Inschrijven op onze digitale nieuwsbrief
Heeft u ergens een foutje ontdekt?
Zocht u iets wat u niet vond op onze website?
Heeft u suggesties voor nieuwe toepassingen op onze website?
Bezorg ons uw feedback en help ons
om deze site te verbeteren!
Inschrijven op onze digitale nieuwsbrief
Voor een overzicht van de protocollen en machtigingen, klik hier
Deze privvacyverklaring is van toepassing op alle diensten van zowel het gemeentebestuur van Roosdaal als het OCMW Roosdaal, verenigd onder de noemer "Lokaal Bestuur Roosdaal".
In deze privacyverklaring wordt informatie gegeven over welke gegevens verzameld worden en hoe hiermee omgegaan wordt.
Lokaal bestuur Roosdaal houdt zich in alle gevallen aan de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), elders ook GDPR genoemd.
Dit betekent dat wij:
Bij vragen over deze privacyverklaring kan je steeds contact opgenomen via onderstaande contactgegevens:
Lokaal bestuur Roosdaal
Brusselstraat 15
1760 Roosdaal
DPO lokaal bestuur Roosdaal: dpo@roosdaal.be
Persoonsgegevens worden door lokaal bestuur Roosdaal verwerkt ten behoeve van de volgende doeleinden en rechtsgronden:
We gebruiken de verzamelde gegevens alleen voor de doeleinden waarvoor we de gegevens hebben verkregen.
Burgerzaken
Dit omvat onder andere het verwerken van geboortes, overlijdens, huwelijken, echtscheidingen, de aanvraag van identiteitskaarten, aanvraag pensioenen, laatste wilsbeschikking, wettelijke samenwoningen, verstrekken van rijbewijzen, verplichte inentingen, opmaak en verwerking van kiezerslijsten, aanvraag tot euthanasie, laatste wilsbeschikking, afleveren internationale paspoorten, erkenning van een ongeboren kind…
Voor deze taken worden volgende persoonsgegevens verwerkt:
Politieke organen
Dit omvat het organiseren van verkiezingen, lokaal bestuurraden, adviesraden, werkgroepen…
Natuur en milieubeheer
Dit omvat het opzetten van jaarlijkse zwerfvuilacties, sanering van bodemverontreiniging, vergunningen, milieuklachten, milieusubsidies, landbouwsubsidies…
Voor deze taken worden volgende persoonsgegevens verwerkt:
Grondgebiedzaken/wonen en bouwen
Dit omvat het aanmaken van RUP’s, het bijhouden van een leegstandslijst, opmaken en bewaren van stedenbouwkundige inlichtingen, begeleiden en ontwikkelen infrastructuurprojecten, begeleiden en ontwikkelen infrastructuurwerken, opstellen mobiliteitsplan…
Cultuur en vrije tijd
Organisatie van allerlei activiteiten, organisatie lokaal bestuurlijke uitleendienst, lidmaatschap openbare bibliotheek…
Financiële aangelegenheden
Versturen belastingkohieren en innen van belastingen, uitkeren van subsidies
Veiligheid en verkeer
Uitwerken verschillende noodplannen en contacteren inwoners in risicogebieden bij wateroverlast
Personeelsadministratie
Dit omvat uitbetaling van de lonen, administratie in verband met extralegale voordelen, verzekeringen voor het personeel…
COVID-19
Dit omvat alle verwerkingen omtrent COVID-19 waarvoor het lokale bestuur (mede)verantwoordelijk is zoals lokale bronopsporing en quarantainecoaching, quarantainehandhaving, aanbieden van ondersteuning op maat indien quarantaine noodzakelijk is en het organiseren van de vaccinatiecampagne.
