landschap hoofding 1

Waar zoekt u naar?

Graag uw suggesties !

Heeft u ergens een foutje ontdekt?
Zocht u iets wat u niet vond op onze website?
Heeft u suggesties voor nieuwe toepassingen op onze website?

Bezorg ons uw feedback en help ons
om deze site te verbeteren!

Foto katten

Een overpopulatie van katten brengt, afgezien van dierenleed, hinder voor de bevolking met zich mee: geurhinder door het ‘sproeien’ van katers, uitwerpselen, lawaaihinder van ‘verliefde’ katers, openkrabben van vuilniszakken,…
Een kattin is al na zes maanden vruchtbaar en kan per jaar een tweetal nestjes van 6 katjes ter wereld brengen. Als men weet dat die kleintjes op hun beurt na zes maanden vruchtbaar zijn, is het duidelijk dat de beheersing van de hoeveelheid katten in eerste instantie gericht moet zijn op een beperking van de voortplanting.

Wat zijn je plichten als baasje?
Elke kat moet geregistreerd en gechipt worden voor ze de leeftijd van 12 weken bereikt. En in elk geval voor ze verkocht of weggegeven worden. Deze verplichting geldt voor iedereen (asielen, kwekers en particulieren).
Elke kat moet voor ze de leeftijd van 5 maand bereikt gesteriliseerd worden. De sterilisatie wordt door de dierenarts genoteerd bij de registratie in de databank CatID. Voor katten verkocht aan een kweker of katten die worden geëxporteerd geldt een uitzondering.

Vanaf 1 mei 2021 moet jij als baasje je rijksregisternummer koppelen aan de chip van je huisdier. Daarna zal je expliciet toestemming moeten geven om je gegevens openbaar te maken. Dat is niet verplicht, maar alleen zo zullen je telefoonnummer of e-mailadres zichtbaar zijn wanneer je verloren gelopen dier gevonden wordt.
Bovendien kan je na het koppelen van je rijksregisternummer zelf je gegevens bijwerken. Zelfs als je vergeet je gegevens bij te werken, kan je nog gevonden worden aan de hand van je rijksregisternummer. Je adresgegevens zullen enkel zichtbaar zijn voor dierenartsen en asielen.

Hoe breng je de CatID van je kat in orde?
Elke CatID-chip is al gekoppeld aan een rijksregisternummer. Vanaf 1 mei 2021 kan je toestemming geven om je gegevens (weer) zichtbaar te maken.

  • Hou je identiteitskaart, pincode, kaartlezer en chipnummer bij de hand
  • Ga naar online.catid.be.
  • Geef het chipnummer van je kat in en klik op 'Zoek je kat’.
  • Je krijgt de gegevens van je kat te zien.
  • Klik op de groene knop ‘Meer acties’.
  • Steek je elektronische identiteitskaart in de kaartlezer en geef je pincode in. Opgepast, dit moet de identiteitskaart zijn van de persoon die vermeld staat bij ‘Informatie over de verantwoordelijke’.
  • Klik dan op 'Start' achter 'Verandering van adres of aanpassing contactinformatie'.
  • Kruis de privacymodus aan.
  • Kies voor 'Blijf publiek' en klik op 'Verzenden'.
  • Herhaal dit proces voor elke kat.

Kijk voor meer informatie op www.catid.be.

Voor wie een kat wil verkopen of weggeven is het belangrijk te weten dat het verboden is publiciteit te maken voor het verhandelen van katten en honden tenzij in daartoe gespecialiseerde bladen. Dus een zoekertje ophangen in een bakkerij of een grootwarenhuis is verboden. De exploitanten die dit toelaten stellen zich eveneens bloot aan een overtreding op de wet van 11/05/2007.

En wat met zwerfkatten?
Het gemeentebestuur van Roosdaal past in samenwerking met de Roosdaalse dierenartsen een zwerfkattenbeheersingsactie toe. Na melding van een probleemzone worden zwerfkatten door een vzw gevangen en naar een dierenarts gebracht. Die maakt de dieren onvruchtbaar.

