landschap hoofding 1

Waar zoekt u naar?

Graag uw suggesties !

Heeft u ergens een foutje ontdekt?
Zocht u iets wat u niet vond op onze website?
Heeft u suggesties voor nieuwe toepassingen op onze website?

Bezorg ons uw feedback en help ons
om deze site te verbeteren!

Momenteel wordt door het lokaal bestuur Roosdaal de laatste hand gelegd aan de bouw en inrichting van Den Broebel, een gloednieuwe polyvalente zaal in de Gustaaf Ponchautstraat te OLV-Lombeek die ruimte biedt aan evenementen, lokale verenigingen en het Rode Kruis Roosdaal.

Het gebouw kwam in de plaats van de vroegere voetbalkantine met dezelfde naam. De sloop van de vroegere voetbalkantine en de bouw van een nieuwe zaal werd via een “in-house” opdracht verleend aan Haviland Intercommunale. Het ontwerp is in handen van Mudat Architecture & Urban Planning en firma De Brandt NV was verantwoordelijk voor de uitvoering van de nieuwbouw.

De site van Den Broebel wordt een plek voor verenigingen en inwoners

De polyvalente ruimte (max. 200 personen) op de eerste verdieping is voorzien van sanitair, een bar en een volledig uitgeruste professionele keuken. De zaal kan gebruikt worden voor verenigingsactiviteiten (bv. bestuursvergaderingen, cursussen, repetities, jaarlijks ledenfeest, activiteiten zonder toegangsprijs…), activiteiten met toegangsprijs en/of verkoop (bv. eetfestijnen, fuiven,…), koffietafels en privéfeesten.

Op de benedenverdieping is een vergaderruimte voorzien voor verenigingen (max. 24 personen). Rode Kruis Roosdaal zal haar intrek nemen in nieuwe lokalen op de benedenverdieping met sanitaire voorzieningen, een lesruimte en een ruime garage voor o.a. de ziekenwagen.

Ook de aanleg van de buitenruimte krijgt nog verder vorm. Een deel van het vroegere voetbalterrein werd reeds beplant met bomen. De overige ruimte wordt nog omgevormd tot een terras met speelweide, waar eventueel ook kleinschalige evenementen, zoals buurtfeesten, georganiseerd kunnen worden.

Reservaties mogelijk voor gebruik vanaf 7 februari

Den Broebel zal ter beschikking gesteld worden aan gebruikers vanaf maandag 7 februari 2022, uiteraard rekening houdend met de maatregelen tegen COVID-19.

De plechtige inhuldiging zal nog even op zich moeten laten wachten, maar uitstel is geen afstel!

Lokaal bestuur Roosdaal wil verenigingen, privépersonen,… reeds de kans geven om een reservatie te plaatsen. Reserveren is dan ook mogelijk vanaf maandag 10 januari 2022.

Geïnteresseerden nemen contact op met de Dienst Welzijn & Vrije Tijd van de gemeente via cultuur@roosdaal.beof 054 89 49 01 voor meer informatie of een optie.

Reservaties zijn pas definitief na goedkeuring van het reservatieformulier door het gemeentebestuur en na betaling van de retributie.

Overige gemeentelijke zalen

De Lombeekkring in de Koning Albertstraat te OLV-Lombeek zal niet langer verhuurd worden en wordt voortaan enkel gebruikt door Triangel OLV-Lombeek.

In de grote zaal van Kattem worden momenteel werken gepland, na uitvoering hiervan zal deze zaal opnieuw opengesteld worden voor gebruik.

De kleine zaal van Kattem is momenteel wel beschikbaar voor verhuur.

Ook de kantine van ‘t Sportvlot en de turnzaal in Triangel Pamel worden nog steeds ter beschikking gesteld aan verenigingen voor sportieve activiteiten.

Tenslotte kunnen we ook al meegeven dat door de Roosdaalse gemeenteraad werd besloten om een huurovereenkomst aan te gaan voor de zaal Sint-Martinus te Strijtem, waardoor deze parochiezaal in de toekomst ook zal uitgebaat worden door het gemeentebestuur. Verdere informatie en een startdatum voor verhuur worden later gecommuniceerd.

