landschap hoofding 1

Waar zoekt u naar?

Graag uw suggesties !

Heeft u ergens een foutje ontdekt?
Zocht u iets wat u niet vond op onze website?
Heeft u suggesties voor nieuwe toepassingen op onze website?

Bezorg ons uw feedback en help ons
om deze site te verbeteren!

Inschrijven op onze digitale nieuwsbrief

Inschrijven op de digitale nieuwsbrief van de gemeente Roosdaal

* verplicht veld
/ / ( dd / mm / yyyy )
 

 

Voor een overzicht van de protocollen en machtigingen, klik hier

Privacyverklaring Lokaal Bestuur Roosdaal

Deze privvacyverklaring is van toepassing op alle diensten van zowel het gemeentebestuur van Roosdaal als het OCMW Roosdaal, verenigd onder de noemer "Lokaal Bestuur Roosdaal". 

Privacyverklaring

In deze privacyverklaring wordt informatie gegeven over welke gegevens verzameld worden en hoe hiermee omgegaan wordt.
Lokaal bestuur Roosdaal houdt zich in alle gevallen aan de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), elders ook GDPR genoemd. 
 
Dit betekent dat wij:

  • persoonsgegevens verwerken in overeenstemming met het doel waarvoor deze zijn verstrekt, deze doelen en type persoonsgegevens zijn beschreven in deze Privacyverklaring;
  • verwerking van persoonsgegevens beperken tot enkel die gegevens die minimaal nodig zijn voor de doeleinden waarvoor ze worden verwerkt;
  • vragen om uw uitdrukkelijke toestemming wanneer deze nodig is;
  • passende technische en organisatorische maatregelen nemen om persoonsgegevens te beveiligen;
  • geen persoonsgegevens doorgeven aan andere partijen, tenzij dit nodig is voor uitvoering van de doeleinden waarvoor ze zijn verstrekt;
  • de rechten omtrent persoonsgegevens respecteren.

Bij vragen over deze privacyverklaring kan je steeds contact opgenomen via onderstaande contactgegevens:
 
Lokaal bestuur Roosdaal
Brusselstraat 15
1760 Roosdaal

DPO lokaal bestuur Roosdaal: dpo@roosdaal.be

Waarom verwerken wij persoonsgegevens?


Persoonsgegevens worden door lokaal bestuur Roosdaal verwerkt ten behoeve van de volgende doeleinden en rechtsgronden:

 

  • om de gevraagde dienstverlening te kunnen verstrekken
  • om te kunnen deelnemen aan de activiteiten van lokaal bestuur Roosdaal
  • het versturen van nieuwsbrieven en uitnodigingen. Deze toestemming kan te allen tijde terug ingetrokken worden
  • het bekomen van subsidiëring door de overheid (wettelijke verplichting)

We gebruiken de verzamelde gegevens alleen voor de doeleinden waarvoor we de gegevens hebben verkregen.

Welke gegevens verwerken wij?

Burgerzaken

Dit omvat onder andere het verwerken van geboortes, overlijdens, huwelijken, echtscheidingen, de aanvraag van identiteitskaarten, aanvraag pensioenen, laatste wilsbeschikking, wettelijke samenwoningen, verstrekken van rijbewijzen, verplichte inentingen, opmaak en verwerking van kiezerslijsten, aanvraag tot euthanasie, laatste wilsbeschikking, afleveren internationale paspoorten, erkenning van een ongeboren kind…

Voor deze taken worden volgende persoonsgegevens verwerkt:

  • Persoonlijke identificatiegegevens: adres, naam, voornaam, rijksregisternummer, kaartnummer identiteitskaart, e-mailadres, telefoonnummer, kentekenplaat, geslacht. Verkregen via het rijksregister of van de burger zelf.
  • Medische gegevens: voor het verwerken van het attest voor verplichte inentingen, voor de registratie van orgaandonoren, voor de aanvraag tot euthanasie, voor de erkenning van ongeboren kinderen, deze gegevens worden verstrekt door de burger zelf.
  • Financiële gegevens: voor betalingen/stortingen
  • Samenstelling van het gezin
  • Opleiding en vorming
  • Beroep en betrekking
  • Gerechtelijke gegevens: bijvoorbeeld bij aanvraag uittreksel uit het strafregister

Politieke organen

Dit omvat het organiseren van verkiezingen, lokaal bestuurraden, adviesraden, werkgroepen…

  • Persoonlijke identificatiegegevens: adres, naam, voornaam, rijksregisternummer, kaartnummer identiteitskaart, e-mailadres, telefoonnummer. Verkregen via het rijksregister of van de burger zelf.
  • Gegevens met betrekking tot politieke opvattingen

Natuur en milieubeheer

Dit omvat het opzetten van jaarlijkse zwerfvuilacties, sanering van bodemverontreiniging, vergunningen, milieuklachten, milieusubsidies, landbouwsubsidies…

Voor deze taken worden volgende persoonsgegevens verwerkt:

