Waar zoekt u naar?

Graag uw suggesties !

Heeft u ergens een foutje ontdekt?
Zocht u iets wat u niet vond op onze website?
Heeft u suggesties voor nieuwe toepassingen op onze website?

Bezorg ons uw feedback en help ons
om deze site te verbeteren!

Collegezaal gemeente Roosdaal

Door de integratie van het gemeentebestuur en het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn (OCMW) - bij de inwerkingtreding van het Decreet Lokaal Bestuur op 1 januari 2019 - fungeert het college van burgemeester en schepenen ook als vast bureau van het OCMW.

Sinds 2019 is het college van burgemeester en schepenen samengesteld uit de burgemeester, 4 schepenen en de voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst (BCSD). De Algemeen Directeur neemt tevens deel aan de vergaderingen.

Het college komt in principe elke maandagavond in besloten vergadering bijeen (uitzonderlijk op een andere dag of slechts tweewekelijks tijdens vakantieperiodes).

Het college van burgemeester en schepenen:

  • is verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van de gemeente
  • bereidt de zittingen van de gemeenteraad voor
  • voert de beslissingen uit die genomen zijn door de gemeenteraad

Samenstelling

Wim Goossens - Burgemeester
CD&V

wim goossens

 

Lostraat 163
1760 Roosdaal

0476 34 39 21

burgemeester@roosdaal.be

Bevoegdheden:

Veiligheid, politie, brandweer, algemeen beleid, personeelsbeleid, burgerlijke stand, burgerparticipatie en inspraak, ruimtelijke ordening en communicatie

Spreekuur:

  • Dinsdag 18.15 - 19.30 uur in het gemeentehuis
  • Na afspraak op 

Johan Van Lierde - 1e schepen
CD&V

Hulsbroekweg 4 A
1760 Roosdaal

0498 27 49 62

johan.vanlierde@roosdaal.be

Bevoegdheden:

Cultuur (inclusief AGB), bibliotheek, toerisme, sport, financiën, buitenschoolse opvang en activiteiten van het Huis van het Kind

Spreekuur:

  • Dinsdag 18.30 - 19.30 uur
  • Na afspraak 054 89 13 53 (Inge Vanderstappen - Dienst welzijn en vrije tijd)

Tom De Koster - 2e schepen
CD&V

Ledebergdries 42
1760 Roosdaal

0477 07 38 02

tom.dekoster@roosdaal.be 

Bevoegdheden:

Economie, werk, tewerkstelling en middenstand, wijkwerken, onthaal, integratie, Vlaams karakter, onderwijs, kunstacademie, verzekeringen en rechtspraak

Spreekuur:


Emmanuel de Béthune - 3e schepen
CD&V

Brusselstraat 37
1760 Roosdaal

0486 21 17 50

emmanuel.debethune@roosdaal.be

Bevoegdheden:

Openbare werken, mobiliteit en zachte mobiliteit, verkeersveiligheid en officiële feesten

Spreekuur:


Koen Muyldermans - 4e schepen
CD&V

Populierstraat 46
1761 Roosdaal

0498 04 21 42

koen.muyldermans@roosdaal.be 

Bevoegdheden:

Digitalisering en administratieve vereenvoudiging, leefmilieu, klimaat, duurzaamheid, landbouw, dierenwelzijn, begraafplaatsen, plechtigheden en senioren

Spreekuur:


Sofie Bronselaer - 5e schepen 
& Voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst
CD&V

Sofie Bronsealer

Abeelstraat 17
1761 Roosdaal

0474 13 79 96

sofie.bronselaer@roosdaal.be 

Bevoegdheden:

Welzijn en sociale zaken, welzijnsraad "Samen", armoedebeleid, wonen & leegstand, jeugd, ontwikkelingssamenwerking, speelpleintjes en volksgezondheid

Spreekuur:

Raadzaal gemeente Roosdaal

Door de integratie van het gemeentebestuur en het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn (OCMW) - bij de inwerkingtreding van het Decreet Lokaal Bestuur op 1 januari 2019 - fungeert de gemeenteraad ook als raad voor maatschappelijk welzijn.

De gemeenteraad vertegenwoordigt de hele bevolking van de gemeente en bestaat uit rechtstreeks verkozen leden. De verkiezingen vinden om de zes jaar plaats op de tweede zondag van oktober. Het aantal gemeenteraadsleden varieert naargelang het bevolkingscijfer van de gemeente.