Met betrekking tot elke vaccinatie worden de volgende categorieën van gegevens geregistreerd in Vaccinnet:
Persoonsgegevens die de lokaal bestuur Roosdaal verwerkt, worden enkel gedeeld met derden indien dit noodzakelijk is voor het verstrekken van de dienst waarvoor zij ingezameld werden of indien er een wettelijke basis of verplichting voor geldt. Concreet worden de gegevens enkel gedeeld met volgende categorieën ontvangers:
We verwerken gegevens op basis van de volgende verwerkingsgronden:
Via de wetgeving openbaarheid van bestuur kunnen derden een verzoek om informatie bij ons indienen. Daarbij worden uw gegevens in principe niet vrijgegeven. In elk geval gaat hier altijd een toetsing aan de privacywetgeving aan vooraf.
Lokaal bestuur Roosdaal bewaart persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk voor het doel waarvoor deze zijn verstrekt dan wel op grond van de wet vereist is.
Wat betreft de verwerkte persoonsgegevens in verband met COVID-19 worden de persoonsgegevens van betrokkenen bewaard tot 5 dagen na de dag van publicatie van het koninklijk besluit dat het einde van de toestand van de coronavirus COVID-19-epidemie afkondigt.
De persoonsgegevens in Vaccinnet + worden bewaard tot aan het overlijden van de persoon waaraan het vaccin tegen COVID-19 werd toegediend en minimum gedurende 30 jaar na de vaccinatie, onder meer vereist voor een correcte opvolging m.b.t. noodzakelijke hernieuwingen en in de lijn van de standaardbewaartermijn van gezondheidsgegevens in medische dossiers.
Wij hebben passende technische en organisatorische maatregelen genomen om persoonsgegevens te beschermen.
U hebt de volgende rechten volgens de privacywetgeving:
Zolang aan één van bovenstaande rechten niet voldaan werd, mag u ons vragen uw gegevens niet meer te gebruiken. U kunt uw rechten uitoefenen door een verzoek aan ons te richten. Voor onze contactgegevens, zie bovenaan deze privacyverklaring. U zult dan steeds uw identiteit moeten aantonen door een recto verso kopie of scan van uw elektronische identiteitskaart aan te hechten. Wij laten binnen één maand weten wat er met uw verzoek zal gebeuren. Als we niet aan uw rechten kunnen voldoen, dan zullen wij dit motiveren.
Wij sturen verschillende soorten nieuwsbrieven vanuit onze diensten. U ontvangt deze als u hierop intekende of gekend bent als klant van één van onze diensten. Wenst u een bepaalde soort nieuwsbrief niet meer te ontvangen, dan kunt u zich uitschrijven
Bij de activiteiten die door ons worden ingericht, kunnen er foto’s en sfeerbeelden worden gemaakt. Bent u herkenbaar op een dergelijke foto, dan mag u ons vragen om deze te verwijderen of uzelf onherkenbaar te laten maken. Wij zullen hiervoor het nodige doen.
Bij het maken en publiceren van gericht beeldmateriaal wordt er vooraf om uw toestemming gevraagd.
Mocht u een klacht hebben over de verwerking van uw persoonsgegevens dan vragen wij u hierover direct contact met ons op te nemen. Als lokaal bestuur Roosdaal geen gehoor geeft aan uw klacht binnen de 30 dagen nadat de klacht ontvangen werd, kan de klacht ingediend worden bij de toezichthoudende autoriteit op het gebied van privacybescherming.
Er kan een verdere verwerking gebeuren met het oog op archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden. Dit wordt niet beschouwd als onverenigbaar met de aanvankelijke doeleinden. In dit kader mogen persoonsgegevens langer bewaard worden.
Lokaal bestuur Roosdaal kan zijn privacyverklaring wijzigen. De wetgeving is in volle ontwikkeling waardoor deze een impact kan hebben op deze privacyverklaring. De laatste wijziging gebeurde op 27 september 2021.