  • Persoonlijke identificatiegegevens: adres, naam, voornaam, rijksregisternummer, e-mailadres, telefoonnummer. Deze info wordt verkregen via het rijksregister of via de burger zelf.
  • Financiële gegevens: voor betalingen/stortingen

Grondgebiedzaken/wonen en bouwen

Dit omvat het aanmaken van RUP’s, het bijhouden van een leegstandslijst, opmaken en bewaren van stedenbouwkundige inlichtingen, begeleiden en ontwikkelen infrastructuurprojecten, begeleiden en ontwikkelen infrastructuurwerken, opstellen mobiliteitsplan…

  • Persoonlijke identificatiegegevens: adres, naam, voornaam, rijksregisternummer, e-mailadres, telefoonnummer. Deze info wordt verkregen via het rijksregister of via de burger zelf.
  • Woningkenmerken zoals de kwaliteit van de woning, isolatie, deze info wordt verkregen via de burger zelf of door een onderzoek vanuit de lokaal bestuur.

Cultuur en vrije tijd

Organisatie van allerlei activiteiten, organisatie lokaal bestuurlijke uitleendienst, lidmaatschap openbare bibliotheek…

  • Persoonlijke identificatiegegevens: adres, naam, voornaam, rijksregisternummer, e-mailadres, telefoonnummer, geslacht. Deze info wordt verkregen via de burger zelf.
  • Beeldopnames: foto’s en filmpjes tijdens evenementen of activiteiten
  • Financiële gegevens: voor betalingen/stortingen in het kader van activiteiten of het uitlenen van boeken
  • Medische gegevens: allergieën, bestaande lichamelijk of psychologische aandoeningen, lijst met noodzakelijke medicatie bij bijvoorbeeld het deelnemen aan een sportkamp
  • Vrijetijdsbesteding en interesses: wordt verkregen via de burger zelf
  • Consumptiegewoontes: welke boeken worden uitgeleend, in welke activiteiten is er interesse, wordt verkregen via burger zelf

Financiële aangelegenheden

Versturen belastingkohieren en innen van belastingen, uitkeren van subsidies

  • Persoonlijke identificatiegegevens: adres, naam, voornaam, rijksregisternummer, e-mailadres, telefoonnummer. Deze info wordt verkregen via het rijksregister.
  • Financiële gegevens: innen belastingen/stortingen

Veiligheid en verkeer

Uitwerken verschillende noodplannen en contacteren inwoners in risicogebieden bij wateroverlast

  • Persoonlijke identificatiegegevens: adres, naam, voornaam, rijksregisternummer, e-mailadres, telefoonnummer. Deze info wordt verkregen via het rijksregister of via het individu zelf.

Personeelsadministratie

Dit omvat uitbetaling van de lonen, administratie in verband met extralegale voordelen, verzekeringen voor het personeel…

  • Persoonlijke identificatiegegevens: adres, naam, voornaam, rijksregisternummer, e-mailadres, telefoonnummer, geslacht. Deze info wordt verkregen via de werknemer zelf.
  • Beeldopnames: foto’s en filmpjes tijdens evenementen of activiteiten
  • Financiële gegevens: voor uitbetalen loon en eventuele andere financiële voordelen
  • Medische gegevens: in geval van ziekte

COVID-19

Dit omvat alle verwerkingen omtrent COVID-19 waarvoor het lokale bestuur (mede)verantwoordelijk is zoals lokale bronopsporing en quarantainecoaching, quarantainehandhaving, aanbieden van ondersteuning op maat indien quarantaine noodzakelijk is en het organiseren van de vaccinatiecampagne.

  • Identificatiegegevens
  • Contactgegevens
  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Gegevens betreffende kwetsbaarheid en vraag tot hulp of melding dat betrokkene niet meer gecontacteerd wenst te worden
  • Personen waarmee deze personen in contact zijn geweest, gedurende een periode van veertien dagen voor en na de eerste tekenen van de besmetting met COVID-19, waarbij een bepaalde appreciatiemarge op grond van wetenschappelijke inzichten in rekening kan worden genomen
  • De relevante criteria voor inschatting voor hoog of laag besmettingsrisico en het geven van advies, gegevens over gezondheid, die nodig zijn voor het contact- en omgevingsonderzoek
  • Taalvaardigheid
  • Datum waarop de COVID-19-test werd afgenomen
  • Datum van de eerste ziektesymptomen
  • De medische en psychosociale ondersteuning, gegevens, andere dan gegevens over gezondheid, nodig voor het contact- en omgevingsonderzoek en de medische en psychosociale ondersteuning
  • Identiteitsgegevens betreffende de persoon waaraan de vaccinatiecode wordt toegediend, met name het identificatienummer bedoeld in artikel 8 van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid, de naam, de voornaam, het geslacht, de geboortedatum, de hoofdverblijfplaats, en, in voorkomend geval, de overlijdensdatum. Deze gegevens worden voor zover ze beschikbaar zijn, op basis van het vermelde identificatienummer betrokken bij het Rijksregister en de Kruispuntbankregisters
  • De toegekende betekenisloze vaccinatiecode
  • Gegevens met betrekking tot de status van de betekenisloze vaccinatiecode, namelijk het tijdstip van activering van de betekenisloze vaccinatiecode of de tijdstippen van gebruik voor reservering van een vaccinatie
  • De contactgegevens van de persoon waaraan de betekenisloze vaccinatiecode is toegekend, of van zijn vertegenwoordiger, bedoeld in de wet van 22 augustus 2002 betreffende de rechten van de patiënt, namelijk het telefoonnummer en e-mailadres; deze gegevens worden, voor zover ze daar beschikbaar zijn, op basis van het identificatienummer bedoeld in 1° betrokken bij de zorgverleners, de verzekeringsinstellingen of bij de authenticatiedienst, bedoeld in artikel 9 van de wet van 18 juli 2017 inzake elektronische identificatie
  • Indien de persoon waaraan de betekenisloze vaccinatiecode is toegekend, reeds het voorwerp heeft uitgemaakt van een vaccinatie, de (verwijzing naar de) relevante gegevens bedoeld in artikel 3, § 2, 3° tot en met 5°, van het samenwerkingsakkoord van 12 maart 2021 die op hem betrekking hebben
  • Desgevallend, de aanduiding welk type vaccin aan de persoon mag worden toegediend

