landschap hoofding 1

Waar zoekt u naar?

Graag uw suggesties !

Heeft u ergens een foutje ontdekt?
Zocht u iets wat u niet vond op onze website?
Heeft u suggesties voor nieuwe toepassingen op onze website?

Bezorg ons uw feedback en help ons
om deze site te verbeteren!

Nieuwe oproep: Reflecterende huisnummers

Na het overdonderende succes in 2021 (2 500 aanvragen), hernemen we deze actie.

Een huisnummer dat duidelijk zichtbaar is van op straat redt mensenlevens. Het gebeurt soms dat de ambulanciers ’s nachts aanbellen bij de verkeerde voordeur omdat een huisnummers onduidelijk is aangebracht. Bij sommige spoedinterventies – bijvoorbeeld bij hart- of herseninfarcten – maken deze minuten tijdverlies soms het verschil tussen leven en dood. In bijna de helft van de interventies bij duisternis is er sprake van een moeilijk terug te vinden woning.

Het lokaal bestuur van Roosdaal roept daarom, samen met de hulpdiensten, alle inwoners op om een reflecterend huisnummer aan te vragen en op een duidelijk zichtbare plaats te bevestigen.

Op deze pagina vind je een overzicht van de antwoorden op veel gestelde vragen. Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact op met de medewerkers van de dienst burgerzaken (burgerzaken@roosdaal.be).
 


Hoe kan ik me inschrijven voor een reflecterend huisnummer?

Vul het online formulier uiterlijk 1 november 2022 in via www.roosdaal.be/nieuwhuisnummer.

Heb je geen toegang tot internet? Vul het inschrijvingsstrookje in dat je kan terugvinden in Roosdaal Info (september 2022) of haal een inschrijvingsstrookje af bij dienst Burgerzaken. Deponeer strookje uiterlijk op 1 november 2022 in de brievenbus van:

  • Het gemeentehuis (Brusselstraat 15)
  • Het OCMW (Kerkstraat 4).

Waarom moet ik me inschrijven voor een gratis huisnummer?

Om logistieke en kostenefficiënte redenen kan je je inschrijven om een gratis reflecterend huisnummer te krijgen. Op die manier krijgen we een goed zicht op de te bestellen nummers voor inwoners die bereid zijn zo’n huisnummer te bevestigen.

Ik had vorig jaar al een reflecterende huisnummer gevraagd. Moet ik dit jaar opnieuw één aanvragen?

  • Heb je je reflecterend huisnummer al ontvangen? Je hoeft geen nieuw meer aan te vragen.
  • Heb je je reflecterend huisnummer nog niet ontvangen? Neem contact op met Dienst Burgerzaken (burgerzaken@roosdaal.be– 054 89 13 20)

Wanneer worden de reflecterende huisnummers voorzien?

Je kan je reflecterend huisnummer aanvragen tot 1 november 2022.
Nadien doen we de bestelling van de reflecterende huisnummers.
Van zodra de nummers in ons bezit zijn, worden deze door gemeentepersoneel en vrijwilligers verdeeld.

Is het reflecterend huisnummer gratis?

Je ontvangt eenmalig een gratis reflecterend huisnummer.

Het is momenteel niet mogelijk om bij beschadiging, verlies of diefstal een nieuw nummer aan te vragen.

Ben ik verplicht om het reflecterend huisnummer te gebruiken?

Je bent niet verplicht om het reflecterend huisnummer te bestellen en te gebruiken.

Bestel je een reflecterende huisnummer? Dan verwachten we dat je dit ook gebruikt.

Ik woon in een meergezinswoning. Wat moet ik doen?

Meergezinswoningen hebben meestal niet alleen een hoofdcijfer, maar ook een busnummer per wooneenheid (bijvoorbeeld 33 bus 1). Wie in een meergezinswoning woont, mag uiteraard ook laten weten dat hij/zij een reflecterend huisnummer wil. We zullen evenwel enkel een hoofdcijfer voorzien en dat bezorgen aan een van de bewoners van het gebouw dat een exemplaar heeft aangevraagd.

Hoe en waar moet ik het reflecterend huisnummer bevestigen?

Streef naar een maximale zichtbaarheid vanaf de openbare weg.

