landschap hoofding 1

Waar zoekt u naar?

Graag uw suggesties !

Heeft u ergens een foutje ontdekt?
Zocht u iets wat u niet vond op onze website?
Heeft u suggesties voor nieuwe toepassingen op onze website?

Bezorg ons uw feedback en help ons
om deze site te verbeteren!

Foto politiecontrole

Politiecontroles op rijden onder invloed en afleiding aan het stuur in Vlaams-Brabant in februari

In februari controleren de politiediensten in Vlaams-Brabant op rijden onder invloed en op afleiding aan het stuur. Hiermee wil de provincie samen met de lokale en federale politiediensten een vermindering van het aantal verkeersongevallen nastreven.

Blijven sensibiliseren kan aantal verkeersslachtoffers doen afnemen
Rijden onder invloed van alcohol blijft voor te veel verkeersongevallen en slachtoffers zorgen. In de afgelopen tien jaar is het aantal ongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol met 20% gedaald, zo blijkt uit een analyse van het Vias-instituut. Toch moeten we blijven sensibiliseren en handhaven zodat het aantal verkeersslachtoffers verder kan afnemen.

Alcoholgebruik aan het stuur veroorzaakt verschillende negatieve effecten op het rijgedrag. Wie rijdt onder invloed neemt meer risico’s, is minder geconcentreerd en reageert trager.

Bij een verkeersongeluk lopen bestuurders met een verhoogd alcoholgehalte van 1,5 promille ongeveer 200 keer meer kans om te overlijden dan nuchtere bestuurders.

Wie alcohol consumeert, heeft een verhoogd risico op ongevallen en kan ernstigere verwondingen oplopen en veroorzaken voor inzittenden.

Afleiding achter stuur is nieuwe killer
Afleiding achter het stuur wordt aanzien als de nieuwe ‘killer’ in het verkeer.

Bedienen van een gsm, smartphone of een tablet aan het stuur leidt tot gevaarlijke situaties in het verkeer. Wie belt tijdens het rijden loopt tot vier keer meer risico om bij een ongeval betrokken te raken.

Bellen, sms’en, berichten verzenden of lezen achter het stuur zijn handelingen die de aandacht op de weg verminderen. Hierdoor heeft de bestuurder minder oog voor verkeersborden, voorrang verlenen of voor andere weggebruikers.

Wie afgeleid is, heeft een tragere reactiesnelheid en merkt veranderingen in verkeerssituaties later op. Zelfs handenvrij bellen is bijna even risicovol als bellen met de gsm of smartphone in de hand.

Voor een veilige rit volstaat het om enkele eenvoudige handelingen uit te voeren:

  • Leg je gsm, smartphone of tablet uit het gezichtsveld en buiten handbereik. Het handschoenenkastje is een ideale plaats hiervoor.
  • Download de app “veilig rijden” en stel deze in voor je vertrekt.
  • Laat ook in de file je gsm, smartphone of tablet in het handschoenenkastje liggen.
  • Stel je gps in voordat je vertrekt, niet tijdens het rijden.

Rijden met een gsm of smartphone in de hand is wettelijk verboden. Overtredingen worden bestraft met boetes die kunnen oplopen tot 2.000 euro. De rechter kan tevens een rijverbod opleggen.

"Controles zijn belangrijk en noodzakelijk maar nog belangrijker is de verantwoordelijkheidszin van iedere bestuurder om de regels te respecteren en veilig te rijden", besluit gouverneur Jan Spooren.