaar brengen.
  • Bij gebrek aan fietspaden mag je de parkeerzones en gelijkgrondse bermen rechts in je rijrichting gebruiken, op voorwaarde dat je voorrang verleent aan de weggebruikers die er zich bevinden. Buiten de bebouwde kom mag je ook de trottoirs en verhoogde bermen gebruiken (met hetzelfde voorbehoud).
  • Bij gebrek aan andere oplossingen moet je op de rijbaan fietsen, zo dicht mogelijk bij de rechterrand ervan (let echter op voor autodeuren en rioolroosters). Je mag met twee naast elkaar rijden behalve wanneer:
    • het kruisen met een tegenligger onmogelijk is (binnen en buiten de bebouwde kom), of
    • er achteropkomend verkeer in aantocht is (buiten de bebouwde kom).
  • Op rotondes hoef je niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te rijden, behalve als een gedeelte van de openbare weg voor jou is voorbehouden (fietspad).
  • Autosnelwegen en autowegen zijn verboden terrein voor fietsers.
  • In een fietsstraat mag je de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze opengesteld is in jouw rijrichting, en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen.

FIETSERS IN GROEP

Twee mogelijkheden:

  • De groep volgt dezelfde regels als de individuele fietser.
  • De groep volgt de regels die gelden voor fietsers in groep (op voorwaarde dat de groep bestaat uit ten minste 15 fietsers). Als groep heb je meer mogelijkheden maar moet je ook bepaalde verplichtingen naleven.

Waar en hoe rijden?

(Als de groep ervoor kiest om de regels voor fietsers in groep te volgen).

  • Gebruik van de fietspaden is niet verplicht.
  • Met twee naast elkaar rijden op de rijbaan mag altijd, op voorwaarde dat je gegroepeerd blijft.
  • Op een rijbaan zonder rijstroken mag je niet meer dan de breedte van één rijstrook innemen (ongeveer 3 meter), en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan;
  • Op een rijbaan met rijstroken mag je alleen de rechter rijstrook gebruiken.

Wegkapiteins en begeleidende auto’s

(Als de groep ervoor kiest om de regels voor fietsers in groep te volgen).

  • Van 15 tot 50 fietsers:
    • Minstens 2 wegkapiteins toegelaten.
    • 1 of 2 begeleidende auto’s toegelaten.
  • Van 51 tot 150 fietsers:
    • Minstens 2 wegkapiteins verplicht.
    • 2 begeleidende auto’s verplicht.
    • De wegkapiteins moeten ten minste 21 jaar oud zijn en om de linkerarm een band dragen met de nationale driekleur en het woord “wegkapitein”.
    • Op kruispunten zonder verkeerslichten kunnen zij het verkeer stilleggen door middel van een schijf met de afbeelding van het verkeersbord C3, en aanwijzingen geven aan de andere weggebruikers.
    • De begeleidende auto’s moeten de groep op ongeveer 30 meter voorafgaan of volgen; als er slechts één auto is moet deze volgen.
    • De begeleidende auto’s moeten op het dak een speciaal bord voeren dat goed zichtbaar moet zijn voor het tegemoetkomende en achteropkomende verkeer.
Verkeersbord C3 C3       Verkeersbord A51 fiets  

 

Bron: Vias Institute, Haachtsesteenweg 1405 - 1130 Brussel, 02 244 15 11, www.vias.be

Interessante links:

Contacteer:

Fietsende kids

Ben jij het ook zo beu om ‘s ochtends aan te schuiven aan de schoolpoort en te zoeken naar die ene vrije parkeerplaats? Motiveer dan je kinderen (en jezelf) om naar school te fietsen door gebruik te maken van een fietskaart!

Klagen over te veel autoverkeer doen we allemaal wel eens. En eerlijk: het lucht soms op “om het eens goed te kunnen zeggen”. Maar wat bereik je er mee als we allemaal in die wagen blijven zitten? Aanschuiven aan de schoolpoort, onvoldoende parkeerplaatsen, een onveilige schoolomgeving? Nochtans kan de oplossing eenvoudig zijn: laat je wagen eens wat meer staan en gebruik de fiets!

Te slecht weer, te druk verkeer, geen goede fietspaden of slechte wegen, geen lichaamsconditie, niet praktisch, gevaarlijk, te ver, een te kleine fietsenstalling, te veel bergop, … het kan allemaal.

En toch is het de moeite om het een tijdje uit te proberen! Want, mobiliteit begint bij jezelf.