Meer info?

Bij interesse in één van de Roosdaalse gemeentelijke zalen neem je contact op met de Dienst Welzijn & Vrije Tijd via cultuur@roosdaal.beof 054 89 49 01 voor meer informatie of een optie.

Het gebruiks- en retributiereglement met tarieven per categorie en soort gebruik, en het in te vullen aanvraagformulier voor de gemeentelijke zalen zijn terug te vinden op www.roosdaal.be/vrije-tijd-en-toerisme/uitleendienst-zalen/zalen.

Een koeriersdienst levert bij een burger een pakket dat niet door hen besteld was.
De bestellingen gebeuren via de optie levering met betaling achteraf. Via deze modus operandi trachten daders de bestelde goederen te bekomen zonder te moeten betalen
Burgers riskeren de rekening of aanmaningen te ontvangen voor deze goederen.

Wat te doen?

  • Indien je thuis bent, neem de goederen niet in ontvangst en geef deze onmiddellijk terug aan het koeriersbedrijf.
  • Indien je niet thuis bent en je vindt het pakket bij thuiskomst of krijgt het via de buren dan stuur het pakket terug volgens de retourprocedure.
  • Wordt er bij je aangebeld door onbekenden met de vraag naar het specifieke pakket, bel dan onmiddellijk 101 en geef een persoonsbeschrijving, richting in de welke de verdachten zich begeven of eventuele nummerplaat door.
  • Ontvang je nadien toch nog aanmaningen tot betaling, leg dan klacht neer bij de politie.

De wijkwerkbemiddelaar, Candy Stockmans, houdt vanaf 2022 haar wekelijkse zitdag in het OCMW van Roosdaal (Kerkstraat 4 – Borchtlombeek) in plaats van in het gemeentehuis.

Deze zal nog steeds doorgaan op maandagvoormiddag van 9.00 tot 12.00 uur.

Candy is bereikbaar via candy.stockmans@vdab.be.

Haar eerste zitdag in het OCMW is 10 januari.

Meer informatie over wijk-werken: https://www.roosdaal.be/opleiding-en-werken/poetsmolen-wijk-werken

Wees slimmer dan een phisher

Het aantal slachtoffers van phishing is hallucinant: criminelen worden steeds beter en slimmer. Daarom lanceert het Centrum voor Cybersecurity België (CCB) een Safeonweb-app. Zo heb je altijd actuele informatie op zak.

Wat is pishing?
Velen van ons kregen er al wel eens mee te maken. Je ontvangt een mail, sms of bericht via sociale media die je met een smoes wil overhalen tot het klikken op een link. Daar moet je je persoonlijke gegevens, code en wachtwoorden invullen. Zo hebben criminelen toegang tot je rekening en gaan ze met je geld aan de haal. Het gebeurt ook telefonisch: ze bellen je op, proberen je vertrouwen te winnen en overhalen je om je bankkaartgegevens en wachtwoorden mee te delen.

Wat doe ik met een verdacht bericht?
Stuur verdachte sms'en of mailberichten door naar verdacht@safeonweb.be. Met deze informatie worden mensen via de nieuwe Safeonweb-app gewaarschuwd voor grote phishingcampagnes.

Wat doet de Safeonweb-app?
Als het CCB merkt dat er veel meldingen binnenkomen via mail, ontvang je binnen de 10 minuten een waarschuwing via de app zodat je extra waakzaam bent en niet in de val kan trappen.

Waar download ik de Safeonweb-app?
De nieuwe Safeonweb-app wordt gratis ter beschikking gesteld voor iOS in de App Store en Android in de Google Play Store. Meer informatie: www.safeonweb.be/nl/safeonweb-app

Dat kan altijd tijdens de kantooruren, tenzij anders vermeld.