Met betrekking tot elke vaccinatie worden de volgende categorieën van gegevens geregistreerd in Vaccinnet:

  • Identiteitsgegevens betreffende de persoon waaraan het vaccin wordt toegediend, namelijk het identificatienummer bedoeld in artikel 8 van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid, de naam, de voornaam, het geslacht, de geboortedatum, de hoofdverblijfplaats, en, in voorkomend geval, de overlijdensdatum. Deze gegevens worden voor zover ze beschikbaar zijn, op basis van het vermelde identificatienummer betrokken bij het Rijksregister en de Kruispuntbankregisters
  • Identiteits- en eventueel contactgegevens betreffende de persoon die het vaccin heeft toegediend, namelijk het identificatienummer bedoeld in artikel 8 van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid of het RIZIV-nummer
  • Gegevens betreffende het vaccin, namelijk het merk, het lotnummer en het identificatienummer van het vaccin
  • De datum en de plaats van toediening van elke dosis van het vaccin; de plaats betreft een aanduiding of bijvoorbeeld de vaccinatie is geschied bij een huisarts, in een bepaald bedrijf, in een bepaalde collectiviteit of in een bepaalde vaccinatiepost
  • Gegevens over het schema voor vaccinatie tegen COVID-19 van de persoon waaraan het vaccin wordt toegediend
  • Desgevallend gegevens over de ongewenste bijwerkingen vastgesteld tijdens of na de vaccinatie van de betrokken persoon, waarvan de persoon die het vaccin heeft toegediend of diens gevolmachtigde kennis heeft.

Met wie worden de gegevens gedeeld?


Persoonsgegevens die de lokaal bestuur Roosdaal verwerkt, worden enkel gedeeld met derden indien dit noodzakelijk is voor het verstrekken van de dienst waarvoor zij ingezameld werden of indien er een wettelijke basis of verplichting voor geldt. Concreet worden de gegevens enkel gedeeld met volgende categorieën ontvangers:

  • Verwerkers die instaan voor de ICT-infrastructuur
  • Andere overheidsdiensten waarbij de doorgifte van de gegevens wettelijk noodzakelijk is (bijvoorbeeld de FOD Volksgezondheid, FOD Binnenlandse zaken)
  • Andere overkoepelende organisaties zoals intercommunales waaraan een (deel) van de verwerkingen uitbesteed zijn
  • Bedrijven waarop wij ons beroep voor administratieve doeleinden in kader van de dienstverlening
  • Bedrijven waarop wij ons beroepen voor veiligheidsdoeleinden in kader van de dienstverlening
  • Bedrijven waarop wij ons beroepen voor logistieke doeleinden in kader van de dienstverlening

Op welke grondslag verwerken wij deze gegevens?

 

We verwerken gegevens op basis van de volgende verwerkingsgronden:

  • Noodzaak om te voldoen aan een wettelijke verplichting die op de verwerkingsverantwoordelijke rust;
  • Toestemming van de betrokkene voor de verwerking van zijn persoonsgegevens voor een of meer specifieke doeleinden, bijvoorbeeld het versturen van nieuwsbrieven;
  • Noodzaak voor de vervulling van een taak van algemeen belang.

Openbaarheid


Via de wetgeving openbaarheid van bestuur kunnen derden een verzoek om informatie bij ons indienen. Daarbij worden uw gegevens in principe niet vrijgegeven. In elk geval gaat hier altijd een toetsing aan de privacywetgeving aan vooraf.

Bewaartermijn


Lokaal bestuur Roosdaal bewaart persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk voor het doel waarvoor deze zijn verstrekt dan wel op grond van de wet vereist is.

Wat betreft de verwerkte persoonsgegevens in verband met COVID-19 worden de persoonsgegevens van betrokkenen bewaard tot 5 dagen na de dag van publicatie van het koninklijk besluit dat het einde van de toestand van de coronavirus COVID-19-epidemie afkondigt.