  • Bij voorkeur op de brievenbus, op een hoogte tussen 0,50 en 1,50 meter.
  • Past het nummer niet op de brievenbus? Dan mag het ook op een andere drager worden bevestigd. Op een paaltje of een omheining bijvoorbeeld, op een hoogte tussen 0,50 en 1,50 meter.
  • Indien de voorgevel van het gebouw of de woning zich op minder dan acht meter van het openbaar domein bevindt (de rooilijn), mag het nummer ook op de voorgevel worden bevestigd, vlakbij de voornaamste toegangsdeur en op een hoogte tussen 1,50 en 2 meter.

Wat met mijn huidige huisnummer?

Je eigen, originele huisnummer mag uiteraard blijven hangen. Is je huisnummer niet meer goed leesbaar, verouderd of te ver van de straatkant geplaatst? Dan kan je het best verwijderen. 

Waarom een reflecterend huisnummer?

Een huisnummer dat goed leesbaar is van op de straat is een welgekomen hulpmiddel om de bereikbaarheid van de inwoners te verhogen. De tijdwinst die hierdoor gerealiseerd wordt, kan van levensbelang zijn. Zo vinden de hulpdiensten meestal eenvoudig de straat, maar moeilijker de juiste woning. Dit zeker in afgelegen gebieden en in het donker of bij slecht weer. In geval van nood kan elke extra seconde die een huisarts, ziekenwagen of brandweer nodig heeft om te zoeken naar een adres immers een seconde te veel zijn.

Daarnaast is het voor vele postbodes en pakjesdiensten niet altijd vanzelfsprekend om snel het juiste adres te vinden. Het verkeerd bussen en de daarbij aansluitende problemen kunnen hierdoor vermeden worden.

Ook andere diensten en mensen rekenen op de goede zichtbaarheid van je huisnummer. Denk maar aan de leden van verenigingen die drukwerk moeten bedelen. Op deze manier steunt het bestuur alle vrijwilligers die zich willen inzetten voor hun vereniging.

Tenslotte worden ook bezoekers die niet vertrouwd zijn met de omgeving geholpen.

Wat moet ik doen als ik mijn woning of gebouw huur?

Ben je huurder of gebruiker van een gebouw? Bespreek dan onderling met de eigenaar over de bestelling en plaatsing van het reflecterend huisnummer.

Ook gebouwen die bestemd zijn voor administratief, commercieel en industrieel gebruik kunnen een reflecterend huisnummer bestellen, zelfs als ze geen woning bevatten.

Burenbemiddeling

burenbemiddelingStoort het lawaai van de boormachine, heb je last van de rook van de barbecue die bij jou overvliegt of heb je een andere ergernis? De ergernis wordt vaak niet besproken, waardoor het conflict niet opgelost geraakt en escaleert. Dit kan zorgen voor spanning met de buren. Laat het niet escaleren en praat op tijd met je buren! Maak eventueel afspraken. Zo kunnen veel ergernissen worden opgelost.

Sint-Gaugericuskerk

Juli 2017

  • In juli 2017 valt er een steen naar beneden uit de middenbeuk van de Sint-Gaugericuskerk. De kerk wordt gesloten en onmiddellijk geïnspecteerd.

Na juli 2017

  • Kostprijs van het verslag, bijkomend technisch onderzoek, reparatie, … wordt beraamd op € 250 000. Zonder gemeentelijk kerkenbeleidsplan kan, omwille van dit bedrag, geen onmiddellijke herstelling worden uitgevoerd.
  • De bespreking van het gemeentelijk kerkenbeleidsplan tussen de verschillende kerkraden en het Centraal Kerkbestuur liep reeds in veelvuldig overleg met de federatieploeg van Roosdaal, de dekenassistent voor onze parochiale zone, de regionale diensten van Onroerend Erfgoed, het bisdom. Het gemeentebestuur bleef op de hoogte van de evolutie en de inhoud en hun opmerkingen werden verwerkt.

Zomer 2018

  • Er is een ontwerp gemeentelijk kerkenbeleidsplan dat voorgelegd wordt aan de diensten van Onroerend Erfgoed en het bisdom. Vanaf september 2018 keuren alle kerkfabrieken het plan goed samen met het Centraal Kerkbestuur.
  • In overleg met het gemeentebestuur wordt in diezelfde periode een akkoord gevonden om een studie uit te schrijven, die voor de kerk van Pamel door deskundigen zal laten uitzoeken:
    • Wat het zou kunnen kosten om de kerk opnieuw voor 20 jaar goed in orde te zetten?
    • Wat de andere mogelijkheden zouden zijn om te doen met de kerk?