Argenta: 03/285.51.11

AXA Bank: 03/286.66.55

Bank Nagelmackers: 02/229.69.30 (ma-vrij 8u-18u)

Bank van Breda:
03/217.53.88 (tijdens de kantooruren)
03/217.52.00 (buiten de kantooruren)

Belfius: 02/222.82.70 (ma-vrij 8u-22u, za 9u-17u)

Beobank: 02/626.50.50

BNP Paribas Fortis: 02/762.60.00
(ma-vrij 7u-22u, za 9u-17u)

bpost bank: 02/278.50.32
CBC Banque: 0800/920.20 (24/7 bereikbaar)
of +32 (0)15/63.23.53 (vanuit het buitenland)

Crelan: 02/558.78.88

Deutsche Bank: 078/15.61.60

Europabank:
09/224.76.90 (tijdens de kantooruren)
09/224.74.07 (buiten de kantooruren)
+32 (0)9/224.74.07 (vanuit het buitenland)

ING: 02/464.60.01 (ma-vrij 8u-22u, za 9u-17u)

KBC Bank: 0800 656 50 (24/7 bereikbaar) of
+32 (0)15/63.22.80 vanuit het buitenland

Keytrade Bank: 02/679.90.00

Triodos Bank: 02/548.28.00

VDK Bank: 09/267.33.31 (op werkdagen van 9u tot 12u en van 13.30u tot 16.30u)

Bron: Febelfin.be

Nieuwe oproep: Reflecterende huisnummers

Na het overdonderende succes in 2021 (2 500 aanvragen), hernemen we deze actie.

Een huisnummer dat duidelijk zichtbaar is van op straat redt mensenlevens. Het gebeurt soms dat de ambulanciers ’s nachts aanbellen bij de verkeerde voordeur omdat een huisnummers onduidelijk is aangebracht. Bij sommige spoedinterventies – bijvoorbeeld bij hart- of herseninfarcten – maken deze minuten tijdverlies soms het verschil tussen leven en dood. In bijna de helft van de interventies bij duisternis is er sprake van een moeilijk terug te vinden woning.

Het lokaal bestuur van Roosdaal roept daarom, samen met de hulpdiensten, alle inwoners op om een reflecterend huisnummer aan te vragen en op een duidelijk zichtbare plaats te bevestigen.

Op deze pagina vind je een overzicht van de antwoorden op veel gestelde vragen. Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact op met de medewerkers van de dienst burgerzaken (burgerzaken@roosdaal.be).
 


Hoe kan ik me inschrijven voor een reflecterend huisnummer?

Vul het online formulier uiterlijk 1 november 2022 in via www.roosdaal.be/nieuwhuisnummer.

Heb je geen toegang tot internet? Vul het inschrijvingsstrookje in dat je kan terugvinden in Roosdaal Info (september 2022) of haal een inschrijvingsstrookje af bij dienst Burgerzaken. Deponeer strookje uiterlijk op 1 november 2022 in de brievenbus van:

  • Het gemeentehuis (Brusselstraat 15)
  • Het OCMW (Kerkstraat 4).

Waarom moet ik me inschrijven voor een gratis huisnummer?

Om logistieke en kostenefficiënte redenen kan je je inschrijven om een gratis reflecterend huisnummer te krijgen. Op die manier krijgen we een goed zicht op de te bestellen nummers voor inwoners die bereid zijn zo’n huisnummer te bevestigen.

Ik had vorig jaar al een reflecterende huisnummer gevraagd. Moet ik dit jaar opnieuw één aanvragen?

  • Heb je je reflecterend huisnummer al ontvangen? Je hoeft geen nieuw meer aan te vragen.
  • Heb je je reflecterend huisnummer nog niet ontvangen? Neem contact op met Dienst Burgerzaken (burgerzaken@roosdaal.be– 054 89 13 20)

Wanneer worden de reflecterende huisnummers voorzien?

Je kan je reflecterend huisnummer aanvragen tot 1 november 2022.
Nadien doen we de bestelling van de reflecterende huisnummers.
Van zodra de nummers in ons bezit zijn, worden deze door gemeentepersoneel en vrijwilligers verdeeld.

Is het reflecterend huisnummer gratis?