Binnen de gemeente is de gemeenteraad het belangrijkste bestuursorgaan. De gemeenteraad heeft een algemene regelgevende bevoegdheid voor zaken van gemeentelijk belang tenzij de bevoegdheid is toegewezen aan een ander orgaan van de gemeente.

De gemeenteraad beschikt over een "huishoudelijk reglement van de gemeenteraad" dat de laatste keer werd geactualiseerd op 30 januari 2025.

Op 5 december 2024 werd de gemeenteraad voor de periode 2025 - 2030geïnstalleerd. De gemeenteraad bestaat uit 5 fracties, als volgt:

  • CD&V : 12 leden
  • N-VA:  4 leden
  • VLAAMS BELANG : 2 leden
  • ANDERS: 2 leden
  • GROEN+ : 1 lid

Het voorzitterschap van de gemeenteraad wordt vanaf 6 december 2024 waargenomen door de heer Dirk Evenepoel (ANDERS). Vanaf 2027 tot het einde van de legislatuur zal het voorzitterschap van de gemeenteraad waargenomen worden door Lieve Hemerijckx (CD&V).

De volledige lijst van gemeenteraadsleden (met hun contactgegevens) vindt u terug op de pagina "contactgegevens" (filteren op "gemeenteraad")

Agenda

De agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad wordt steeds 8 kalenderdagen op voorhand gepubliceerd op de website (klik hier om Meeting.Burger te bezoeken waar agenda's en verslagen gepubliceerd worden)

Verslagen 

De lijst met de beknopte omschrijving van de goedgekeurde besluiten wordt steeds binnen de 10 kalenderdagen na de vergadering gepuliceerd op de website, na goedkeuring tijdens de eerstvolgende raadsvergadering worden ook de notulen / zittingsverslagen gepubliceerd (klik hier om Meeting.Burger te bezoeken waar agenda's en verslagen gepubliceerd worden)

 

De bevoegdheden en taken van de algemeen directeur zijn hoofdzakelijk vastgelegd in het gemeentedecreet. Samengevat is het zo dat de algemeen directeur zorgt voor de goede werking van de gemeentelijke diensten binnen de krijtlijnen vastgelegd door gemeenteraad.

De huidig algemeen directeur is mevrouw Emma Van der Maelen.

De algemeen directeur staat in voor:

  • de algemene leiding van de gemeentelijke diensten en is bevoegd voor het dagelijks personeelsbeheer;
  • de werking van de gemeentelijke diensten inzake de voorbereiding, de uitvoering en de evaluatie van het beleid;
  • de interne controle op de werking van de gemeentelijke diensten.

De algemeen directeur bereidt de zaken voor die aan de gemeenteraad, aan het college van burgemeester en schepenen en aan de burgemeester worden voorgelegd en woont ook de vergaderingen bij van de gemeenteraad en van het college van burgemeester en schepenen. Zij kan de vergaderingen van de gemeenteraadscommissies bijwonen.

De algemeen directeur adviseert de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen en de burgemeester op beleidsmatig, bestuurskundig en juridisch vlak.

De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor het opstellen van het voorontwerp van:

  • het organogram;
  • de personeelsformatie;
  • de rechtspositieregeling van het personeel;
  • de strategische nota van het meerjarenplan en de herziening ervan;
  • de beleidsnota van het budget;
  • de verklarende nota van een budgetwijziging.

De algemeen directeur is voorzitter van het managementteam dat wekelijks vergadert.

 

 

krul contactAlgemeen directeur
Emma Van der Maelen

Brusselstraat 15, 1760 Roosdaal
Tel 054 89 13 11
emma.vandermaelen@roosdaal.be

De financieel directeur staat onder de functionele leiding van de algemeen directeur in voor:

  • het opstellen (in overleg met het managementteam) van:
    • het voorontwerp van de financiële nota van het meerjarenplan en de jaarlijkse herziening ervan;
    • het voorontwerp van de financiële nota van het budget en de budgetwijzigingen;
    • het voorontwerp van de interne kredietaanpassingen.
  • het voeren en het opsplitsen van de boekhouding en het opmaken van de inventaris en de jaarrekening.
  • het verzorgen van financiële analyse en financiële beleidsadvisering;
  • het thesauriebeheer.

De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor:

  • de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente met budgettaire & financiële impact.
  • het debiteurenbeheer, in zonderheid de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten.