Juni 2019

  • Na positief advies van de diensten van Onroerend Erfgoed en het bisdom (einde 2018) kan het gemeentelijk kerkenbeleidsplan, nodig om verder te kunnen doen met eender welke ingreep aan eender welke kerk, op 20 juni 2019 door de gemeenteraad unaniem goedgekeurd worden!
  • De gemeenteraad heeft als voorwaarden gesteld dat:
    • zij geconsulteerd wil worden bij elke voorgestelde belangrijke wijziging van het gebruik van de Roosdaalse kerken,
    • elke zulke wijziging financieel haalbaar moet zijn,
    • dat vooraleer er dergelijke wijzigingen gebeuren er met hen in overleg wordt gegaan om te onderzoeken of een gebruik ten behoeve van de gemeenschap in welke vorm dan ook mogelijk is.
  • De kerkfabriek van Pamel start, na de beslissing van de gemeenteraad, onmiddellijk met een vraag tot studie om te bepalen hoe hoog de restauratiekost van de kerk zal zijn.

juli-augustus-september 2019

  • Abscis Architecten, Stabitec Stabiliteitsingenieurs en Groep Monument hebben alle informatie verzameld om een studie uit te voeren. Deze mensen behoren tot het kruim van de ingenieursbureaus in België met pakken ervaring in restauratie van historische gebouwen, en meer in het bijzonder nog kerken.

oktober 2019

  • Verslag hierover aan de kerkraad.

Verslag

Wat waren hun bevindingen?

De kerk gaat zeker niet invallen!

Wat moet er eerst en vooral gebeuren, wat is er eerste prioriteit en noodzaak?

Er moeten wat stabiliteit betreft verbeteringswerken worden uitgevoerd. De experten hebben voor deze verbeteringswerken en herstel een plan van aanpak uitgewerkt. Er zijn ook een aantal technische ingrepen als dringend aangestipt zoals de vernieuwing van de elektrische installatie en het herstel van de bliksemafweer.

Welke andere werken en herstellingen zijn er dan nog nodig om het gebouw voor de langere termijn te bewaren en in dienst te kunnen houden?

  • De restauratie van de ruwbouw, de restauratie van het dak en de dakwaterafvoer.
  • De herstelling van de gevel die in een vorige renovatie, door de toenmalige aannemer niet goed gebeurd is.
  • De gevelstenen zijn van zichzelf poreus en zijn toen te hard gezandstraald, de oude voegen zijn niet ver genoeg uitgehaald, de nieuw gebruikte voegspecie was te hard. De nieuwe voegen zijn daardoor in de tijd nadien en intussen op heel wat plaatsen gebarsten. De muren zijn toen uitwendig behandeld om geen vocht meer in te kunnen dringen. Door de net genoemde barsten in de voegen kon er wel water in maar eens er in kon het er ook niet meer uit. Het spel van regen, wind, warm en koud maakt dat er nu brokken, brokjes afsplinteren en naar beneden vallen.
  • De gevel moet grondig gereinigd en gerestaureerd worden.

Er is - weliswaar verstoord door de pandemie - dan onmiddellijk van start gegaan met deel 2 van de studie met name het zoeken naar ideeën en mogelijkheden voor onze kerk, van verderzetting voor liturgisch gebruik, een eventuele nevenbestemming in de tijd of in de ruimte of een herbestemming.

In het laatste kwartaal van 2020 is de kerkraad samen met Abscis Architecten, de federatieploeg, de parochiale verenigingen (KWB, Femma, Fusa-koor, de chiromeisjes), Erfgoed Rausa, het gemeentebestuur, de gemeentelijke administratie, de politieke partijen, Erfgoedcel Pajottenland Zennevallei, de Roosdaalse handelaars op zoek gegaan naar scenario’s en mogelijkheden voor de kerk van Pamel in de volgende decennia.

Dat overleg loopt momenteel maar zal als het goed gaat na de zomer 2021 uitmonden in gezamenlijke besluiten.

Over die besluiten informeren we jullie opnieuw.

Meer informatie

Je kan een duidelijk overzicht van de resultaten van studie deel 1 en het gemeentelijk kerkenbeleidsplan aanvragen via kerkinroosdaal@gmail.com.