Dankzij de dienst Dierenwelzijn van de Vlaamse overheid beschikken we over vijf schuilhokken voor zwerfkatten.
Deze hokken werden verspreid over het grondgebied geplaatst.

foto hok zwerfkatten

In 2021 liet het gemeentebestuur 19 zwerfkatten vangen en onvruchtbaar maken. Hier was een investering van bijna € 5.000,00 voor nodig.
Dit cijfer is beduidend lager dan de cijfers van de voorgaande jaren. De zwerfkatten problematiek lijkt onder controle. Volhouden is de boodschap.

Opgelet, wanneer je een zwervende kat voorziet van voedsel en dus langer dan 4 dagen verzorgt dan is dit geen zwerfkat meer en kan het dier als jouw huiskat beschouwd worden.
Hiervoor baseren we ons op de wetgeving. Art. 9 van de wet van 14/08/1986 betreffende de bescherming en het dierenwelzijn. De politieverordening van Roosdaal zegt 'iedereen die een zwervend, verloren of achtergelaten dier opvangt, is verplicht dit binnen de vier dagen aan het gemeentebestuur over te maken of het gemeentebestuur hiervan in kennis te stellen.’.
Als er in uw buurt een overlast van zwerfkatten bestaat, dan kan u dit melden aan de milieudienst.

Recyclagepark

Sinds 2023 kan je als inwoner van Roosdaal terecht op de recyclageparken van Roosdaal én Ternat.

Recylagepark Roosdaal
Opperheilbeekweg 2A - 1760 Roosdaal

Recylagepark Ternat
Assesteenweg 336 - 1741 Ternat

   Recylagepark Roosdaal  Recylagepark Ternat
 Maandag  14u00 - 19u00  /
 Dinsdag  /  14u00 - 19u00
 Woensdag  9u00 - 13u30  14u30 - 19u00
 Donderdag  14u00 - 19u00  /
 Vrijdag  /  14u00 - 19u00
 Zaterdag  10u00 - 17u00  10u00 - 17u00
 Zondag    /

 

Laatste toegang tot 15 minuten vóór sluitingstijd!

Het recyclagepark is enkel toegankelijk NA AFSPRAAK.

Dit doe je via het afsprakensysteem van Intradura.
Je kan op elk moment een afspraak maken, ook als je direct wil vertrekken kan dit nog.

Maak je account aan, je gegevens worden automatisch aangevuld bij het maken van een afspraak.
Je hebt steeds een overzicht van je lopende afspraken én je historiek.
Een afspraak annuleren kan ook heel makkelijk.

Zie je het niet zitten om een account aan te maken? Geen probleem, ook zonder account kan je gewoon een afspraak in het afsprakensysteem blijven maken.

Heb je geen toegang tot internet? Maak dan een afspraak via 02 334 17 40.

Problemen met je afspraak? Neem telefonisch contact op met Intradura via 02 334 17 40.

Bezoekers die op het betalende gedeelte van het recyclagepark rijden, dienen deze een minimumtarief van 0,80 € te betalen.
Berekening van het minimumtarief: nauwkeurigheid van de weegbrug x standaardtarief (5kg x € 0,16 = € 0,80).

