De papieren geboorte- of huwelijksakte gaan vanaf 31 maart 2019 definitief de geschiedenisboeken in. De digitale akte, opgeslagen in een centrale databank, komt in de plaats. De ambtenaar van de burgerlijke stand zal een akte voortaan ook enkel elektronisch ondertekenen.
Bij een geboorte, naamsverandering of huwelijk ondertekenen ambtenaren van de burgerlijke stand voortaan elektronisch de akte met hun elektronische identiteitskaart. U moet zelf uw handtekening niet meer zetten.
Ook wordt het Rijksregister automatisch bijgewerkt wanneer een akte wordt gewijzigd. Uittreksels worden op een uniforme manier afgeleverd en kunnen alleen digitaal worden opgemaakt of gewijzigd door medewerkers met de juiste toegangsrechten.
Grote digitaliseringsoperatie
De gemeenten, rechtbanken en buitenlandse consulaten hebben zich maandenlang voorbereid op de komst van deze centrale databank (DABS).
De verplichte digitalisering maakt komaf met de ongemakken van de miljoenen papieren aktes die in de gemeentehuizen en de rechtbanken worden bewaard. Oude akten uit de lokale registers werden overgezet naar de nieuwe databank. Dat betekent een flinke besparing op papier, ruimte en bewaringskosten.