De persoonsgegevens in Vaccinnet + worden bewaard tot aan het overlijden van de persoon waaraan het vaccin tegen COVID-19 werd toegediend en minimum gedurende 30 jaar na de vaccinatie, onder meer vereist voor een correcte opvolging m.b.t. noodzakelijke hernieuwingen en in de lijn van de standaardbewaartermijn van gezondheidsgegevens in medische dossiers.

Beveiliging van de gegevens


Wij hebben passende technische en organisatorische maatregelen genomen om persoonsgegevens te beschermen.

Uw rechten omtrent uw gegevens

U hebt de volgende rechten volgens de privacywetgeving:

  • Recht op informatie en inzage: u mag weten of we gegevens van u hebben, welke dit zijn, op welke manier deze worden gebruikt en u kunt hierover verdere toelichting krijgen.
  • Recht op correctie:als uw gegevens niet kloppen, mag u ons vragen om deze te verbeteren.
  • Recht op bezwaar: u mag bezwaar maken tegen het gebruik van uw gegevens
  • Recht om vergeten te worden:u mag ons in principe vragen uw gegevens te verwijderen, maar als overheid mogen wij hier om wettelijke redenen in de meeste gevallen geen gevolg aan geven

Zolang aan één van bovenstaande rechten niet voldaan werd, mag u ons vragen uw gegevens niet meer te gebruiken. U kunt uw rechten uitoefenen door een verzoek aan ons te richten. Voor onze contactgegevens, zie bovenaan deze privacyverklaring. U zult dan steeds uw identiteit moeten aantonen door een recto verso kopie of scan van uw elektronische identiteitskaart aan te hechten. Wij laten binnen één maand weten wat er met uw verzoek zal gebeuren. Als we niet aan uw rechten kunnen voldoen, dan zullen wij dit motiveren.

Nieuwsbrieven

Wij sturen verschillende soorten nieuwsbrieven vanuit onze diensten. U ontvangt deze als u hierop intekende of gekend bent als klant van één van onze diensten. Wenst u een bepaalde soort nieuwsbrief niet meer te ontvangen, dan kunt u zich uitschrijven 

Beeldmateriaal

Bij de activiteiten die door ons worden ingericht, kunnen er foto’s en sfeerbeelden worden gemaakt. Bent u herkenbaar op een dergelijke foto, dan mag u ons vragen om deze te verwijderen of uzelf onherkenbaar te laten maken. Wij zullen hiervoor het nodige doen.
 
Bij het maken en publiceren van gericht beeldmateriaal wordt er vooraf om uw toestemming gevraagd.

Klachten


Mocht u een klacht hebben over de verwerking van uw persoonsgegevens dan vragen wij u hierover direct contact met ons op te nemen. Als lokaal bestuur Roosdaal geen gehoor geeft aan uw klacht binnen de 30 dagen nadat de klacht ontvangen werd, kan de klacht ingediend worden bij de toezichthoudende autoriteit op het gebied van privacybescherming.

Archivering


Er kan een verdere verwerking gebeuren met het oog op archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden. Dit wordt niet beschouwd als onverenigbaar met de aanvankelijke doeleinden. In dit kader mogen persoonsgegevens langer bewaard worden.

Wijziging privacyverklaring


Lokaal bestuur Roosdaal kan zijn privacyverklaring wijzigen. De wetgeving is in volle ontwikkeling waardoor deze een impact kan hebben op deze privacyverklaring. De laatste wijziging gebeurde op 27 september 2021.

Contactinformatie GBA

 

De Gegevensbeschermingsautoriteit is de toezichthoudende autoriteit in België op gebied van privacybescherming. Meer info kan je terugvinden op hun website: https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/burger
 Contactinformatie VTC

 

De VTC is de toezichthoudende autoriteit bevoegd voor Vlaamse overheden en instanties op gebied van privacybescherming. Meer info kan je terugvinden op hun website: https://overheid.vlaanderen.be/vlaamse-toezichtcommissie

 

Het decreet van 26 maart 2004 over de openbaarheid van bestuur bepaalt dat elke overheid in Vlaanderen - dus ook de gemeentebesturen - een verplichting hebben om:

  • de burger spontaan zo goed mogelijk te informeren (actieve openbaarheid);
  • aan elke burger inzage ter verlenen in de bestuursdocumenten, er uitleg over te verschaffen en er een kopie van te bezorgen (passieve openbaarheid).

Actieve openbaarheid

De gemeente neemt zelf initiatieven om informatie te geven over haar beleid (inlichtingen over de werking en de structuur van de stad als bestuursorgaan via brochures, infobladen, verslagen van de gemeenteraad,...), regelgeving en dienstverlening. 

 Passieve openbaarheid

Misschien wil je een document van een overheid inkijken, bijvoorbeeld de jaarverslagen, de beslissingen van de gemeenteraad, de begroting en de rekeningen, alle stedelijke reglementen en verordeningen,... Dat kan, want voor de overheden in Vlaanderen geldt dat in principe alle bestuursdocumenten openbaar zijn. Je kan ze inkijken, er meer uitleg over vragen of er (tegen betaling) een kopie van krijgen.