TARIEVEN

0,16 euro/kg

  • Bouw & Sloop
  • Asbest
  • Snoeihout (te hakselen houtige takken van loof- en naaldbomen; struiken en heesters)
  • Harde Plastics (emmers, wasmanden, tuinmeubelen, speelgoed, PVC-buizen, dakgoten, dozen, keukengerief, potjes, cd-doosjes..)
  • Hout
  • Vlak glas
  • Grofvuil

0,08 euro/kg

  • Tuinafval (bladeren, grasmaaisel, fijn snoeisel en haagscheersel, onkruid (zonder aarde), siergrassen)

Volgende afvalstoffen zijn vrijgesteld van elke retributie:

  • AEEA (afgedankte elektrische en elektronische apparatuur)
  • KGA (klein gevaarlijk afval)
  • PMD (aanbieden in een gemeentelijke PMD-zak)
  • (landbouw)folies (verkleind aanbieden in een gemeentelijke PMD-zak)
  • RES (aanbieden in een gemeentelijke RES-zak)
  • GFT (aanbieden in een gemeentelijke GFT-zak)
  • hol glas
  • papier en karton
  • plastic schroefdoppen
  • kurken
  • batterijen
  • textiel
  • zuiver piepschuim
  • motorolie
  • frituurolie
  • metalen
  • autobanden van personenwagen
  • asbestafval (200 kg per gezin per jaar indien het asbest volledig afzonderlijk wordt aangeboden)*

(* Het is verplicht om je asbest verpakt aan te leveren in doorzichtige plastic folie van minstens 0,1 mm.
Zie ook Verwijder nu asbest uit je huis en tuin met subsidies)

Er kan op het recyclagepark enkel met bankkaart worden betaald.

Het recyclagepark is uitsluitend bedoeld voor de opvang van het HUISHOUDELIJK afval.
Bedrijven, dienstverlenende instanties en zelfstandigen dienen hun afval door een gespecialiseerd bedrijf te laten verwijderen. Afvalstoffen van ambachtelijke of handelsoorsprong mogen in het gemeentelijk recyclagepark aanvaard worden, als deze naar hun aard, omvang en hoeveelheid vergelijkbaar zijn met huishoudelijke afvalstoffen.

Heb je nog vragen over het recyclagepark, de glasbollen, de afvalophaling? Neem dan een kijkje op de website van intradura of neem contact op via 02 334 17 40.

Bord transitverbod op zwaar vervoer

“In Roosdaal is er een transitverbod op zwaar vervoer (+3,5 ton). Toch rijdt er zwaar vervoer door mijn straat. Hoe kan dat?” Misschien herken je deze vraag wel. Een woordje uitleg:

In Roosdaal (en veel andere Vlaamse gemeenten) is er een transitverbod +3,5 ton op de gemeentewegen. Dit verbod wordt gesignaleerd via zonale borden en conform de wettelijke voorschriften van de wegcode.

DSD-toestel

'Snel' een woordje uitleg

Trafficount toestel

Vaste snelheidsinformatieborden

Mobiele DSD-toestellen

Kaart snelheidsregimes

Snelheidscontroles (cijfers politie)

Resultaten vaste snelheidsinformatieborden (zones 30) (cijfers gemeente)


'Snel' een woordje uitleg

Denk jij voldoende aan je snelheid in het verkeer? Meestal, soms, nooit?

Snelheid is een probleem in veel straten. Dat kunnen en moeten we samen aanpakken:

  • Veel mensen vinden dat snelheid een probleem is maar helaas bevestigt bijna iedereen in hetzelfde gesprek dat ze ook wel eens te snel rijden … Mobiliteit begint in de eerste plaats bij onszelf. Te weinig mensen staan daar bij stil. Klagen is gemakkelijk.
  • Naast onszelf is er handhaving nodig. De politie voert regelmatig flitscontroles uit op verschillende locaties in Roosdaal. De capaciteit voor flitscontroles binnen onze politiezone TARL wordt ingezet in de vier gemeentes van de zone: Roosdaal, Liedekerke, Affligem en Ternat.
  • Naast onszelf en de politie is er de wegbeheerder. In Roosdaal is dat de gemeente (uitgezonderd gewestwegen).
    • Via maatregelen of kleine of grote ingrepen aan het wegbeeld is het mogelijk een gepaste verkeerssituatie/wegbeeld te creëren waar (de meeste) bestuurders automatisch de gewenste snelheid rijden. Er zijn veel locaties in Roosdaal waar ingrepen nodig zijn (historiek, oude situaties die niet aangepast zijn aan het verkeer van vandaag) en er is een beperkte capaciteit van de dienst mobiliteit. Uiteraard is er ook budget nodig. Overal tegelijk ingrijpen lukt dus niet. Daarom is een mobiliteitsplan belangrijk (www.roosdaal.be/mobiliteitsplan): zo kan op langere termijn budget voorzien worden en kunnen prioriteiten worden gesteld. Kleine (goedkope) ingrepen lossen soms al veel op. Het zijn quick wins. Daar wordt voor zover mogelijk vandaag al op ingezet.
    • Daarnaast is ook sensibilisatie rond snelheid belangrijk, samen met cijfermateriaal (meetgegevens). Hieronder lees je hoe Roosdaal sensibiliseert en meet.