De financieel directeur staat eveneens in voor de uitvoering van de betalingen (girale uitgaven), na uitdrukkelijke betalingsopdracht van de algemeen directeur.

 

krul contactFinancieel directeur
Joos Van Droogenbroeck

Brusselstraat 15, 1760 Roosdaal
Tel 054 89 13 60
joos.vandroogenbroeck@roosdaal.be

Het managementteam ondersteunt de coördinatie van de gemeentelijke diensten bij de beleidsvoorbereiding, -uitvoering en - evaluatie. Artikel 96 van het gemeentedecreet bepaalt dat er in elke gemeente een managementteam is.

In Roosdaal is het managementteam samengesteld uit:

  • De algemeen directeur
  • De adjunct-algemeen directeur
  • De financieel directeur
  • De bestuurssecretaris technische dienst
  • De bestuurssecretaris burgerzaken, welzijn en vrije tijd

Naast de coördinatie van de gemeentelijke diensten bewaakt het managementteam de eenheid in de werking, de kwaliteit van de organisatie en de werking van de gemeentelijke diensten, alsook de interne communicatie.

Het managementteam vergadert wekelijks en buigt zich vooral over belangrijke dienstoverschrijdende dossiers op het vlak van personeelsbeleid, financieel beheer en organisatieontwikkeling.

Hier kan je alle belastingsreglementen terugvinden die van toepassing zijn in de gemeente Roosdaal alsook de retributiereglementen.

Een belasting is een eenzijdig opgelegde heffing aan natuurlijke of rechtspersonen die op het grondgebied van de gemeente gevestigd zijn of die er belangen hebben. De belastingplichtige haalt hieruit geen direct voordeel. De opbrengst van de belastingen wordt aangewend om de algemene uitgaven van de gemeente te financieren.

De gemeentelijke belastingen kunnen worden opgesplitst in twee types. Er zijn enerzijds de aanvullende belastingen zoals de aanvullende belastingen op de personenbelasting, de opcentiemen op de onroerende voorheffing,… en anderzijds de specifieke gemeentelijke belastingen die bepaalde activiteiten, situaties of feiten als basis hebben.

Een retributie is een billijke vergoeding voor een vrij aanvaarde dienst. Het is met andere woorden een som die de gemeente vraagt als tegenprestatie voor een dienstverstrekking die al of niet stilzwijgend door een natuurlijke of rechtspersoon werd gevraagd. Het bedrag van het retributietarief staat rechtstreeks in verband met de kosten van de geleverde prestatie.

Overzicht van de gemeentelijke belastingen in Roosdaal

Opcentiemen op de onroerende voorheffing (2025) (Publicatie: 4 december 2024)

  • Goedgekeurd door de gemeenteraad op 28/11/2024
  • Geldig tot 31/12/2025
  • Tarief: 661,21 opcentiemen

Opcentiemen op de onroerende voorheffing (2024) (Publicatie: 28 december 2023)

  • Goedgekeurd door de gemeenteraad op 21/12/2023
  • Geldig tot 31/12/2024
  • Tarief: 661,21 opcentiemen

Aanvullende belasting op de personenbelasting (2025) (Publicatie: 4 december 2024)

  • Goedgekeurd door de gemeenteraad op 28/11/2024
  • Geldig tot 31/12/2025
  • Tarief: 7,5 %

Aanvullende belasting op de personenbelasting (2024) (Publicatie: 28 december 2023)

  • Goedgekeurd door de gemeenteraad op 21/12/2023
  • Geldig tot 31/12/2024
  • Tarief: 7,5 %

Belasting op het aanvragen van een omgevingsvergunning (geldig vanaf 1 februari 2024)

Belasting op de huisvuilzakken (vanaf 01/01/2021)

Belasting op de huisvuilzakken (vanaf te bepalen datum in 2023)

Belasting op het afleveren van administratieve stukken

  • Goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 januari 2018
  • Gepubliceerd op de website op 7 februari 2018

Belasting op het niet-realiseren van de maximale afkoppeling van hemelwater (2019 - 2025)

  • Goedgekeurd door de gemeenteraad op 20 december 2018
  • Gepubliceerd op de website op 8 januari 2019

Belasting op de aanplakborden (2019 - 2025)

  • Goedgekeurd door de gemeenteraad op 20 december 2018
  • Gepubliceerd op de website op 8 januari 2019