In principe zijn alle dossiers en alle gegevens van de gemeente openbaar. Slechts uitzonderlijk kan een vraag tot openbaarmaking worden geweigerd, bv. bij een onredelijke vraag (te veel opzoekwerk), een onduidelijke vraag, wanneer het bestuursdocument nog niet volledig is, wanneer de openbaarmaking afbreuk zou doen aan de bescherming van de persoonlijke levenssfeer,... Elke weigering moet gemotiveerd worden en gebaseerd zijn op wettelijke gronden.

Praktisch

Je doet je aanvraag schriftelijk per brief, per fax, per e-mail, of je overhandigt ze persoonlijk. In je aanvraag staat duidelijk

  • je naam en correspondentieadres
  • aangelegenheid waarover het gaat
  • indien mogelijk de bestuursdocumenten in kwestie
  • de vorm waarin de informatie bij voorkeur ter beschikking wordt gesteld.

Aanvragen om documenten in te kijken, afschrift en uitleg, richt je aan het college van burgemeester en schepenen

Uitgebreide info: website Vlaanderen.be

 

Verkiezingen

In België is er, voor de Europese, federale en Vlaamse verkiezingen, opkomstplicht. Dit wil zeggen dat je als Belg verplicht bent om deel te nemen aan de verkiezingen, ook al verblijf je in een ander land.
Indien je als Europese burger ingeschreven bent op de kiezerslijst voor de Europese verkiezingen, ben je eveneens verplicht om deel te nemen aan de Europese verkiezingen.
Als je niet kan gaan stemmen, kan je toch je stem uitbrengen door iemand een volmacht te geven. Een kiezer kan echter slechts 1 volmacht uitoefenen.
Als je zelf niet gaat stemmen en je geeft geen volmacht, dan kom je terecht op de lijst van kiezers die niet hebben gestemd. De vrederechter bepaalt welke boete je krijgt als je wordt vervolgd.

Redenen

  1. De kiezer die wegens ziekte of handicap niet in staat is om zich naar het stembureau te begeven of er naartoe gevoerd te worden.
  2. De kiezer die om beroepsredenen:
     - in het buitenland is opgehouden, alsook de leden van zijn gezin die bij hem verblijven;
     - op de dag van de stemming in het Koninkrijk is, maar in de onmogelijkheid verkeert zich in het stembureau te melden.
  3. De kiezer die een activiteit als zelfstandige uitoefent en zich wegens die activiteit niet in het stembureau kan melden.
  4. De kiezer die op de dag van de stemming, ten gevolge van een rechterlijke maatregel, in een toestand van vrijheidsberoving verkeert.
  5. De kiezer die, wegens zijn deelname aan een activiteit naar aanleiding van zijn vrijheid om zijn godsdienst te belijden of zijn overtuiging tot uiting te brengen, in de onmogelijkheid verkeert zich in het stembureau te melden.
  6. De student die zich, om studieredenen, in de onmogelijkheid bevindt zich in het stembureau te melden.
  7. De kiezer die, om andere dan de voormelde redenen, op de dag van de stemming van zijn woonplaats afwezig is wegens een tijdelijk verblijf in het buitenland en zich bijgevolg in de onmogelijkheid bevindt om zich in het stembureau te melden.

De redenen vermeld bij nummer 3 en 7 kunnen aangehaald worden tot de dag voor de verkiezingen (8 juni 2024). De redenen vermeld bij nummer 1, 2, 4, 5 en 6 kunnen aangehaald worden tot de dag van de verkiezingen ( 9 juni 2024).

De redenen voor de volmacht moeten op het volmachtformulier worden aangegeven (dus geen extra attesten zoals in het verleden).

  1. Een arts vermeldt op het attest dat de kiezer die wegens ziekte of handicap niet in staat is om zich naar het stembureau te begeven of er naartoe gevoerd te worden.
  2. De werkgever vermeldt op het formulier dat de kiezer om beroepsredenen in de onmogelijkheid verkeert om zich in het stembureau te melden. Indien de kiezer in het buitenland verblijft, geeft de werkgever deze onmogelijk aan voor de leden van het zijn/haar gezin.
  3. De burgemeester van de woonplaats of zijn afgevaardigde vermeldt op het volmachtformulier, op voorwaarde dat de kiezer zijn ondernemingsnummer voorlegt en een verklaring op erewoord indient, dat de kiezer niet naar het stembureau kan komen, omwille van zijn activiteit als zelfstandige.
  4. De directie van de penitentiaire instelling waar de kiezer verblijft, vermeldt op het formulier dat de kiezer die op de dag van de stemming, in een toestand van vrijheidsberoving verkeert.
  5. De organisator van de religieuze activiteit of activiteit om een overtuiging tot uiting te brengen verklaart dat de kiezer omwille van de deelname aan een activiteit naar aanleiding van zijn vrijheid om zijn godsdienst te belijden of zijn overtuiging tot uiting te brengen, in de onmogelijkheid verkeert zich in het stembureau te melden.
  6. De directie van de onderwijsinstelling verklaart op het volmachtformulier dat de student, omwille van studieredenen, zich in de in de onmogelijkheid bevindt zich in het stembureau te melden.
  7. De burgemeester of zijn afgevaardigde vermeldt dat de kiezer zich op de dag van de stemming wegens een tijdelijk verblijf in het buitenland in de onmogelijkheid bevindt om zich in het stembureau te melden, op voorwaarde dat de kiezer de nodige bewijsstukken voorlegt of op basis van een verklaring op erewoord als de kiezer een dergelijk bewijsstuk niet kan voorleggen.