Trafficount toestel

Een klein "bakje" meet en registeert

  • de snelheid
  • het tijdstip
  • de hoeveelheden
  • het type (vrachtwagen/bus, bestelwagen, wagen, motor/fiets)

van voertuigen.

Het toestel wordt sinds april 2020 ingezet op verschillende locaties in Roosdaal. Het helpt de gemeente om inzichten te krijgen in hoeveelheden zwaar verkeer enerzijds, anderzijds helpen de snelheidscijfers (samen met de cijfers van de mobiele dsd-toestellen - zie verder) bij het bepalen van de flitslocaties van de politie.

Meer info.


Vaste snelheidsinformatieborden

In de Brusselstraat en Koning Albertstraat (schoolomgevingen) staan sinds 2019 permanent vaste snelheidsinformatieborden. De toestellen tonen de snelheid aan de bestuurders en zijn vooral bedoeld om te sensibiliseren. Het is ook mogelijk om de toestellen uit te lezen (snelheden, tijdstippen, hoeveelheden verkeer). Zo kan de gemeente bij verkeersanalyse gericht de meetresultaten van een bepaalde periode uitlezen.

In 2022 werden nog 16 andere locaties voorzien van een vast snelheidsinformatiebord. Bekijk hier een overzichtskaart.


Mobiele DSD-toestellen

DSD staat voor Data Speed Display. In het Nederlands wordt het meestal ‘snelheidsinformatiebord’ genoemd (of DSD-toestel, DSD-bord).

Deze snelheidsinformatieborden

  • sensibiliseren bestuurders met de gereden snelheid
  • meten en registreren het verkeer: de hoeveelheid, de snelheid en het tijdstip

De gemeente Roosdaal bezit drie dergelijke toestellen. Deze worden maximaal ingezet. Alleen tijdens onderhoud of bij een defect worden ze niet gebruikt. De toestellen kunnen in principe overal geplaatst worden aan bestaande palen (signalisatie, verlichting, ...), ze zijn "mobiel".

foto rijbaanversmalling

Op verschillende locaties in Roosdaal staan (tijdelijke) rijbaanversmallingen (a.d.h.v. verkeerseilanden). Hinderlijk, veiliger ... de meningen zijn soms verdeeld. Het wat, waarom, wanneer, hoe of het antwoord op andere vragen leest u hieronder.


Rijbaanversmallingen zorgen voor een vertraging van het (vaak te snel rijdende) doorgaande verkeer. Er is in elke straat (in de ene al meer dan de andere) wel te snel rijdend verkeer maar toch worden de rijbaanversmallingen in Roosdaal niet zomaar overal lukraak geïnstalleerd waar te snel gereden wordt.