Een Roosdaals gezin met twee kinderen van 6 en 8 besloot in september om de koe bij de horens te vatten en voortaan zoveel mogelijk naar school te fietsen. Om hun kinderen te stimuleren om voor de fiets te kiezen, gebruiken ze een fietskaart. Elke dag waarop de kinderen naar school fietsen, mag er een vakje op de fietskaart gekleurd worden. Na een volle vakjesrij is er een kleine beloning.

“Om de kinderen ook bij regenweer, koude of wind te motiveren, mogen ze op zo’n dag twee vakjes kleuren. Een spatje regen vinden onze kinderen dus best ok. En als het echt te gevaarlijk is (glad, te veel wind) nemen we de auto.”

Het resultaat van september tot februari: gemiddeld 18 dagen per maand met de fiets naar school. Dat zijn elke maand 36 auto’s minder (’s morgens en ’s avonds) of 216 meter geparkeerde wagens (1 parkeervak = 6 meter).

36 Afbeelding 36 wagens

 

“Intussen is het stilaan een gewoonte geworden. Een gewoonte, geen verplichting: want het is niet verkeerd om ook eens de wagen te nemen. Enig minpuntje is dat het ook wat investering vraagt: een degelijke fiets en onderhoud, een helm, fietslichtjes, een slot en fluokledij. Maar tegelijk is dat weer een les in respect voor materiaal en duurzaamheid. Bovendien heb je een pak meer beweging, produceer je minder CO² en leren je kinderen het verkeer beter kennen. Of sterker: ontdek je als ouder hoe kinderen denken in het verkeer. Op een smalle weg met weinig verkeer wilde ik ter hoogte van een scherpe bocht met weinig zichtbaarheid uitleggen dat ze goed rechts moeten rijden. ‘Hier neem je best de buitenbocht’, klonk het educatief. De kinderen knikten instemmend en begrepen de boodschap … dacht ik, want ‘s avonds (andere rijrichting weet je wel) reed dochterlief netjes helemaal links in diezelfde bocht. Op mijn vraag: ‘waarom houd je niet rechts?’ antwoordde ze zeer verontwaardigd: ‘Maar papa, dit is toch de buitenbocht?’ … ”

Ook zin gekregen om het uit te proberen? Download je gratis fietskaart:

Vergeet je fluojasje, helm en fietsverlichting niet!

Operatie proper

Operatie Proper, wat is dat?
Operatie Proper is het beloningssysteem van Mooimakers voor scholen, groepen en verenigingen met als doel om een duwtje in de rug te geven en zwerfvuil duurzaam aan te pakken.

Hoe?
Door samen een actieplan op te stellen, ondersteuning te bieden (denk aan opruimmateriaal, educatieve pakketten) én iedereen te bedanken voor de volgehouden inspanningen met een mooie financiële beloning!

Alle info: mooimakers.be/operatie-proper

Je doorloopt een eenvoudige vragenlijst, hieruit komt dan een actieplan. Hiermee kan je aan de slag. Op het einde krijg je een mooie beloning voor jullie uitgevoerde acties.
Het gemeentebestuur verzorgt de opvolging van jullie Operatie Proper. Wij zijn het eerste aanspreekpunt eens jullie van start zijn gegaan.
Jullie actieplan komt bij ons terecht. Wij zullen dit goed- of afkeuren en ook de voortgang samen met jullie opvolgen.
Op het einde rapporteren jullie de acties die jullie uitgevoerd hebben en dan kunnen jullie de beloning in ontvangst nemen!
(meer info over die beloning vind je hier: mooimakers.be/operatie-proper-beloningen)

Veel succes aan wie dit engagement wil aangaan!

Mooimakers is het Vlaamse initiatief tegen zwerfvuil en sluikstort van de OVAM, Fost Plus en de VVSG.

Benieuwd naar alle acties? Neem een kijkje op mooimakers.be.

Bestel via hun webwinkel gratis opruimmateriaal (zoals handschoenen, fluovesten en grijpers) of communicatiemateriaal.
Zo kan jij zelf aan de slag voor een propere omgeving!

Foto katten

Een overpopulatie van katten brengt, afgezien van dierenleed, hinder voor de bevolking met zich mee: geurhinder door het ‘sproeien’ van katers, uitwerpselen, lawaaihinder van ‘verliefde’ katers, openkrabben van vuilniszakken,…
Een kattin is al na zes maanden vruchtbaar en kan per jaar een tweetal nestjes van 6 katjes ter wereld brengen. Als men weet dat die kleintjes op hun beurt na zes maanden vruchtbaar zijn, is het duidelijk dat de beheersing van de hoeveelheid katten in eerste instantie gericht moet zijn op een beperking van de voortplanting.