Belasting op de huis-aan-huis verspreiding van niet-geadresseerd drukwerk die handelsreclame bevat (2024 - 2025)

  • Goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2024
  • Gepubliceerd op de website op 5 november 2024

Belasting op de mobiele reclamepanelen (2019 - 2025)

  • Goedgekeurd door de gemeenteraad op 20 december 2018
  • Gepubliceerd op de website op 8 januari 2019

Belasting op de leegstaande gebouwen en woningen (2019 - 2025)

  • Goedgekeurd door de gemeenteraad op 23 mei 2019
  • Gepubliceerd op de website op 13 juni 2019

Belasting op de leegstaande gebouwen en woningen (2023 - 2025)

  • Goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 december 2022
  • Gepubliceerd op de website op 28 december 2022

Belasting 2e verblijven (2019-2025)

  •  Goedgekeurd door de gemeenteraad op 20 december 2018
  • Gepubliceerd op de website op 8 januari 2019

Belasting 2e verblijven (2023-2025)

  •  Goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 december 2022
  • Gepubliceerd op de website op 28 december 2022

Overzicht van de gemeentelijke retributies in Roosdaal

 Retributie huur instrumentarium academie voor Muziek, Woord en Dans Ninove
(GR 26 juni 2025 / publicatie 2 juli 2025)

Retributie voor geleverde prestaties door gemeentepersoneel
(CBS 22 april 2025)

Retributie op de verkoop van dranken en snacks op gemeentelijke activiteiten
(GR 27 maart 2025 / publicatie 3 april 2025)

Retributie deelname aan taalkampen “Taal in TARL”
(GR 30 januari 2025)

Retributie inname openbaar domein door boerenmarkt
(GR 28 november 2024)

Retributie Vrijetijdsinfrastructuur Roosdaal
(GR 26 september 2024 / publicatie 4 oktober 2024)

Retributie tarieven voor- en naschoolse opvang en vakantiewerking
(CBS 30 september 2024 / publicatie 8 oktober 2024)

Retributie kantine ’t Sportvlot
(GR 27 juni 2024)

Retributie op de aflevering van een conformiteitsonderzoek
(GR 30 mei 2024 / publicatie 10 juni 2024)

Retributie vastgoedinformatieplatform
(GR 25 januari 2024 / publicatie 31 januari 2024)

Retributie op het gebruik van de raadzaal voor huwelijken
(GR 29 juni 2023)

Retributie op het voltrekken van een huwelijk
(GR 29 juni 2023)

Retributie op het deponeren van afvalstoffen in het recyclagepark 
(GR 26  januari 2023 / publicatie 7 februari 2023)

Retributie nutsvoorzieningen op het openbaar domein
(GR 24 november 2022 / gepubliceerd 8 december 2022)

Retributie gebruik kunstgrasveld en kleedkamers (AGB Roosdaal)
(Raad van Bestuur AGB op 14 december 2021)

Retributie op de warme maaltijden onderwijs
(CBS 7 juni 2021 / publicatie 16 juni 2021

Retributie bibliotheek in het kader van de regiobib Pajottenland & Zennevallei
(GR 25 februari 2021 / publicatie 2 maart 2021)

Retributie voor compostvaten, compostbakken en keukenemmertjes
(GR 23 mei 2019)

Retributie op de ophaling aan huis van grof huisvuil, snoeihout en papier & karton
(GR 30 november 2017)

Retributie tijdelijke inname openbaar domein
(GR 24 november 2016)

Retributie op bewonerskaarten
(GR 26 november 2015)

Retributie op grafconcessies op de gemeentelijke begraafplaatsen
(GR 2 april en 6 juli 2015)

Retributie op het afleveren van afschriften van bestuursdocumenten
(GR 27 maart 2014)

Retributie voor de tussenkomst ouders in busvervoer voor daguitstappen
(CBS 27/006/2022)

Retributie gebruik Foorkast
(GR 23 september 2011)

Retributie op de innings- en aanmaningskosten
(GR 25 november 2010)

Retributie plaatsen verkooppunten eetwaren op openbaar domein
(GR 28 december 2001)

 Retributie voor taxivergunning en bestuurderspas Dit is geen gemeentelijk vastgestelde retributie maar ze werd voor gans Vlaanderen vastgesteld en wordt jaarlijks geïndexeerd. Alle Vlaamse lokale besturen hanteren bijgevolg dezelfde retributie op de taxivergunning en op de bestuurderspas