Tijdelijke rijbaanversmallingen a.d.h.v. verkeerseilanden worden in Roosdaal mogelijk ingericht in volgende gevallen:

  • er is verhoogde doorstroming van (te snel) verkeer omwille van wegenwerken in de buurt (bv. een rijbaanversmalling op een omleggingsweg)
    Voorbeeld: periode augustus 2017 – maart 2018 - verkeerseilanden Kleemstraat, Keyerberg (omleggingswegen tijdens de wegenwerken in de Kraanstraat)
    Voorbeeld: verkeerseilanden Daalbeekstraat en Kapellestraat wegenwerken N8
  • er worden test-rijbaanversmallingen opgesteld in het kader van een toekomstig herinrichtingsproject (opmerking: vaak bevat zo een project ook de aanleg van fietspaden die aan een minimumbreedte moeten voldoen. Die breedte is niet altijd haalbaar (bijvoorbeeld ter hoogte van een gebouw dat (te) dicht tegen de weg staat). Een definitieve ingerichte wegversmalling maakt dan ter hoogte van dat gebouw letterlijk ruimte voor het fietspad én heeft zijn effect op de snelheden van het verkeer).
    Voorbeeld: periode mei 2018 tot eind 2020 - verkeerseilanden Koning Albertstraat (wegvak tussen de Daalbeekstraat en de Jozef Jansstraat
    Voorbeeld: periode juni 2018 tot ... - verkeerseiland Ijzerenkruisstraat
  • er is een (ernstig) probleem met het wegdek dat niet onmiddellijk kan hersteld worden
    Voorbeeld: Kleemstraat, Broekstraat (beiden lokaal zeer slechte betonplaten, door de rijbaanversmalling wordt rijdend verkeer over de slechte betonplaat vermeden)
    Opgelet: het inrichten van een tijdelijke rijbaanversmalling is niet altijd mogelijk (bijvoorbeeld ter hoogte van bochten in de weg, soms in combinatie met bebouwing, waardoor er onvoldoende zichtbaarheid is).
  • soms ligt de (verkeers)oplossing van een probleem niet voor de hand: m.a.w het is niet zeker of het inrichten van een rijbaanversmalling voldoende oplossing biedt. De rijbaanversmalling wordt dan als test ingericht. Meestal voor 6 maanden (gangbaar in de mobiliteitswereld als testperiode), soms korter of langer.

Het inrichten van tijdelijke rijbaanversmallingen gebeurt op advies van het GVO (Gemeentelijk Veiligheidsoverleg met o.a. burgemeester, politie, technische dienst, dienst mobiliteit) en na goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen.

Inrichtingen van tijdelijke rijbaanversmallingen worden opgevolgd en geëvalueerd door de gemeente en de politie op het maandelijkse GVO. Dat gebeurt a.d.h.v. terreinobservaties, snelheidsmetingen (de snelheidsinformatieborden meten ook de snelheden en hoeveelheden van het verkeer), snelheidscontroles, centralisatie van meldingen van burgers of bewoners, ...

Vaak gestelde vragen:

Hoe snel kan de gemeente overgaan tot de inrichting van een tijdelijke rijbaanversmalling?

Dat hangt af van verschillende factoren. Uiteraard moet er eerst een advies van het GVO en een goedkeuring van het college van burgemeester en schepen zijn (zie hierboven). Daarna moet meestal nog een bestelling gebeuren. Verkeerseilanden zijn relatief duur en de gemeente heeft er daarom niet altijd "in voorraad" klaarliggen. De levering van nieuwe verkeerseilanden en de bijhorende signalisatie kost soms tijd. Op de plaats van de inrichting is het niet altijd vanzelfsprekend waar de verkeerseilanden precies moeten komen. Er moet rekening gehouden worden met de doorgang voor fietsers, opritten van bewoners of uitritten van handelszaken, de parkeersituatie, kruispunten of zijwegen in de buurt, bushaltes ... enz. Tenslotte moet de eigenlijke plaatsing in de werkplanning van de gemeentearbeiders worden opgenomen, ook rekening houdend met evenementen (bijvoorbeeld een wielerwedstrijd). Veel van voorgaande zaken kunnen parallel gebeuren waardoor er tijd wordt gewonnen, maar dat is niet altijd het geval.