Wat zijn je plichten als baasje?
Elke kat moet geregistreerd en gechipt worden voor ze de leeftijd van 12 weken bereikt. En in elk geval voor ze verkocht of weggegeven worden. Deze verplichting geldt voor iedereen (asielen, kwekers en particulieren).
Elke kat moet voor ze de leeftijd van 5 maand bereikt gesteriliseerd worden. De sterilisatie wordt door de dierenarts genoteerd bij de registratie in de databank CatID. Voor katten verkocht aan een kweker of katten die worden geëxporteerd geldt een uitzondering.

Vanaf 1 mei 2021 moet jij als baasje je rijksregisternummer koppelen aan de chip van je huisdier. Daarna zal je expliciet toestemming moeten geven om je gegevens openbaar te maken. Dat is niet verplicht, maar alleen zo zullen je telefoonnummer of e-mailadres zichtbaar zijn wanneer je verloren gelopen dier gevonden wordt.
Bovendien kan je na het koppelen van je rijksregisternummer zelf je gegevens bijwerken. Zelfs als je vergeet je gegevens bij te werken, kan je nog gevonden worden aan de hand van je rijksregisternummer. Je adresgegevens zullen enkel zichtbaar zijn voor dierenartsen en asielen.

Hoe breng je de CatID van je kat in orde?
Elke CatID-chip is al gekoppeld aan een rijksregisternummer. Vanaf 1 mei 2021 kan je toestemming geven om je gegevens (weer) zichtbaar te maken.

  • Hou je identiteitskaart, pincode, kaartlezer en chipnummer bij de hand
  • Ga naar online.catid.be.
  • Geef het chipnummer van je kat in en klik op 'Zoek je kat’.
  • Je krijgt de gegevens van je kat te zien.
  • Klik op de groene knop ‘Meer acties’.
  • Steek je elektronische identiteitskaart in de kaartlezer en geef je pincode in. Opgepast, dit moet de identiteitskaart zijn van de persoon die vermeld staat bij ‘Informatie over de verantwoordelijke’.
  • Klik dan op 'Start' achter 'Verandering van adres of aanpassing contactinformatie'.
  • Kruis de privacymodus aan.
  • Kies voor 'Blijf publiek' en klik op 'Verzenden'.
  • Herhaal dit proces voor elke kat.

Kijk voor meer informatie op www.catid.be.

Voor wie een kat wil verkopen of weggeven is het belangrijk te weten dat het verboden is publiciteit te maken voor het verhandelen van katten en honden tenzij in daartoe gespecialiseerde bladen. Dus een zoekertje ophangen in een bakkerij of een grootwarenhuis is verboden. De exploitanten die dit toelaten stellen zich eveneens bloot aan een overtreding op de wet van 11/05/2007.

En wat met zwerfkatten?
Het gemeentebestuur van Roosdaal past in samenwerking met de Roosdaalse dierenartsen een zwerfkattenbeheersingsactie toe. Na melding van een probleemzone worden zwerfkatten door een vzw gevangen en naar een dierenarts gebracht. Die maakt de dieren onvruchtbaar.

Dankzij de dienst Dierenwelzijn van de Vlaamse overheid beschikken we over vijf schuilhokken voor zwerfkatten.
Deze hokken werden verspreid over het grondgebied geplaatst.

foto hok zwerfkatten

In 2021 liet het gemeentebestuur 19 zwerfkatten vangen en onvruchtbaar maken. Hier was een investering van bijna € 5.000,00 voor nodig.
Dit cijfer is beduidend lager dan de cijfers van de voorgaande jaren. De zwerfkatten problematiek lijkt onder controle. Volhouden is de boodschap.

Opgelet, wanneer je een zwervende kat voorziet van voedsel en dus langer dan 4 dagen verzorgt dan is dit geen zwerfkat meer en kan het dier als jouw huiskat beschouwd worden.
Hiervoor baseren we ons op de wetgeving. Art. 9 van de wet van 14/08/1986 betreffende de bescherming en het dierenwelzijn. De politieverordening van Roosdaal zegt 'iedereen die een zwervend, verloren of achtergelaten dier opvangt, is verplicht dit binnen de vier dagen aan het gemeentebestuur over te maken of het gemeentebestuur hiervan in kennis te stellen.’.
Als er in uw buurt een overlast van zwerfkatten bestaat, dan kan u dit melden aan de milieudienst.

Recyclagepark

Sinds 2023 kan je als inwoner van Roosdaal terecht op de recyclageparken van Roosdaal én Ternat.