Voorwaarden voor de persoon met een volmacht

De persoon die een volmacht krijgt, moet geen familielid zijn. De persoon moet wel voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • De persoon mag geen volmacht hebben gekregen voor andere stemgerechtigden (1 volmacht per persoon).
  • De persoon moet op de verkiezingsdatum kunnen stemmen voor alle verkiezingen waarvoor je zelf stemgerechtigd bent:
    • een Belgische kiezer kan alleen aan een andere Belgische kiezer een volmacht geven;
    • een niet-Belgische kiezer kan zowel aan een Belgische als aan een niet-Belgische kiezer een volmacht geven.

Procedure

  • Voor de verkiezingen
  1. De volmachtgever (= de persoon die niet kan gaan stemmen) vult deel I bij het volmachtformulier in. Je kan het volmachtformulier voor Belgen en het volmachtformulier voor EU-onderdanen downloaden op onze website of afhalen aan het onthaal bij dienst Burgerzaken.
  2. In deel II van het volmachtformulier duid je de reden van afwezigheid aan. Naast elke reden staat de persoon die dit moet bevestigen.
  3. In deel III vul je de gegevens in van de volmachtkrijger (= de persoon die in jouw plaats gaat stemmen).
  4. In deel IV wordt het volmachtformulier ondertekend door zowel de volmachtgever als de volmachtkrijger.

Staat bij de door jou gekozen reden dat de bevestiging dient te gebeuren door de burgemeester of diens afgevaardigde? Dan moet je een afspraak maken bij dienst Burgerzaken. Dit kan via www.roosdaal.be/boekjeafspraak en kies dan voor “. Je kiest de activiteit ‘Verkiezingen’.

  • Op de dag van de verkiezingen
  1. De persoon met een volmacht moet eerst zelf stemmen in zijn eigen stembureau. Zorg dat er op je eigen oproepingsbrief een datumstempel wordt gezet. Enkel als de datumstempel op jouw oproepingskaart staat, kan je met volmacht stemmen.
  2. Vervolgens gaat de persoon naar het stembureau waar de volmachtgever normaal moest stemmen (dit staat op de oproepingsbrief van de volmachtgever). De persoon met een volmacht neemt volgende documenten mee:
    • het ingevulde volmachtformulier,
    • de eigen identiteitskaart,
    • de eigen oproepingsbrief met het bewijs dat hij/zij/x reeds heeft gestemd (= de stempel aangebracht in eigen stembureau),
    • de oproepingsbrief van de volmachtgever.

Ik wil geen volmacht geven

Je komt dan terecht op de lijst van kiezers die niet hebben gestemd waarbij de vrederechter kan bepalen welke boete je krijgt als je wordt vervolgd.

Als je geen volmacht wil geven of je bent te laat om dit nog te regelen, dan kan je het bewijs van afwezigheid (doktersattest, attest van de werkgever, bewijs van buitenlandse reis of verklaring op eer, …) samen met je oproepingsbrief tot 7 juni 2024 bezorgen aan dienst Burgerzaken of op de dag van de verkiezingen laten afgeven aan de voorzitter van het stembureau waar jij moet gaan stemmen.

Je kan ook achteraf een brief schrijven naar de vrederechter (Vredegerecht, Alfred Algoetstraat 31, 1750 Lennik) met uitleg waarom je niet bent gaan stemmen. Voeg er ook je oproepingsbrief en bewijsstukken bij (doktersattest, attest van de werkgever, bewijs van buitenlandse reis of verklaring op eer, …).

Formulieren

Meer info

verkiezingen.fgov.be

Verkiezingen

Welke verkiezingen vinden dan plaats?

  • Gemeentelijke (lokale) verkiezingen: we kiezen vertegenwoordigers voor de gemeenteraad.
  • Provinciale verkiezingen: we kiezen vertegenwoordigers voor de Provincieraad.

Wie mag gaan stemmen?

  • Belg – stemmen voor gemeentelijke en provinciale verkiezingen
    • minstens 18 jaar zijn, ten laatste op de dag van de verkiezingen,
    • niet geschorst of uitgesloten zijn van het kiesrecht,
    • ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van je gemeente, ten laatste op de dag dat de kiezerslijst wordt afgesloten.