Heeft een rijbaanversmalling altijd effect op de snelheid?

Gemiddeld voor elke rijbaanversmalling is er altijd een effect in de vorm van een algemeen dalende snelheid . Maar ... de grootte van dat dalende snelheidseffect is op een bepaald tijdstip in de dag ook afhankelijk van de hoeveelheid verkeer. In een drukke ochtendspits bijvoorbeeld is de daling van de snelheid veel duidelijker merkbaar (de hoeveelheid verkeer verplicht de wagens automatisch trager te rijden) dan bijvoorbeeld laat in de avond als er weinig verkeer is. Helaas ... zoals overal zijn er altijd een aantal bestuurders die het gaspedaal te hard blijven induwen. Daarom blijft de gemeente snelheidsmetingen uitvoeren via de snelheidsinformatieborden die sensibiliseren en meten tegelijk. Bijkomend kunnen dan snelheidscontroles door de politie (met boetes) volgen, al dan niet met hoge regelmaat gedurende een langere periode.

Wat is het effect van een rijbaanversmalling op de doorstroming van het verkeer?

Een rijbaanversmalling zorgt algemeen voor een minder vlotte doorstroming van het verkeer. Dat is een nadeel, maar een bewuste keuze en afweging ten opzichte van de snelheid en dus de veiligheid van bestuurders, andere weggebruikers, bewoners.

Is er een voorrangsregeling aan de rijbaanversmallingen?

In geval de rijbaanversmalling slechts betrekking heeft op één rijbaanhelft heeft het tegenoverliggende verkeer voorrang.

In geval de rijbaanversmalling betrekking heeft op beide rijbaanhelften kan een voorrangsregeling ingesteld worden a.d.h.v. verkeersborden. Op basis van de ervaring van de gemeente en de politie en ook ingewonnen advies van verschillende verkeersexperts koos het gemeentebestuur tot 2022 meestal voor een situatie zonder voorrangsregeling omdat

  • dit een positieve en hoffelijke houding van het verkeer stimuleert. Houdt iedereen zich aan die hoffelijkheid? Helaas niet iedereen. Maar ook mét een voorrangsregeling ontbreekt bij sommige bestuurders soms de hoffelijke houding in het verkeer.
  • dit het grootste effect heeft op de (dalende) snelheid van het verkeer in beide rijrichtingen
  • door te dereguleren (= geen voorrangsregeling) worden bestuurders aangezet tot langzamer rijden want ze moeten de situatie beter inschatten

In het geval van circulatie van het verkeer (bv in- of uitrijden dorpskern zone 30) is een voorrangsregeling meer gangbaar.

Vanaf 2022 koos het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad voor uniformiteit en werd aan alle rijbaanversmallingen in Roosdaal een voorrangsregeling ingesteld.

Als er geen voorrangsregeling is, wie is er dan in fout bij een ongeval?

Elk ongeval is verschillend, met of zonder voorrangsregeling. Vaststellingen en verdere afhandeling bij een ongeval gebeurt door de politie en de verzekeringsmaatschappijen van de betrokkenen. Het probleem begint niet bij het ongeval, wel bij het (niet) respecteren van de verkeersborden, de hoffelijkheid, veilig verkeersgedrag en een aangepaste snelheid.


Heeft u vragen of opmerkingen over de rijbaanversmallingen? Neem contact op met politie of de dienst mobiliteit van de gemeente (mobiliteit@roosdaal.be of 054 89 13 42). Uiteraard kan u ook terecht bij de schepen van mobiliteit of de burgemeester (contactgegevens).

Foto compostvatFoto compostbak

Hoe composteer je?

Thuis zelf composteren bespaart je veel lekkende en geurende gft-zakken en/of ritten naar het recyclagepark voor je groot tuinafval. Bovendien produceer je compost om terug in de tuin te gebruiken. Redenen genoeg dus om een hoekje in je tuin op te offeren voor een composteersysteem. Maar welk systeem is het meest geschikt en hoe begin je eraan?