Recylagepark Roosdaal
Opperheilbeekweg 2A - 1760 Roosdaal

Recylagepark Ternat
Assesteenweg 336 - 1741 Ternat

   Recylagepark Roosdaal  Recylagepark Ternat
 Maandag  14u00 - 19u00  /
 Dinsdag  /  14u00 - 19u00
 Woensdag  9u00 - 13u30  14u30 - 19u00
 Donderdag  14u00 - 19u00  /
 Vrijdag  /  14u00 - 19u00
 Zaterdag  10u00 - 17u00  10u00 - 17u00
 Zondag    /

 

Laatste toegang tot 15 minuten vóór sluitingstijd!

Het recyclagepark is enkel toegankelijk NA AFSPRAAK.

Dit doe je via het afsprakensysteem van Intradura.
Je kan op elk moment een afspraak maken, ook als je direct wil vertrekken kan dit nog.

Maak je account aan, je gegevens worden automatisch aangevuld bij het maken van een afspraak.
Je hebt steeds een overzicht van je lopende afspraken én je historiek.
Een afspraak annuleren kan ook heel makkelijk.

Zie je het niet zitten om een account aan te maken? Geen probleem, ook zonder account kan je gewoon een afspraak in het afsprakensysteem blijven maken.

Heb je geen toegang tot internet? Maak dan een afspraak via 02 334 17 40.

Problemen met je afspraak? Neem telefonisch contact op met Intradura via 02 334 17 40.

Bezoekers die op het betalende gedeelte van het recyclagepark rijden, dienen deze een minimumtarief van 0,80 € te betalen.
Berekening van het minimumtarief: nauwkeurigheid van de weegbrug x standaardtarief (5kg x € 0,16 = € 0,80).

TARIEVEN

0,16 euro/kg

  • Bouw & Sloop
  • Asbest
  • Snoeihout (te hakselen houtige takken van loof- en naaldbomen; struiken en heesters)
  • Harde Plastics (emmers, wasmanden, tuinmeubelen, speelgoed, PVC-buizen, dakgoten, dozen, keukengerief, potjes, cd-doosjes..)
  • Hout
  • Vlak glas
  • Grofvuil

0,08 euro/kg

  • Tuinafval (bladeren, grasmaaisel, fijn snoeisel en haagscheersel, onkruid (zonder aarde), siergrassen)

Volgende afvalstoffen zijn vrijgesteld van elke retributie:

  • AEEA (afgedankte elektrische en elektronische apparatuur)
  • KGA (klein gevaarlijk afval)
  • PMD (aanbieden in een gemeentelijke PMD-zak)
  • (landbouw)folies (verkleind aanbieden in een gemeentelijke PMD-zak)
  • RES (aanbieden in een gemeentelijke RES-zak)
  • GFT (aanbieden in een gemeentelijke GFT-zak)
  • hol glas
  • papier en karton
  • plastic schroefdoppen
  • kurken
  • batterijen
  • textiel
  • zuiver piepschuim
  • motorolie
  • frituurolie
  • metalen
  • autobanden van personenwagen
  • asbestafval (200 kg per gezin per jaar indien het asbest volledig afzonderlijk wordt aangeboden)*

(* Het is verplicht om je asbest verpakt aan te leveren in doorzichtige plastic folie van minstens 0,1 mm.
Zie ook Verwijder nu asbest uit je huis en tuin met subsidies)

Er kan op het recyclagepark enkel met bankkaart worden betaald.

Het recyclagepark is uitsluitend bedoeld voor de opvang van het HUISHOUDELIJK afval.
Bedrijven, dienstverlenende instanties en zelfstandigen dienen hun afval door een gespecialiseerd bedrijf te laten verwijderen. Afvalstoffen van ambachtelijke of handelsoorsprong mogen in het gemeentelijk recyclagepark aanvaard worden, als deze naar hun aard, omvang en hoeveelheid vergelijkbaar zijn met huishoudelijke afvalstoffen.

Heb je nog vragen over het recyclagepark, de glasbollen, de afvalophaling? Neem dan een kijkje op de website van intradura of neem contact op via 02 334 17 40.

Bord transitverbod op zwaar vervoer

“In Roosdaal is er een transitverbod op zwaar vervoer (+3,5 ton). Toch rijdt er zwaar vervoer door mijn straat. Hoe kan dat?” Misschien herken je deze vraag wel. Een woordje uitleg:

In Roosdaal (en veel andere Vlaamse gemeenten) is er een transitverbod +3,5 ton op de gemeentewegen. Dit verbod wordt gesignaleerd via zonale borden en conform de wettelijke voorschriften van de wegcode.