PZ TARL verkoopt voertuig

De politiezone TARL verkoopt een buitendienstgesteld voertuig type Peugeot 307 SW. 

Wie interesse heeft kan een bod binnenbrengen onder gesloten omslag of per post voor 14 april 2021.

Adres : PZ TARL – dienst PLIF t.a.v. mevr. Marleen Heylens – Affligemsestraat 101 te 1770 Liedekerke

Geïnteresseerden kunnen de wagen bezichtigen na afspraak met mevr. Marleen Heylens op het telefoonnummer 053/65.00.46.

  • Kilometerstand:    109.420 km (stand 02/02/2021)
  • Datum eerste inschrijving: 01/04/2004
  • Motorvermogen  66 KW
  • Brandstof: diesel
  • Trekhaak: nee
  • Chassisnummer:     VF33HRHYB83408836  

Voertuig is niet in perfecte staat.

Onderstaande antwoorden kunnen heel wat vragen beantwoorden.

Wanneer worden de fiscale fiches verstuurd?

De Pensioendienst start de verzendingen begin maart 2021. Elke gepensioneerde zal zijn fiscale fiche ten laatste in de loop van april 2021 ontvangen.

Hoe worden de fiscale fiches verstuurd?

Je vindt je fiscale fiche ten laatste half april 2021 terug op mypension.be.

Buitenland

Woon je in het buitenland, dan ontvang je je fiscale fiche:

Opgelet: Het printen en versturen van 450 000 fiches kost nu iets meer tijd dan in normale omstandigheden.

België

Woon je in België, dan ontvang je je fiscale fiche:

  • via mypension.be;
    en
  • via je eBox.

    Algemene regel

    De Pensioendienst verstuurt dus geen papieren versie naar elke gepensioneerde. Alle gepensioneerden kunnen hun fiscale fiche via mypension.be raadplegen.
    Bovendien is een papieren versie van de fiscale fiche in België niet nodig, want:
    ● de Pensioendienst bezorgt de fiscale fiches tijdig en correct aan de FOD Financiën;
    ● de FOD Financiën gebruikt deze gegevens bij de voorbereiding van je belastingaangifte.

    Dat betekent dat de pensioengegevens al ingevuld zijn in:
    ● het voorstel van vereenvoudigde aangifte;
    ● de aangifte via MyMinfin (Tax-on-web)
    ● of de aangifte die een medeweker van de FOD Financiën voor jou invult.

    Uitzonderingen

    De pensioendienst verstuurt wel nog een papieren versie naar:
    ● gepensioneerden die hun aangifte vorig jaar op papier deden;
    ● gepensioneerden die geen voorstel tot vereenvoudigde aangifte ontvangen;
    ● huwelijkspartners, van wie de gepensioneerde partner in de loop van 2020 overleden is;
    ● bewindvoerders.

    Opgelet: Het printen en versturen van 450 000 fiches kost nu iets meer tijd dan in normale omstandigheden.

Wat als je toch een papieren versie (of duplicaat) wil aanvragen?
Dat is perfect mogelijk.
Je kan je fiscale fiche altijd printen via je online pensioendossier op mypension.be, vanaf het moment dat deze elektronisch beschikbaar is.

Vanaf 19 april kan je ook een papieren versie aanvragen:

  • via een aanvraagmodule die op de webpagina fiscale fiche staat vanaf 19 april;
  • via online contactformulier van de Pensioendienst;
  • door te bellen naar de Pensioenlijn 1765 (of het betalend nummer vanuit het buitenland: +32 78 15 1765) – optie 4 kiezen na de taalkeuze.

Voor deze aanvraag heb je je rijksregisternummer nodig.
Je kan slechts één aanvraag per maand doen.

Wat staat er op de fiscale fiche?
Op de fiscale fiche staan 2 zaken vermeld:

  • de belastbare bedragen die je in het voorgaande jaar ontving;
  • de bedrijfsvoorheffing die al ingehouden en doorgestort werd naar de FOD Financiën.

Lees meer over de fiscale fiches op: www.sfpd.fgov.be/nl/betaling/fiscale-fiche

Een gepensioneerde wil weten waarom hij toch nog belastingen moet bijbetalen in 2021 terwijl de bedrijfsvoorheffing op zijn pensioen al gestegen is sinds januari 2021.