Wens je een vat of bak aan te kopen?

De gemeente geeft je graag een duwtje in de rug. Tegen een voordelig tarief kan je bij ons vaten en bakken aankopen. De bakken en vaten zijn beschikbaar tot het jaarlijks budget is opgebruikt en zolang de voorraad strekt.

Voor een vat van 280 liter betaal je € 25,00. Een bak van 1300 liter kost je € 50,00.

Als je een kleinere tuin hebt of weinig groenafval zoals bladeren en snoeihout kies je best voor een vat. Voor eigenaars van grote tuinen (>400m²) is een bak de beste optie.

Elk gezin kan maximaal twee recipiënten aankopen.

Informeer de beschikbaarheid via milieu@roosdaal.beof telefonisch op het nummer 054 89 13 35.

Tips van de Tuincoach:

Stap 1:
Bekijk het eerste filmpje 'composteren: basisbegrippen'.
Daarin legt Jan Godemont uit wat je allemaal kan composteren, hoe composteren in zijn werk gaat en helpt je bij de keuze tussen composteren in een compostvat of in compostbakken.

Stap 2:
Nadat je de basis hebt gezien, kan je kiezen welk compostsysteem je wilt installeren en bekijk ofwel het filmpje 'composteren in een vat' ofwel 'composteren in bakken'. Op 10 minuten heb je hiermee voldoende informatie om aan de slag te gaan!

Stap 3:
De derde stap is een geschikte locatie kiezen en de aankoop van een compostbak of -vat.

Hoe compost gebruiken in je tuin?
Compost is een bodemverbeteraar. Dit wil zeggen dat compost de structuur van je bodem beter maakt zodat je bodem luchtiger wordt en meer water vasthoudt. In compost zitten ook voedingsstoffen zoals stikstof, fosfor en calcium die jouw planten nodig hebben om te blijven groeien en bloeien.
Wat is het verschil tussen (kunst)meststoffen en een bodemverbeteraar zoals compost?
Meststoffen geven kort heel veel voedingstoffen aan je plant; compost gaat minder voedingstoffen geven maar wel veel langer. Dat is beter voor jouw planten.
In het laatste filmpje legt Jan uit op welke verschillende manieren je je compost nuttig kan gebruiken.

Foto rat

De beste bestrijding tegen ratten is preventie. Door de voedselbeschikbaarheid laag te houden en geen rommel te laten rondslingeren wordt de kans op ratten aanzienlijk verkleind.

Volgende richtlijnen maken de kans op ratten aanzienlijk kleiner:

  • Laat geen etensresten slingeren en zorg dat voedingswaren bewaard worden in harde afgesloten dozen. Dit geldt ook voor het eten van huisdieren. Voeder ze bij voorkeur ’s morgens en ruim de restjes ’s avonds op.
  • Verzamel huisvuil in afgesloten bakken, niet in zakken en zorg dat het zo snel mogelijk wordt afgevoerd.
  • Vermijd langdurige voedselopslag.
  • Beperk het aantal plaatsen waar de ratten nesten kunnen maken en te schuilen. Zorg daarom voor een opgeruimde tuin en binnenruimte (huis, stal, schuur,…).
  • Laat geen water staan, ook ratten moeten drinken.
  • Plaats compostbakken op een verharde ondergrond en sluit deze goed af.

De meest voorkomende ratten rond woningen zijn bruine en zwarte ratten.
Bruine ratten zijn 20 tot 30 cm groot en kunnen tot 500 g wegen. Hun staart is korter dan hun lichaam.
Zwarte ratten zijn iets kleiner. Ze worden 15 tot 25 cm en kunnen tot 300 g wegen. Hun staart is langer dan hun lichaam.