DSD-toestel

'Snel' een woordje uitleg

Trafficount toestel

Vaste snelheidsinformatieborden

Mobiele DSD-toestellen

Kaart snelheidsregimes

Snelheidscontroles (cijfers politie)

Resultaten vaste snelheidsinformatieborden (zones 30) (cijfers gemeente)


'Snel' een woordje uitleg

Denk jij voldoende aan je snelheid in het verkeer? Meestal, soms, nooit?

Snelheid is een probleem in veel straten. Dat kunnen en moeten we samen aanpakken:

  • Veel mensen vinden dat snelheid een probleem is maar helaas bevestigt bijna iedereen in hetzelfde gesprek dat ze ook wel eens te snel rijden … Mobiliteit begint in de eerste plaats bij onszelf. Te weinig mensen staan daar bij stil. Klagen is gemakkelijk.
  • Naast onszelf is er handhaving nodig. De politie voert regelmatig flitscontroles uit op verschillende locaties in Roosdaal. De capaciteit voor flitscontroles binnen onze politiezone TARL wordt ingezet in de vier gemeentes van de zone: Roosdaal, Liedekerke, Affligem en Ternat.
  • Naast onszelf en de politie is er de wegbeheerder. In Roosdaal is dat de gemeente (uitgezonderd gewestwegen).
    • Via maatregelen of kleine of grote ingrepen aan het wegbeeld is het mogelijk een gepaste verkeerssituatie/wegbeeld te creëren waar (de meeste) bestuurders automatisch de gewenste snelheid rijden. Er zijn veel locaties in Roosdaal waar ingrepen nodig zijn (historiek, oude situaties die niet aangepast zijn aan het verkeer van vandaag) en er is een beperkte capaciteit van de dienst mobiliteit. Uiteraard is er ook budget nodig. Overal tegelijk ingrijpen lukt dus niet. Daarom is een mobiliteitsplan belangrijk (www.roosdaal.be/mobiliteitsplan): zo kan op langere termijn budget voorzien worden en kunnen prioriteiten worden gesteld. Kleine (goedkope) ingrepen lossen soms al veel op. Het zijn quick wins. Daar wordt voor zover mogelijk vandaag al op ingezet.
    • Daarnaast is ook sensibilisatie rond snelheid belangrijk, samen met cijfermateriaal (meetgegevens). Hieronder lees je hoe Roosdaal sensibiliseert en meet.

Trafficount toestel

Een klein "bakje" meet en registeert

  • de snelheid
  • het tijdstip
  • de hoeveelheden
  • het type (vrachtwagen/bus, bestelwagen, wagen, motor/fiets)

van voertuigen.

Het toestel wordt sinds april 2020 ingezet op verschillende locaties in Roosdaal. Het helpt de gemeente om inzichten te krijgen in hoeveelheden zwaar verkeer enerzijds, anderzijds helpen de snelheidscijfers (samen met de cijfers van de mobiele dsd-toestellen - zie verder) bij het bepalen van de flitslocaties van de politie.

Meer info.


Vaste snelheidsinformatieborden

In de Brusselstraat en Koning Albertstraat (schoolomgevingen) staan sinds 2019 permanent vaste snelheidsinformatieborden. De toestellen tonen de snelheid aan de bestuurders en zijn vooral bedoeld om te sensibiliseren. Het is ook mogelijk om de toestellen uit te lezen (snelheden, tijdstippen, hoeveelheden verkeer). Zo kan de gemeente bij verkeersanalyse gericht de meetresultaten van een bepaalde periode uitlezen.

In 2022 werden nog 16 andere locaties voorzien van een vast snelheidsinformatiebord. Bekijk hier een overzichtskaart.


Mobiele DSD-toestellen

DSD staat voor Data Speed Display. In het Nederlands wordt het meestal ‘snelheidsinformatiebord’ genoemd (of DSD-toestel, DSD-bord).

Deze snelheidsinformatieborden

  • sensibiliseren bestuurders met de gereden snelheid
  • meten en registreren het verkeer: de hoeveelheid, de snelheid en het tijdstip

De gemeente Roosdaal bezit drie dergelijke toestellen. Deze worden maximaal ingezet. Alleen tijdens onderhoud of bij een defect worden ze niet gebruikt. De toestellen kunnen in principe overal geplaatst worden aan bestaande palen (signalisatie, verlichting, ...), ze zijn "mobiel".

Subcategorieën