Je ontvangt eenmalig een gratis reflecterend huisnummer.

Het is momenteel niet mogelijk om bij beschadiging, verlies of diefstal een nieuw nummer aan te vragen.

Ben ik verplicht om het reflecterend huisnummer te gebruiken?

Je bent niet verplicht om het reflecterend huisnummer te bestellen en te gebruiken.

Bestel je een reflecterende huisnummer? Dan verwachten we dat je dit ook gebruikt.

Ik woon in een meergezinswoning. Wat moet ik doen?

Meergezinswoningen hebben meestal niet alleen een hoofdcijfer, maar ook een busnummer per wooneenheid (bijvoorbeeld 33 bus 1). Wie in een meergezinswoning woont, mag uiteraard ook laten weten dat hij/zij een reflecterend huisnummer wil. We zullen evenwel enkel een hoofdcijfer voorzien en dat bezorgen aan een van de bewoners van het gebouw dat een exemplaar heeft aangevraagd.

Hoe en waar moet ik het reflecterend huisnummer bevestigen?

Streef naar een maximale zichtbaarheid vanaf de openbare weg.

  • Bij voorkeur op de brievenbus, op een hoogte tussen 0,50 en 1,50 meter.
  • Past het nummer niet op de brievenbus? Dan mag het ook op een andere drager worden bevestigd. Op een paaltje of een omheining bijvoorbeeld, op een hoogte tussen 0,50 en 1,50 meter.
  • Indien de voorgevel van het gebouw of de woning zich op minder dan acht meter van het openbaar domein bevindt (de rooilijn), mag het nummer ook op de voorgevel worden bevestigd, vlakbij de voornaamste toegangsdeur en op een hoogte tussen 1,50 en 2 meter.

Wat met mijn huidige huisnummer?

Je eigen, originele huisnummer mag uiteraard blijven hangen. Is je huisnummer niet meer goed leesbaar, verouderd of te ver van de straatkant geplaatst? Dan kan je het best verwijderen. 

Waarom een reflecterend huisnummer?

Een huisnummer dat goed leesbaar is van op de straat is een welgekomen hulpmiddel om de bereikbaarheid van de inwoners te verhogen. De tijdwinst die hierdoor gerealiseerd wordt, kan van levensbelang zijn. Zo vinden de hulpdiensten meestal eenvoudig de straat, maar moeilijker de juiste woning. Dit zeker in afgelegen gebieden en in het donker of bij slecht weer. In geval van nood kan elke extra seconde die een huisarts, ziekenwagen of brandweer nodig heeft om te zoeken naar een adres immers een seconde te veel zijn.

Daarnaast is het voor vele postbodes en pakjesdiensten niet altijd vanzelfsprekend om snel het juiste adres te vinden. Het verkeerd bussen en de daarbij aansluitende problemen kunnen hierdoor vermeden worden.

Ook andere diensten en mensen rekenen op de goede zichtbaarheid van je huisnummer. Denk maar aan de leden van verenigingen die drukwerk moeten bedelen. Op deze manier steunt het bestuur alle vrijwilligers die zich willen inzetten voor hun vereniging.

Tenslotte worden ook bezoekers die niet vertrouwd zijn met de omgeving geholpen.

Wat moet ik doen als ik mijn woning of gebouw huur?

Ben je huurder of gebruiker van een gebouw? Bespreek dan onderling met de eigenaar over de bestelling en plaatsing van het reflecterend huisnummer.

Ook gebouwen die bestemd zijn voor administratief, commercieel en industrieel gebruik kunnen een reflecterend huisnummer bestellen, zelfs als ze geen woning bevatten.

Burenbemiddeling

burenbemiddelingStoort het lawaai van de boormachine, heb je last van de rook van de barbecue die bij jou overvliegt of heb je een andere ergernis? De ergernis wordt vaak niet besproken, waardoor het conflict niet opgelost geraakt en escaleert. Dit kan zorgen voor spanning met de buren. Laat het niet escaleren en praat op tijd met je buren! Maak eventueel afspraken. Zo kunnen veel ergernissen worden opgelost.