De aanwezigheid van ratten wordt meestal duidelijk uit de sporen die ze achterlaten. Volgende signalen (kunnen) wijzen op de aanwezigheid van ratten:

  • Rondscharrelende en knarsende geluiden;
  • Knaagschade, ratten laten typisch een knaagspoor na van twee ondiepe gootjes met een tussenafstand van ongeveer 4 mm;
  • Holen en nesten;
  • Uitwerpselen, donkere langwerpige uitwerpselen van 1 tot 2 cm. Vaak meerdere bij elkaar.
  • Specifieke geur;
  • Pootafdrukken.

De gemeente staat in voor het verdelgen van ratten op het openbaar domein. Vanaf 2022 worden er per jaar 12 rattenverdelgingscampagnes georganiseerd.

De gemeente staat niet in voor de verdelging van ratten in private tuinen, koeren of gebouwen. Iedereen is bij wet verplicht om op eigen terrein ratten te bestrijden. Wanneer je dus ratten aantreft in of rond je huis of bedrijf, moet je deze (laten) verdelgen. Voor de bestrijding kan je beroep doen op een erkende rattenverdelgingsfirma, of je kan zelf aan de slag gaan.

Als het slechts om één of enkele ratten gaat, kan je werken met klemmen of vallen. Deze moeten dicht bij het hol of nest geplaatst worden op een loopspoor. Ratten zijn heel schuwe dieren die nieuwe dingen mijden. Je kan de slaagkans doen stijgen door ervoor te zorgen dat ze geen alternatieve route hebben.

Wanneer de vallen en klemmen onvoldoende werking blijken te hebben of er is een grote haard, moeten de ratten verdelgd worden m.b.v. gif. Ratten worden bestreden met traagwerkende anticoagulantia. Het kan dus enkele dagen duren vooraleer het gif effect heeft. Daarnaast heeft een rat een aangeboren vrees voor vreemde objecten en kan het dus een tijdje duren vooraleer ze het gif opneemt.

Wanneer je werkt met giftige lokazen is het belangrijk om volgende richtlijnen in acht te nemen:

  • Volg de richtlijnen op de verpakking;
  • Plaats het gif op loopsporen of dicht bij het nest/hol;
  • Zorg ervoor dat kinderen en (huis)dieren er niet bij kunnen, gebruik rattenbakken of -buizen of leg het gif in het hol;
  • Plaats de juiste hoeveelheid lokaas. Te veel lokaas kan gaan schimmelen, zeker op vochtige plaatsen en buiten, te weinig lokaas zal niet efficiënt zijn;
  • Blijf opnieuw lokaas plaatsen tot er niet meer van gegeten wordt.
Logo Kleine daad groot resultaat

Dagelijks zijn wij in de weer om onze gemeente netjes te houden. Soms is dat ontmoedigend, want onze inspanningen zijn na korte tijd al niet meer zichtbaar.

Geef het goede voorbeeld en laat geen afval achter.

Wil je actief helpen? De ondersteunen wij je opruimacties!
Je kunt aan de slag gaan, alleen, met buren, met een vereniging,...

Opruimmateriaal zoals grijpers, fluohesjes en duurzame handschoenen kan je bestellen via de website van Mooimakers.

De zakken specifiek voor zwerfvuil kan je bij de dienst milieu afhalen, na afspraak. Volle zakken worden volgens gemaakte afspraken bij je thuis opgehaald.

Merk je een sluikstort op, laat dit dan weten aan onze dienst milieu via milieu@roosdaal.be
of telefonisch op 054 89 13 30.
We ruimen het stort dan zo snel mogelijk op. Kunnen we achterhalen wie het afval achterliet dan krijgt die de rekening!

Kinderen opruimactie zwerfvuil

 

 

krul contactDienst Milieu

Brusselstraat 15, 1760 Roosdaal
Tel 054 89 13 30
milieu@roosdaal.be

 

Subcategorieën