Indien u van oordeel bent dat uw gegevens onrechtmatig verwerkt worden, dan kan u ook steeds contact opnemen met de bevoegde Vlaamse toezichthoudende autoriteit (VTC – VlaamseToezichtcommissie), via het e-mailadres contact@toezichtcommissie.be
De VTC is de toezichthoudende autoriteit bevoegd voor Vlaamse overheden en instanties op gebied van privacybescherming. Meer info kan je terugvinden op hun website: https://overheid.vlaanderen.be/vlaamse-toezichtcommissie
Het decreet van 26 maart 2004 over de openbaarheid van bestuur bepaalt dat elke overheid in Vlaanderen - dus ook de gemeentebesturen - een verplichting hebben om:
De gemeente neemt zelf initiatieven om informatie te geven over haar beleid (inlichtingen over de werking en de structuur van de stad als bestuursorgaan via brochures, infobladen, verslagen van de gemeenteraad,...), regelgeving en dienstverlening.
Misschien wil je een document van een overheid inkijken, bijvoorbeeld de jaarverslagen, de beslissingen van de gemeenteraad, de begroting en de rekeningen, alle stedelijke reglementen en verordeningen,... Dat kan, want voor de overheden in Vlaanderen geldt dat in principe alle bestuursdocumenten openbaar zijn. Je kan ze inkijken, er meer uitleg over vragen of er (tegen betaling) een kopie van krijgen.
In principe zijn alle dossiers en alle gegevens van de gemeente openbaar. Slechts uitzonderlijk kan een vraag tot openbaarmaking worden geweigerd, bv. bij een onredelijke vraag (te veel opzoekwerk), een onduidelijke vraag, wanneer het bestuursdocument nog niet volledig is, wanneer de openbaarmaking afbreuk zou doen aan de bescherming van de persoonlijke levenssfeer,... Elke weigering moet gemotiveerd worden en gebaseerd zijn op wettelijke gronden.
Je doet je aanvraag schriftelijk per brief, per fax, per e-mail, of je overhandigt ze persoonlijk. In je aanvraag staat duidelijk
Aanvragen om documenten in te kijken, afschrift en uitleg, richt je aan het college van burgemeester en schepenen
In België is er, voor de Europese, federale en Vlaamse verkiezingen, opkomstplicht. Dit wil zeggen dat je als Belg verplicht bent om deel te nemen aan de verkiezingen, ook al verblijf je in een ander land.
Indien je als Europese burger ingeschreven bent op de kiezerslijst voor de Europese verkiezingen, ben je eveneens verplicht om deel te nemen aan de Europese verkiezingen.
Als je niet kan gaan stemmen, kan je toch je stem uitbrengen door iemand een volmacht te geven. Een kiezer kan echter slechts 1 volmacht uitoefenen.
Als je zelf niet gaat stemmen en je geeft geen volmacht, dan kom je terecht op de lijst van kiezers die niet hebben gestemd. De vrederechter bepaalt welke boete je krijgt als je wordt vervolgd.
Redenen
De redenen vermeld bij nummer 3 en 7 kunnen aangehaald worden tot de dag voor de verkiezingen (8 juni 2024). De redenen vermeld bij nummer 1, 2, 4, 5 en 6 kunnen aangehaald worden tot de dag van de verkiezingen ( 9 juni 2024).
De redenen voor de volmacht moeten op het volmachtformulier worden aangegeven (dus geen extra attesten zoals in het verleden).
Voorwaarden voor de persoon met een volmacht
De persoon die een volmacht krijgt, moet geen familielid zijn. De persoon moet wel voldoen aan de volgende voorwaarden:
Procedure
Staat bij de door jou gekozen reden dat de bevestiging dient te gebeuren door de burgemeester of diens afgevaardigde? Dan moet je een afspraak maken bij dienst Burgerzaken. Dit kan via www.roosdaal.be/boekjeafspraak en kies dan voor “. Je kiest de activiteit ‘Verkiezingen’.
Ik wil geen volmacht geven
Je komt dan terecht op de lijst van kiezers die niet hebben gestemd waarbij de vrederechter kan bepalen welke boete je krijgt als je wordt vervolgd.