  • Niet-Belg – stemmen voor de gemeentelijke verkiezingen
    • minstens 18 jaar zijn, ten laatste op de dag van de verkiezingen,
    • niet geschorst of uitgesloten zijn van het kiesrecht,
    • ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van je gemeente, ten laatste op de dag dat de kiezerslijst wordt afgesloten.

Meer info

www.vlaanderen.be/vlaanderen-kiest

Verkiezingen 9 juni 2024

Verkiezingen

Klik hier voor meer informatie over volmachten

Welke verkiezingen vinden dan plaats?

  • Vlaamse verkiezingen: we kiezen vertegenwoordigers voor het Vlaams Parlement
  • Federale verkiezingen: we kiezen vertegenwoordigers voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers
  • Europese verkiezingen: we kiezen vertegenwoordigers voor het Europees Parlement

Wie moet gaan stemmen?

  • Belg – stemmen voor Vlaamse, federale en Europese verkiezingen
    • minstens 18 jaar zijn, ten laatste op de dag van de verkiezingen,
    • niet geschorst of uitgesloten zijn van het kiesrecht,
    • ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van je gemeente, ten laatste op de dag dat de kiezerslijst wordt afgesloten.
  • Niet-Belg (Europeaan vanaf 16 jaar) – stemmen voor de Europese verkiezingen
    • minstens 16 jaar zijn, ten laatste op de dag van de verkiezingen,
    • niet geschorst of uitgesloten zijn van het kiesrecht,
    • ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van je gemeente, ten laatste op de dag dat de kiezerslijst wordt afgesloten.

Voor meer informatie zie ‘Stemmen als niet-Belg - Europese burgers’.

 

Wie mag gaan stemmen?

  • Belg tussen 16 en 18 jaar – stemmen voor de Europese verkiezingen
    • tussen 16 en 18 jaar zijn (ten laatste op de dag van de verkiezingen moet je de volle leeftijd van 16 jaar bereiken),
    • niet geschorst of uitgesloten zijn van het kiesrecht,
    • ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van je gemeente, ten laatste op de dag dat de kiezerslijst wordt afgesloten.

Verblijf je als Belg in het buitenland dan kan je deelnemen aan de federale en Europese verkiezingen. Voor meer informatie zie ‘Stemmen als Belg die in het buitenland verblijft’.

Stemmen bij verkiezingen

Iedere persoon die op de kiezerslijst ingeschreven is, wordt opgeroepen en moet zich aandienen in het stembureau. De eerstvolgende verkiezingen (federale, regionale en Europese verkiezingen) vinden plaats op zondag 9 juni 2024.
Een EU-onderdaan die wil deelnemen aan de verkiezingen moet zich eerst laten inschrijven (voor 31 maart 2024) op de kiezerslijsten (voor meer info omtrent stemmen als EU-onderdaan, klik hier). Eenmaal je ingeschreven bent, ben je verplicht om deel te nemen.
Je moet stemmen in de gemeente waar je, ten laatste op de datum van het vastleggen van de kiezerslijsten, bent gedomicilieerd. Die gemeente moet je oproepingsbrief versturen ten laatste 15 dagen voor de start van de verkiezingen. Als je bent verhuisd na het vastleggen van de kiezerslijsten, dan wordt de oproepingsbrief verzonden naar je vorige adres.

Wat moet ik meebrengen?

  • oproepingsbrief
  • identiteitskaart

Je hebt je oproepingsbrief niet ontvangen?

Heb je 15 dagen voor de verkiezingsdag nog steeds geen oproepingsbrief ontvangen of ben je je oproepingsbrief kwijt? Dan kan je een duplicaat aanvragen bij dienst Burgerzaken. Je kan er tot op de dag van de verkiezingen terecht voor een duplicaat. Op deze oproepingsbrief wordt 'DUPLICAAT' vermeld door het gemeentebestuur.

Je hebt geen oproepingsbrief en geen duplicaat?

Het kiesbureau mag een kiezer, die op de kiezerslijst is ingeschreven, tot de stemming toelaten zelfs als hij zijn oproepingsbrief niet bij heeft, maar dit kan enkel op vertoon van zijn identiteitskaart. De voorzitter van het stembureau bepaalt of hij je toelaat tot de stemming of dat hij je een duplicaat laat afhalen bij dienst Burgerzaken. Opgelet: zonder je oproepingsbrief kan je niet stemmen met volmacht.
Contacteer dienst Burgerzaken voor meer informatie.

Je hebt op de dag van de verkiezingen je identiteitskaart verloren?

Bij diefstal of verlies van uw identiteitskaart of verblijfstitel moet je onmiddellijk aangifte doen bij het gemeentehuis (voor identiteitskaarten) of bij de politie (voor verblijfstitels).
De politie of het gemeentehuis geeft je een voorlopig bewijs van identiteit. Dat document volstaat om te kunnen stemmen.

Uitzonderingen en volmachten

Als je je, om uiteenlopende redenen, op de dag van de verkiezingen niet naar het stembureau kan begeven, kan je toch je stem uitbrengen door een volmacht te geven aan een andere kiezer. Meer info over het geven van een volmacht of het verontschuldigen voor de verkiezingen, kan je hier vinden.