In 2020 moest hij minder bedrijfsvoorheffing betalen op zijn pensioen. Daardoor moet hij mogelijk wel meer bijbetalen voor zijn personenbelasting in 2021. De FOD Financiën heeft er daarvoor gekozen om de bedrijfsvoorheffing te verhogen vanaf januari 2021.
De lichte verhoging van de bedrijfsvoorheffing sinds januari 2021 is om te voorkomen dat de gepensioneerde moet bijbetalen voor zijn belastingen in 2022. Deze stijging van de bedrijfsvoorheffing zal dus nog geen effect hebben op de eindafrekening van de belastingen van 2021.

Lees meer over de lichte stijging van de bedrijfsverhoging op onze website: www.sfpd.fgov.be/nl/betaling/brut-net#Stijging2021

Wilt je op de hoogte blijven van het laatste pensioennieuws?

Schrijf je dan snel in op de nieuwsbrief van de Pensioendienst via www.sfpd.fgov.be/nl/nieuwsbrief

Administratie en logistiek

Medische geschoold personeel

Administratie en logistiek

  1. Steward
    Als steward sta je in voor het vlot verloop van het hele gebeuren.
    Je zal onder andere:
    1. De voorhoofdtemperatuur afnemen bij de bezoekers
    2. Controleren of mondmaskers gedragen worden, de handen ontsmet worden en of de social distancing gerespecteerd wordt
    3. De mensen wegwijs maken
    4. De stoelen ontsmetten in de wachtruimte
    5. Niet medische vragen beantwoorden


  2. Onthaalmedewerker
    Als onthaalmedewerker sta je onder andere in voor: 
    1. De identiteit controleren én de afspraak en de inschrijving controleren en bevestigen.
    2. De naam van het vaccin noteren (bij 2e afspraak)
    3. De burger doorverwijzen naar juiste vaccinatielijn (op basis van kleuren)
    4. De afspraak voor een tweede inspuiting maken.

  3. Medewerker callcenter
    Als medewerker van een callcenter beantwoord je de telefonische vragen van de inwoners.

    We vragen van medewerkers voor administratie en logistiek: 
    • Goede communicatieve vaardigheden zijn hier een meerwaarde
    • Enige kennis van software zoals Office is ook een pluspunt

Medisch geschoold personeel

  1. Medisch administratieve medewerkers
    Als medisch administratieve medewerker ben je verantwoordelijk voor het:
    1. Controleren of burger in de juiste vaccinatielijn staat (o.b.v. 1 ste vaccin)
    2. Overlopen van een vragenlijst (Vraag naar allergieën en eventuele allergische reacties op voorgaande vaccinaties.)
    3. Overleggen met de aanwezige geneesheer bij twijfel
    4. Registreren van de vaccinatie in Vaccinet en in Sharepoint

    We verwachten van medisch administratieve medewerkers:
    • Goede communicatieve vaardigheden
    • Beschikken over medisch-verpleegkundige kennis voor het kunnen inschatten van risico’s en contra-indicaties
    • Gebonden zijn aan het beroepsgeheim

    Volgende personen komen zeker in aanmerking:
    Verpleegkundigen, kinésitherapeuten, bachelor in de dieetleer, studenten verpleegkunde en studenten geneeskunde.

  2. Vaccinators
    We verwachten van vaccinatores:
    • Goede communicatieve vaardigheden
    • Geven van informatie over het vaccin en de mogelijke nevenwerkingen
    • Beschikken over medisch-verpleegkundige kennis
    • Bevoegd zijn om te vaccineren

    Volgende personen komen zeker in aanmerking:
    Artsen, verpleegkundigen, vroedvrouwen met een diploma van voor 2018 (dit kunnen ook vrijwilligers, gepensioneerden, studenten en stagiairs zijn, op voorwaarde dat ze over eenzelfde professionele- of opleidingsachtergrond beschikken)

    Volgende personen komen zeker in aanmerking na een opleiding:
    Tandartsen, apothekers en kinesisten

  3. Apothekers
    Als apotheker bereid je de vaccines voor die toegediend zullen worden.

    Volgende personen komen zeker in aanmerking:
    Artsen, apotheekassistenten, tandartsen, artsen in opleiding, apothekers in opleiding, medische laboranten