Als je geen volmacht wil geven of je bent te laat om dit nog te regelen, dan kan je het bewijs van afwezigheid (doktersattest, attest van de werkgever, bewijs van buitenlandse reis of verklaring op eer, …) samen met je oproepingsbrief tot 7 juni 2024 bezorgen aan dienst Burgerzaken of op de dag van de verkiezingen laten afgeven aan de voorzitter van het stembureau waar jij moet gaan stemmen.
Je kan ook achteraf een brief schrijven naar de vrederechter (Vredegerecht, Alfred Algoetstraat 31, 1750 Lennik) met uitleg waarom je niet bent gaan stemmen. Voeg er ook je oproepingsbrief en bewijsstukken bij (doktersattest, attest van de werkgever, bewijs van buitenlandse reis of verklaring op eer, …).
Formulieren
Meer info
Welke verkiezingen vinden dan plaats?
Wie mag gaan stemmen?
Meer info
www.vlaanderen.be/vlaanderen-kiest
Welke verkiezingen vinden dan plaats?
Wie moet gaan stemmen?
Voor meer informatie zie ‘Stemmen als niet-Belg - Europese burgers’.
Wie mag gaan stemmen?
Verblijf je als Belg in het buitenland dan kan je deelnemen aan de federale en Europese verkiezingen. Voor meer informatie zie ‘Stemmen als Belg die in het buitenland verblijft’.
Stemmen bij verkiezingen
Iedere persoon die op de kiezerslijst ingeschreven is, wordt opgeroepen en moet zich aandienen in het stembureau. De eerstvolgende verkiezingen (federale, regionale en Europese verkiezingen) vinden plaats op zondag 9 juni 2024.
Een EU-onderdaan die wil deelnemen aan de verkiezingen moet zich eerst laten inschrijven (voor 31 maart 2024) op de kiezerslijsten (voor meer info omtrent stemmen als EU-onderdaan, klik hier). Eenmaal je ingeschreven bent, ben je verplicht om deel te nemen.
Je moet stemmen in de gemeente waar je, ten laatste op de datum van het vastleggen van de kiezerslijsten, bent gedomicilieerd. Die gemeente moet je oproepingsbrief versturen ten laatste 15 dagen voor de start van de verkiezingen. Als je bent verhuisd na het vastleggen van de kiezerslijsten, dan wordt de oproepingsbrief verzonden naar je vorige adres.
Wat moet ik meebrengen?
Je hebt je oproepingsbrief niet ontvangen?
Heb je 15 dagen voor de verkiezingsdag nog steeds geen oproepingsbrief ontvangen of ben je je oproepingsbrief kwijt? Dan kan je een duplicaat aanvragen bij dienst Burgerzaken. Je kan er tot op de dag van de verkiezingen terecht voor een duplicaat. Op deze oproepingsbrief wordt 'DUPLICAAT' vermeld door het gemeentebestuur.
Je hebt geen oproepingsbrief en geen duplicaat?
Het kiesbureau mag een kiezer, die op de kiezerslijst is ingeschreven, tot de stemming toelaten zelfs als hij zijn oproepingsbrief niet bij heeft, maar dit kan enkel op vertoon van zijn identiteitskaart. De voorzitter van het stembureau bepaalt of hij je toelaat tot de stemming of dat hij je een duplicaat laat afhalen bij dienst Burgerzaken. Opgelet: zonder je oproepingsbrief kan je niet stemmen met volmacht.
Contacteer dienst Burgerzaken voor meer informatie.
Je hebt op de dag van de verkiezingen je identiteitskaart verloren?
Bij diefstal of verlies van uw identiteitskaart of verblijfstitel moet je onmiddellijk aangifte doen bij het gemeentehuis (voor identiteitskaarten) of bij de politie (voor verblijfstitels).
De politie of het gemeentehuis geeft je een voorlopig bewijs van identiteit. Dat document volstaat om te kunnen stemmen.
Uitzonderingen en volmachten
Als je je, om uiteenlopende redenen, op de dag van de verkiezingen niet naar het stembureau kan begeven, kan je toch je stem uitbrengen door een volmacht te geven aan een andere kiezer. Meer info over het geven van een volmacht of het verontschuldigen voor de verkiezingen, kan je hier vinden.