Meer info

verkiezingen.fgov.be

Verkiezingen 13 oktober 2024

Verkiezingen

In onze Belgische democratie worden om de zoveel jaar verkiezingen gehouden, zowel op lokaal vlak als op Europees vlak.

Eerstvolgende geplande verkiezingen:

  • Vlaamse verkiezingen: 9 juni 2024 (om de 5 jaar)
  • Federale verkiezingen: 9 juni 2024 (om de 5 jaar)
  • Europese verkiezingen: 9 juni 2024 (om de 5 jaar)
  • Gemeentelijke verkiezingen: 13 oktober 2024 (om de 6 jaar)
  • Provinciale verkiezingen: 13 oktober 2024 (om de 6 jaar)

Verkiezingen 2024

Aanplakborden verkiezingen

  • Het lokaal bestuur voorziet in de periode van 24 september 2024 tot en met 13 oktober 2024 aanplakborden op volgende locaties:
    • deelgemeente Pamel: Brusselstraat 27 - gemeentelijke basisschool
    • deelgemeente Strijtem: Kristus Koninglaan
    • deelgemeente O.L.V.-Lombeek: Koning Albertstraat - pastorie/kerk
    • deelgemeente Borchtlombeek: Kraanstraat

3 september 2024 zijn de gemeenschappelijke volgnummers van de lokale verkiezingen geloot.
Op 19 september 2024, na het definitief afsluiten van de kandidatenlijsten, worden vervolgens de lokale lijstnummers geloot.

De gemeentelijke aanplakborden mogen daarom in gebruik genomen worden vanaf 24 september 2024.

Per partij wordt het gelote nummer en de beschikbare ruimte gemarkeerd. Het komt de partijen toe om de aan hen toegewezen oppervlakte zelf in te delen volgens de verkiezingen voor het lokale en provinciale niveau.

Collegebeslissing

Ten zuidwesten van Brussel ligt een zacht glooiend landschap dat door de negentiende-eeuwse romanticus Frans-Jozef De Gronckel het Pajottenland werd gedoopt.  Waar dit gebied langzaam overgaat in de vlakke Oost-Vlaamse kouters, ligt Roosdaal.  Van waar je de gemeente ook binnenrijdt, je wordt meteen ondergedompeld in dat heel aparte Pajotse gevoel.

Wie in de geschiedenisboeken op zoek gaat naar de naam Roosdaal zal van een kale reis thuiskomen.
Roosdaal bestaat sinds 1965 toen de dorpen Pamel, Strijtem en O.L.V.-Lombeek samengevoegd werden tot één gemeente. Men zocht een overkoepelende naam en baseerde zich op een oud toponiem ‘t roesdaal, verwijzend naar een rietveld waar de grenzen van de 3 gemeenten bij elkaar kwamen. Met een beetje dichterlijke vrijheid maakte men van dit “’t roesdaal” dan Roosdaal. De rozen in het wapenschild kunnen dus wel een beetje de wenkbrauwen doen fronsen.

De eerste burgemeester van Roosdaal was Karel Van Cauwelaert de Wyels (1905-1987).

Toen in 1977 de grote fusieoperatie werd doorgevoerd,  werd ook nog het grootste deel van Borchtlombeek bij Roosdaal gevoegd.


Vandaag is Roosdaal een moderne gemeente die meegroeit op het ritme van de hedendaagse tijd, terwijl  de vier dorpen toch hun specifieke eigenheid hebben behouden. Dat is ook maar goed! Elk dorp heeft immers een bewogen geschiedenis achter de rug! De belangrijke militaire functie van Pamel tijdens de middeleeuwen als vooruitgeschoven post van het hertogdom Brabant, het bijzondere statuut van des borggraven Lombeek, dat eigenlijk een beetje een vrijstaat was tussen Vlaams- en Brabants gebied. Er was de nauwe band tussen Strijtem en O.L.V.-Lombeek, er waren de plunderingen van alle mogelijke legers tijdens de zestiende, zeventiende en achttiende eeuw, de inkwartiering van Engelse troepen in 1815, onderweg naar Waterloo, de vele littekens van twee wereldoorlogen in de twintigste eeuw. Maar ook het gewone leven ging zijn gang. Op het ritme van de seizoenen kweekten de landlieden perkooizen en kleinfruit voor de grootstad. De mensen werkten tot hun rug gekromd stond naar de zware, vruchtbare grond. Of ze vierden uitbundig feest en lieten zich de vruchten van de bodem en het heilzame lambiekbier welgevallen. Voor wie het allemaal precies wil weten, Erfgoed Rausa heeft een schat aan informatie verzameld. Met een eenvoudig berichtje naar rausa@skynet.be, ben je zo onderweg naar het ontsluiten van alle geheimen die de geschiedenis van deze boeiende gemeente rijk is.

Voor uitgebreidere informatie over Roosdaal verwijzen we u ook graag door naar onze toeristische website www.toerismeroosdaal.be

Subcategorieën

Pagina 6 van 6