Meer info
In onze Belgische democratie worden om de zoveel jaar verkiezingen gehouden, zowel op lokaal vlak als op Europees vlak.
Eerstvolgende geplande verkiezingen:
Aanplakborden verkiezingen
3 september 2024 zijn de gemeenschappelijke volgnummers van de lokale verkiezingen geloot.
Op 19 september 2024, na het definitief afsluiten van de kandidatenlijsten, worden vervolgens de lokale lijstnummers geloot.
De gemeentelijke aanplakborden mogen daarom in gebruik genomen worden vanaf 24 september 2024.
Per partij wordt het gelote nummer en de beschikbare ruimte gemarkeerd. Het komt de partijen toe om de aan hen toegewezen oppervlakte zelf in te delen volgens de verkiezingen voor het lokale en provinciale niveau.
Ten zuidwesten van Brussel ligt een zacht glooiend landschap dat door de negentiende-eeuwse romanticus Frans-Jozef De Gronckel het Pajottenland werd gedoopt. Waar dit gebied langzaam overgaat in de vlakke Oost-Vlaamse kouters, ligt Roosdaal. Van waar je de gemeente ook binnenrijdt, je wordt meteen ondergedompeld in dat heel aparte Pajotse gevoel.
Wie in de geschiedenisboeken op zoek gaat naar de naam Roosdaal zal van een kale reis thuiskomen.
Roosdaal bestaat sinds 1965 toen de dorpen Pamel, Strijtem en O.L.V.-Lombeek samengevoegd werden tot één gemeente. Men zocht een overkoepelende naam en baseerde zich op een oud toponiem ‘t roesdaal, verwijzend naar een rietveld waar de grenzen van de 3 gemeenten bij elkaar kwamen. Met een beetje dichterlijke vrijheid maakte men van dit “’t roesdaal” dan Roosdaal. De rozen in het wapenschild kunnen dus wel een beetje de wenkbrauwen doen fronsen.
De eerste burgemeester van Roosdaal was Karel Van Cauwelaert de Wyels (1905-1987).
Toen in 1977 de grote fusieoperatie werd doorgevoerd, werd ook nog het grootste deel van Borchtlombeek bij Roosdaal gevoegd.
Vandaag is Roosdaal een moderne gemeente die meegroeit op het ritme van de hedendaagse tijd, terwijl de vier dorpen toch hun specifieke eigenheid hebben behouden. Dat is ook maar goed! Elk dorp heeft immers een bewogen geschiedenis achter de rug! De belangrijke militaire functie van Pamel tijdens de middeleeuwen als vooruitgeschoven post van het hertogdom Brabant, het bijzondere statuut van des borggraven Lombeek, dat eigenlijk een beetje een vrijstaat was tussen Vlaams- en Brabants gebied. Er was de nauwe band tussen Strijtem en O.L.V.-Lombeek, er waren de plunderingen van alle mogelijke legers tijdens de zestiende, zeventiende en achttiende eeuw, de inkwartiering van Engelse troepen in 1815, onderweg naar Waterloo, de vele littekens van twee wereldoorlogen in de twintigste eeuw. Maar ook het gewone leven ging zijn gang. Op het ritme van de seizoenen kweekten de landlieden perkooizen en kleinfruit voor de grootstad. De mensen werkten tot hun rug gekromd stond naar de zware, vruchtbare grond. Of ze vierden uitbundig feest en lieten zich de vruchten van de bodem en het heilzame lambiekbier welgevallen. Voor wie het allemaal precies wil weten, Erfgoed Rausa heeft een schat aan informatie verzameld. Met een eenvoudig berichtje naar rausa@skynet.be, ben je zo onderweg naar het ontsluiten van alle geheimen die de geschiedenis van deze boeiende gemeente rijk is.
Voor uitgebreidere informatie over Roosdaal verwijzen we u ook graag door naar onze toeristische website www.toerismeroosdaal.be